DALI - muzykalne kino domowe

O nowej serii Oberon pisałem już obszernie w ramach relacji z Berlina, natomiast to o czym tam nie było mowy, to istotna zmiana konstrukcyjna dotycząca wykorzystania pierścieni z SMC, który to wynalazek występował do tej pory tylko w wyższych modelach kolumn Duńczyków. Teraz niejako zszedł pod strzechy trafiając do podstawowej serii głośników kinowych.


[img:1]DALI Oberon 7 jako system stereofoniczny

Wywiad (klinij żeby obejrzeć)

Podczas rozmowy z Larsem Møllerem (to ten pan na zdjęciu poniżej) tenże kilkukrotnie podkreślał doniosłość przeniesienia produkcji przetworników pod wspólny dach firmy. Dotychczasowe doświadczenia pokazały bowiem, że wprawdzie jest z tym więcej zachodu, ale wraz przejęciem pełnej kontroli nad produkcją komponentów dla: Epicon, Rubicon, Opticon i obecnie Oberon za każdym razem udawało się znacząco podnieść jakość produktu końcowego.


[img:3]Lars Møller 
(kliknij wykres żeby powiększyć)

[lupa:2:R]SMC (Soft Magnetic Compound) to technicznie malutka modyfikacja mająca ogromny wpływ na reprodukcję dźwięku przetworników. Obaj panowie w pewnym momencie wręcz chórem powiedzieli, że jest to największa i bardzo istotna zmiana technologiczna od lat – taki siedmiomilowy krok na drodze do idealnej reprodukcji dźwięku. SMC to materiał posiadający wysokie właściwości magnetyczne, który niemal kompletnie nie przewodzi prądu, więc nie indukuje się w nim ciepło. W związku z tym zniknął efekt „hamulcowy” wywoływany przez indukcję i nagrzewanie, a to drastycznie zredukowało zniekształcenia harmoniczne trzeciego, piątego i siódmego rzędu, [lupa:1:R]które to nasz zmysł słuchu postrzegają jako coś nieprzyjemnego w dźwięku. SMC po prostu zlikwidował przyczynę tych zniekształceń. Magnesy DALI pozostają więc zimne, a cała dostarczana energia elektryczna przetworzona zostaje w ruchu membrany. Przypomina to sytuację znaną z żarówek oświetleniowych, gdy dawniej większość energii zamieniana była w ciepło, a jedynie niewielka jej część w światło, pojawienie się źródeł LED odwróciło tę sytuację. Wprowadzenie SMC jest więc tym dla przetworników co LED dla oświetlenia – pozwala na znacznie lepsze wykorzystanie dostarczonej energii.

SMC to ten czarny walec na wysokości miedzianej cewki (kliknij żeby powiększyć)

Pozbyto się więc z przetworników rdzeni stalowych na rzecz SMC. Samo SMC jest znacznie droższym materiałem w stosunku do stali, więc o ile w drogich kolumnach jego wykorzystywanie stanowi pomijalny element ceny końcowej o tyle w tanich Oberonach już nie. Dlatego w ich przypadku zastosowano rozwiązanie mieszane - 2/3 stal plus 1/3 SMC na wysokości gdzie najintensywniej pracuje cewka.
SMC nie wpływa degradująco na harmoniczne drugiego rzędu, więc muzyka reprodukowana jest bardziej muzykalnie, a sam dźwięk jest mniej męczący – można by rzec, że jest bardziej „user friendly”.

W wooferach wykorzystano również nowszą technologię produkcji membran znaną z modeli: Rubicon i Opticon. Reszta zmian dotyczy elementów czysto wizualnych jak zaokrąglenia maskownic, czy matowe wykończenie. Komplet informacji dla dociekliwych dostępny jest tu.


[img:11]Od lewej Oberon 5, Vocal, 3 i 1

Seria Oberon to obecnie: kolumny podłogowe Oberon 7, 5, podstawkowe Oberon 3, 1, kanał centralny – Vocal, ale to co jest prawdziwą nowością w tej linii to głośniki On-Wall, stanowiące rozwiązanie pośrednie między bardzo drogimi seriami montażowymi CI, a kolumnami wolnostojącymi. To co jest w stanie zrobić wrażenie chyba na każdym, to „siłą ognia” z jaką grają te nieduże i stosunkowo tanie głośniki. Ich tajemnica skrywa się w portach basowych promieniujących w dół, które dają prawdziwego kopa.


[img:2]W sąsiedniej sali DALI robiło prezentację porównawczą,
ludzie przychodzili, siadali, podziwiali, cmokali z zadowolenia, że te DALI to mają power...
proszono ich o wytypowanie, która para kolumn gra, 
Rubicon 5 (z większą maskownicą), czy Opticon 5 (z mniejszą)?
Jakież było zdziwienie gdy odsłaniano kurtynę i okazywało się, że grały malutkie głośniki ścienne

[img:4]Profil boczny jest naprawdę bardzo niewielki

Dopytałem panów z DALI, czy przewidują dalszą rozbudowę serii Oberon np. o głośniki efektowe do Dolby Atmos. Póki co firma stoi na stanowisku, że posiada już w ofercie dedykowane głośniki ALTECO C-1, które znakomicie się nadają do tego celu i na pewno sprawdzą się jako kanały „górne”. Firma zdaje sobie sprawę z konieczności uzupełnienia oferty o tego typu „nadstawki / dostawki”, acz prawdopodobnie zostanie to rozwiązane w bardziej „uniwersalny” sposób – w postaci głośników efektowych kompatybilnych z seriami: Oberon, Opticon i Rubicon. Nie padły przy tym jeszcze żadne terminy, a zapewnienie, że intensywnie myślą nad tematem.


[img:5]

[img:10]DALI Oberon On-Wall, z tyłu doskonale widać "dysze" zionące basem w dół ściany

Spytałem również, czy przewidują pojawienie się zróżnicowanych wielkością kanałów centralnych w ramach Oberonów. W odpowiedzi usłyszałem, że taki eksperyment mają już za sobą w ramach serii Icon, gdzie były oferowane dwa centralne. Klienci byli zachwyceni, że mają wybór, a potem prawie wszyscy wybierali ten większy.
Zamiast więc zmuszać klientów do podejmowania decyzji „w ciemno”, inżynierowie z DALI wyszli z innego założenia – na początku jako bazę projektują kolumny stereo, do których z czasem tworzą głośniki uzupełniające o system kinowy i wielkości dobranej proporcjonalnie do reszty systemu. Ta bardzo ciekawa uwaga i przypomina nam, że DALI to firma, która w swoim DNA ma zaszyte stereo jako podstawę działalności, a cały "multichannel" jest produktem powstałym niejako na żądanie klientów. Priorytetem w DALI jest nadal reprodukcja muzyki.


[img:6]Na prawo od Larsa Jorgensena pozostałe Oberony, na lewo bezprzewodowa Callisto

To przy okazji wyjaśnia przyczyny pewnego szerszego zjawiska. Firmy amerykańskie są sfokusowane na surround, a europejskie na stereo – wynika to z odmiennej kultury w podejściu do sposobów eksploatacji mediów. W USA stereo to nisza, tam główni producenci myślą kategoriami systemów wielokanałowych (będzie to doskonale widać w kolejnych relacjach z AVS). W europejskich kręgach jest dokładnie na odwrót. Na tym tle pojawia się wyjątek potwierdzający regułę – w Polsce DALI sprzedaje więcej sytemów surround niż gdziekolwiek indziej w Europie. 

W UK panował czasowy zachwyt nad 5.1, który ponownie ustępuje stereofonii. W rejonach takich jak Niemcy, UK czy Skandynawia obecnie zapanowała moda na 2.1 – tam kompaktowe kolumny zwykle stoją obok TV i wsparte zostają solidnym basem z subwoofera.


[img:7]DALI Callisto - regulacja głośności przez pocieranie obudowy palcem

Nie zapominajmy też o modelu Callisto (gwieździe ubiegłorocznego AVS), który wyznaczył kompletnie nowe szlaki z pogranicza Hi-Fi i Hi-End – to aktywne kolumny bezprzewodowe grające pliki Hi-Res. Wbudowane wzmacniacze zostały w 100% zoptymalizowane pod wykorzystane przetworniki i są w stanie „wycisnąć z nich więcej” niż jakikolwiek inny, przypadkowo podpięty wzmacniacz uniwersalny


[img:8]Tak wyglądało przygotowywanie wywiadu od kuchni :)

 

Krótka reklama SMC, ważny nie tyle obraz co dźwięk

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > DALI rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz