26 czerwca 2017 19:42
Waldemar Nowak INFOAUDIO.PL Info HIGH END Monachium Vorm Eichholz 2g 42119 Wuppertal FONNEX Kasztanowa 35 05-830 Nadarzyn

FINAL po prostu niesamowite słuchawki + planarna rewolucja w tle

[img:1:R]Final to jedna z tych firm, które wzbudzają mój głęboki szacunek.
To nie jest kolejny międzynarodowy koncern, w którym z pierwotnego ducha Japonii pozostał jedynie napis Made in Japan. W produktach Final widać, słychać i czuć, korzenie producenta.

To co według mnie jest kwintesencją prawdziwej japońskości to nieustające dążenie do perfekcji. Dotyczy to zarówno prostych jak i skomplikowanych rzeczy. Japoński rzemieślnik nawet tak pospolite czynności, z naszego punktu widzenia, jak ostrzenie noża czy wytoczenie kubeczka z gliny udoskonala przez całe swoje życie. To właśnie owo dążenie do nieustannego doskonalenia doprowadziło do wykształcenia się takich unikatów jak: ceremonia picia herbaty (to nie to samo co brytyjska 5 o’clock tea), teatr Kabuki, samurajowie i ninja, robienie sushi, niesamowitej jakości ręcznej obróbki drewna i dziesiątkówi innych rzeczy. Z takiej oto tradycji czerpie Final - firma, mająca dla przykładu na swoim koncie tak ekstremalnie odmienne produkty jak: kolumny głośnikowe ze stali nierdzewnej ważące 900kg i filigranowe słuchawki dokanałowe 10g. Audiofilizm zawiera w sobie niejako z definicji ekstremalność, japoński audiofilizm to ekstremum ekstremalności. Final stara się zaspokajać te gusta, a dzięki rozwojowi sieci międzynarodowych dealerów pozwala również i nam na obcowanie z produktami tworzonymi z myślą o rynku wewnętrznym.
W Polsce Final znany jest głównie ze słuchawek.

 

[img:8] 

[img:11:R]Wizyta na stoisku rozpoczęła się od wymiany serdeczności i uścisków bo takiego dystrybutora jakim jest p. Nobumasa Mori ze świecą szukać. Już sam proces dobierania z jego pomocą odpowiednich słuchawek do potrzeb jest przyjemnością, a to jak one wyglądają i grają to wartość dodana.
Japoński klient lubi rzeczy „naj”, dlatego Japońskie tłoczenia płyt niemal zawsze różnią się dodatkowymi utworami i uznaje się je za najlepiej brzmiące. Podobnie jest ze słuchawkami - poza nurtem masowym istnieje drugi obieg słuchawek dla ludzi poszukujących czegoś „extra”. Dlatego w ofercie Final znajdujemy tak oryginalne modele jak:

  • wyglądające jak biżuteria, a będące pozłacanym odlewem ze stali nierdzewnej (Heaven VIII)

  • obudowy drukowane z tytanu w technice druku 3D by stworzyć ażurową, zarazem sztywną i prawdziwie otwartą konstrukcję z przetwornikiem 15mm, pomimo zaporowej wydawać by się mogło ceny ok. 18.000 zł model wyprzedał się (Lab II)

  • wielkie słuchawki wokółuszne z tytanowymi przetwornikami o średnicy aż 50mm (Sonorus X)

  • malutkie dokanałówki, których niemal w uchu nie widać (Adagio V)

  • armaturowe konstrukcje ekstremalne pozwalające na zmianę położenia przetwornika wewnątrz kanału słuchowego względem membrany bębenkowej, z możliwością wymiany okablowania (F7200)

  • topowe dokanałówki z pogłębionym basem
    (Fi-Ba-Ss)

  • słuchawki dokanałowe pozbawione elementów silikonowych, które swoją masą leżą pewnie w uchu uszczelniając kanał (Piano Forte X)

i wiele, wiele innych. Rzut oka na listę materiałów z jakich firma wykonuje obudowy jest równie imponująca: tytan, miedź chromowa, stal nierdzewna, mosiądz, aluminium, miksy materiałów i ABS. Błyszczące, matowe, oksydowane, a jeszcze inne pozłacane…

 

[img:4:R]Wydaje się wręcz nieprawdopodobnym by w tak mocno eksploatowanym temacie jak słuchawki jedna firma potrafiła zaproponować tak wielką różnorodność i odmienność rozwiązań niż reszta producentów. Gdybyśmy rozmawiali 20-30 lat można by powiedzieć, że to zasługa oddalenia - od Europy do Japonii dystans wynosi pół globusa, ale w czasach współczesnych gdy wszyscy, wszystko o wszystkich wiedzą z internetu?
Wielki szacunek dla designerów i inżynierów z Final.

 

E2000 / E3000

[img:7:R]

Czarne E2000, srebrne E3000. Na lewym przetworniku widać co oznacza możliwość przekrzywienia sylikonki,
po takim dopasowaniu później wskakują na miejsce niemal same

Z nowości pokazane zostały słuchawki dokanałowe E2000 i E3000, które w Polsce będą dostępne w cenie około 250 i 300 złotych. Niech nikogo ich wielkość nie zwiedzie, są malutkie ale skuteczne. Zachwycają również prostą formą, małego, lśniącego wałeczka ze stali nierdzewnej - widoczna część błyszcząca ma jakieś 12x7mm. Słuchawki wyposażone zostały w nowatorski mechanizm pozwalający na lekkie „przekrzywianie” (tilt) silikonowych wkładek, tak by dopasować idealnie ustawienie przetwornika względem kanału słuchowego i promieniować wprost na błonę bębenkową. Przewód zamontowany na stałe, na opakowaniu logo Hi-Res Audio. To tyle tak na szybko, no może poza tym, że E3000: 1) zagrały bardzo fajnie, 2) schowały się niemal całkowicie w małżowinie, 3) gdyby nie wystający przewód mogłoby być trudno je wyjąć, 4) dzięki niewielkim rozmiarom, małej masie (14g) i dopasowaniu sylikonowej wkładki do kanału nie czuć, że ma się coś w uszach, a muzyka gra, e) skutecznie pasywnie tłumią otoczenie, 5) mięciutkie przewody pokryto „gumą” zupełnie niewrażliwą na szuranie o ubranie 6) i są piękne dzięki niczym niezmąconej prostocie formy.

[img:12]

Nawet w tak nieprzyjaznych akustycznie warunkach jak zgiełk setek grających źródeł wokół (jak to na wystawie) wystarczyły sekundy by z E3000 w uszach odciąć się od otoczenia i zanurzyć w muzyce. Świetnie się ich słuchało od pierwszych sekund, co wcale nie jest regułą w tym pułapie cenowym. Ja to nazywam muzykalnością. Szczególnie panie zwracające uwagę na estetykę tego co im z uszu wystaje powinny serią „E” się zainteresować. I jeszcze jedno, z ciekawości przycisnąłem mocno ucho do ramienia chcąc sprawdzić co się stanie. I co? I nic. W tych słuchawkach można wygodnie zasnąć. Amazing.
Takie eksperymenty (i sukcesy) są możliwe tylko gdy panuje się nad technologią produkcji przetworników, a Final produkuje je u siebie.

 

AFDS  

Prawdziwą gwiazdą ekspozycji był pokazany zaawansowany (choć jeszcze niekompletny) prototyp słuchawek planarnych nowej generacji. Już wzięcie ich do ręki wywoływało efekt „Wow!”. Obudowa z jakiegoś ciężkiego, kanciastego żelastwa była w kompletnej opozycji do lekkości i swobody dźwięku jaki powstawał wewnątrz. Zapytałem natychmiast w jaki sposób udało się im uzyskać tak niesamowity efekt. W odpowiedzi usłyszałem, że odpowiada za to Air Film Damper - coś co wymyślili i sami rozwinęli w gotowy produkt. A cóż to jest ten amortyzator powietrzny? folia cienkowarstwowa? czy cienkowarstwowy tłumik? Tego nikt nie potrafił w prosty sposób wyjaśnić. Odsiecz przyszła gdy pewien starszy pan włączył się do rozmowy i jak mi ktoś z boku podpowiedział, był on członkiem ekipy inżynierów pracujących nad projektem.

Nie czas i nie miejsce by wchodzić w szczegóły, nadmienię tylko, że inżynierowie z Final podeszli do tematu od podstaw chcąc stworzyć słuchawki o sygnaturze „wciągającego dźwięku”. Poszukiwali rozwiązań, które zbliżyłyby to co słychać w słuchawkach do naturalnego słyszenia przestrzennego. Jestem w trakcie studiowania podarowanych mi materiałów na ten temat i powiem tylko, że odwalili kawał roboty, daleko wykraczający poza konstruowanie atrakcyjnie grających, nowych słuchawek. Przypomina mi się w tym miejscu to co powiedział John Franks z firmy Chord: „każdy problem inżynierski MUSI zostać rozwiązany jeden po drugim u źródła”.

[img:3]Jeżeli produkt finalny okaże się równie dobry lub lepszy jak prototyp, to może się okazać, że kilku tradycyjnych producentów słuchawek planarnych po prostu się zdziwi.
Słuchawki nie posiadają chyba jeszcze oficjalnej nazwy, na stoisku ani na stronie producenta jeszcze jej nie widać, a na renderingu pokazano trzy litery AFD
- może tak będą się nazywać?
Wygląd zapewne też się zmieni - patrz rendering na początku tekstu

 

 

[img:13:L]CHORD mojo + poly = monopoly

 

 

Tak więc by uzyskać efekt „wciągającego dźwięku” (w znaczeniu przykuwania uwagi, a nie tonięcia) wybrali technologię planarną jako najlepiej rokującą do stworzenia odpowiedniej bazy dla przetworników, a następnie zaczęli udoskonalać szczegóły.

[img:9]

Zaczęli więc od zamienienia typowej cewki w kształcie zygzaka naniesionego na membranę na cewkę spiralną, a zamiast równoległych słupków magnesów umieszczonych obok siebie, układ w postaci magnetycznych krążków (jak pączek donut), co poprawiło jednorodność ruchów membrany i… wzbogaciło najniższe częstotliwości. W ten sposób powstał Planar 2.0, wiele firm zapewne w tym momencie odtrąbiłoby sukces i zakończyło badania, oświadczając światu, że oto osiągnęli w planarnych słuchawkach masywny i zarazem otwarty bas.
Temat okazał się być jednak bardziej złożony i chyba wyjaśnia to dlaczego inne firmy „odpuściły”. Żeby mocny bas mógł powstać wymagany jest znaczny ruch membrany, w kategoriach głośnikowych powiedzielibyśmy o konieczności zbudowania subwoofera z przetfornikami zdolnymi do większej amplitudy pracy niż typowe głośniki. Wychylenie dużej (50mm) membrany w słuchawkach oznacza niebezpieczeństwo stykania się podczas pracy z magnesami (dla 100Hz jest to aż 1mm). Stoi to w sprzeczności z potrzebą by szczelina pomiędzy magnesami, a uzwojeniem na membranie była jak najwęższa by do maksimum wykorzystać siłę oddziaływania pola magnetycznego. Bas wymaga silnego wychylenia membrany i rodzi się konflikt. Powstała więc potrzeba wymyślenia jakiegoś sposobu zabezpieczenia przed zderzeniami. Różne próby mechanicznego odseparowania membrany od magnesów przynosiły jedynie pogorszenie odtwarzanych częstotliwości. Wtedy pojawił się pomysł na wykorzystanie właściwości fizycznych wąskiej szczeliny powietrznej - im mniejsza szczelina pomiędzy membraną, a sztywną ścianą tym większy opór jaki musi pokonać membrana by kontynuować ruch w kierunku przeszkody - wynika to z naturalnej lepkości powietrza. Ta mechaniczna oporność powietrza jest odwrotnie proporcjonalna kwadratu wielkości szczeliny i czwartej potęgi promienia membrany. Czyli im węższa szczelina tym opór większy. Membranę umieszczono więc pomiędzy dwoma warstwami metalu z gęsto nawierconymi otworami. Nie muszę chyba mówić jaka zabawa się zaczęła by tak dobrać średnicę i rozstaw otworów by uzyskać maksymalne hamowanie ruchu i jednoczesny maksymalny wzrost jakości dźwięku?

[img:10]

Air Film Damping System (AFDS) okazał się więc być Cienkowarstwowym Resorem  Powietrznym i prawdopodobnie tylko u nas możecie o tym przeczytać… a miałem nie wchodzić w szczegóły :)
Dodam tylko, że to jedynie fragment całej opowieści. 

Słuchając nowych przetworników miałem nieodparte wrażenie, że oto mam na głowie kawałek przyszłości słuchawek planarnych. Pozostaje tylko kwestią czasu gdy inni producencie spróbują naśladować w swoich produktach to rozwiązanie Mur został obalony, ciekawe dokąd nas to zaprowadzi?

Słuchawki mają być dostępne w Japonii już we wrześniu, więc z całą pewnością możemy się ich spodziewać na jesiennym Audio Show (sorry ale człon Video mi w tej nazwie jakoś cały czas bruździ). O cenie nikt nic nie wspominał.

To miała być krótka relacja z jednego z wielu stoisk, a zobaczcie ile tego wyszło. Przypuszczam, że Finalowcy próbując poprawić bas w słuchawkach planarnych też nie przypuszczali dokąd się zapędzą i że przy okazji wymyślną nowy rodzaj przetwornika - takie życie. Z drugiej strony wielki szacunek należy się ludziom, którzy próbują i pokonują bariery by skonstruować kolejną generację urządzeń jeszcze lepiej i naturalniej grających.
Nie jest wielką sztuką powielać cudze pomysły, sztuką jest kreować własne.

[img:5]Pan z lewej to Yoshihisa Mori, pan z prawej to Nobumasa Mori, nasz krajowy dystrybutor z firmy Fonnex. Zbierzność nazwisk nieprzypadkowa - ojciec i syn. 
To jedna z takich chwil, których by człowiek nie wymyślił - spotkać w Niemczech dwóch Japończyków, jeden od lat mieszka w Polsce, drugi od urodzenia w Japonii, obaj zajmują się słuchawkami i w dodatku są rodziną.
Powtórzę to po raz drugi - amazing.

 

 

Z nieciepliwością czekam na skończony produkt - gołe druty trochę uwierały. Radiotelegrafista, no nie? :)

[img:2:R]

 

Dokanałowe Przewodowe Słuchawki Nagłowne Zamknięte Otwarte Przenośne Domowe Kabel wymienny/zbalansowany Hi-res słuchawki

Gdzie kupić?

FINAL

Dystrybucja w Polsce:

GFmod Audio Research

adres:
ul. Filipińska 9 52-132 Wrocław

FONNEX

adres:
Kasztanowa 35 05-830 Nadarzyn

Sklepy muzyczne > FINAL rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz