1 kwietnia 2021 11:03
Waldemar Nowak INFOAUDIO.PL Info Horn Distribution Horn Distribution tel: 22 331 55 55 www.horn.pl

POLK AUDIO: Reserve - spróbuj znaleźć coś lepszego w tej cenie... cz.1

Nie codziennie pojawiają się TAKIE kolumny jak Polk Reserve – za równie utalentowane muzycznie skrzynki, u konkurencji trzeba by wydać ze dwa razy więcej. 
Jak niemal wszystko obecnie, premiera prasowa (23.03.2021) miała charakter wirtualny, a przed państwem prawdopodobnie jedyna tak obszerna relacja – w połowie wzbogacona o informacje z dodatkowego spotkania w bardziej kameralnym gronie – a wiadomo, swobodniejsza atmosfera zachęca do opowieści o tematach, które nie zawsze trafiają do głównego przekazu.
Po wszystkim sami ludzie z Sound United przyznali, że o tym i o owym usłyszeli pierwszy raz, bo o niektórych sprawach wiedzą tylko osoby
związanych bezpośrednio z projektem. 

Z uwagi na sporą objętość tekst został podzielony na część poświęconą opisowi wszystkich nowych modeli kolumn Polk Reserve, oraz na część poświęconą zagadnieniom technicznym (moim zdaniem bardzo ciekawa) – pokazującą krok po kroku, z czego wynika ta cała wyjątkowość akurat tej konkretnej serii głośników. Z oficjalnego newsa, który trafił do mediów kilka dni temu pochodzą tylko ceny. 


[img:3]Od kameralnego stereo, po kino certyfikowane pod IMAX Enhanced

[img:18:R]Polk zastał założony w 1972 roku, przez gościa o nazwisku Matthew Polk, który nigdy nie był prezesem własnej firmy – był jej głównym projektantem i zaczynał od wzmocnionych kolumn dla muzyków. Generalnie słynął z nieortodoksyjnych pomysłów akustycznych, które starał się implementować w produktach, by te mogły następnie trafiać do szerokiej publiczności za rozsądne pieniądze. Na czele listy priorytetów Matthew Polk’a zawsze stał głęboki, ale przede wszystkim swobodny i niewymuszony bas + gładka średnica. Wypada przyznać, że od kilkudziesięciu lat firma konsekwentnie trzyma się tej koncepcji niezależnie, czy mowa o flagowcach, kolumnach dla mas, czy soundbarach i co równie ważne nadal stara się nie przeginać z cenami.

Legend L700 z systemem tłumienia przesłuchów pomiędzy kanałami  – SDA

W 2019 miała swoją premierę bardzo ważna seria kolumn dla kultury reprodukcji dźwięku – Legend (gdy wspominam ich prezentację na Audio Video Show 2019, to jakby to było przed wojną – masz podobnie?), która spotkała się z bardzo przychylnym odbiorem ze strony: prasy fachowej / internetu / użytkowników.
Pomiędzy Legend i kolejną w ofercie serią Signature istnieje ogromna luka cenowo-jakościowa. Zrodził się więc pomysł, by jakoś tę dziurę wypełnić, ale nie poprzez upgrade Signature, a raczej dzięki zaproponowaniu czegoś nowego i wyjątkowego. Wiadomo było, że wraz z Legend powstał komplet unikalnych przetworników (Polk korzysta z przetworników własnej konstrukcji) i od nich to rozpoczął się cały proces projektowania nowej serii.


[img:7]Na początku „położono” na stół główne komponenty z Legend – tweeter Pinnacle / średnio-niskotonowy „Turbinowiec” / wydajny moduł basowy Power Port i zaczęto kombinować, jak zejść z kosztów do połowy ceny Legend

Polk projektuje nie tylko tradycyjne kolumny, ale też zajmuje się nowoczesnymi technologiami, ponadto posiada dwie ekipy inżynierskie – w Baltimore (akustyka i kolumny pasywne) i w Kalifornii, z czego ta druga odpowiada m.in. za design. I tak krok po kroczku stworzono nową jakość – Polk Reserve.


[img:2]R700 + R400 + R900 i mamy audiofilskie nagłośnienie muzyczno-kinowe

[img:34]Michael Greco w czasie tego mniej oficjalnego spotkania...

Skąd taka „nieoczywista” nazwa?

Michael Greco (Senior Director Category Managment Polk): Ja ją wymyśliłem – jestem koneserem win, a w enologii Reserve, to nazwa przypisana do win najwyższej jakości o szczególnie delikatnym smaku. Te kolumny, to nie są jakieś kolejne kolumny, a coś bardzo szczególnego, coś, co na wielu rynkach będzie naszymi flagowcami, a ta nazwa dopełniła je idealnie.

Od siebie dodam, że ponieważ takie wina dłużej dojrzewają, więc wchodzą na rynek później jako tzw. rezerwa w stosunku do zwykłych zbiorów. Tak wiec nie chodziło tu o zwykłe „zapasy” magazynowe :) Natomiast druga uwaga Greco odnosi się do sytuacji, że Legends nie wszędzie na świecie trafiły do sprzedaży i dlatego na niektórych rynkach Reserve staną się automatycznie najwyższymi modelami.


[lupa:3]Wybrane modele kolumn będą dostępne również w kolorze matowo białym
(kliknij żeby powiększyć)

Seria Polk Reserve została zaprojektowana tak, by elastycznie rozwiązywać wiele różnorodnych potrzeb. Można na jej bazie stworzyć kameralne stereo do małego pokoju i kilkunastokanałowe kino w wielkim jak stodoła salonie, oraz wszystko pomiędzy. W skład serii wchodzą:

  • 3 głośniki podłogowe
  • 2 głośniki podstawkowe
  • 3 kanały centralne
  • 1 uniwersalny moduł efektowy – do powieszenia na ścianie, lub jako nadstawka na kolumny

W Europie będziemy mieli do wyboru kolory: czarny i biały – obydwa pokryte matowym teksturowanym winylem (łatwy w utrzymaniu czystości i niełapie odcisków paluszków małych dzieci).


[img:31]To duża zmiana w wyglądzie dla Polk’a – tradycyjne forniry zastąpiły nowoczesne matowe winyle, zwężono przednie ścianki nadając im nowoczesny wygląd, no i pojawił się po raz pierwszy kolor biały

Głośniki podłogowe

[lupa:6]R700 (kliknij żeby powiększyć)

R700 – trójdrożna i zarazem największa z kolumn – wyposażona dokładnie w taki sam tweeter i turbinowy nisko-średniotonowy jak Legend (6.5”), od spodu rozbudowany Enhanced Power Port w wersji 2.0, czyli otwór bass-reflex zaprojektowany tak, by zminimalizować turbulencje przepływającego powietrza.
Co rzuca się w oczy, to wyraźne zwężenie frontów w stosunku do starszych modeli – obecnie dwa 8” woofery niemal dotykają do krawędzi – taka teraz panuje moda we wzornictwie. R700 będzie dostępna tylko w wersji czarnej, gdyż biała nie będzie po prostu produkowana. Rozpraszająca bas podstawa – wykonana z odlewu aluminiowego – może opierać się na gumowych nóżkach (chroniąc podłogi drewniane i kamienne), lub na spajkach. Podwójne gniazdo pozwala na bi-amping lub bi-wiring.
Kolumna schodzi nisko i posiada bardzo płaską charakterystykę. To potężna konstrukcja, która potrzebuje odpowiedniego pomieszczenia i salon w bloku może dla niej być jak trzymanie Bernardyna na 50 m2 :)


[lupa:5]R600 (kliknij żeby powiększyć)

R600 – dwu i pół drożna, znów przetworniki zaimportowane żywcem z Legend (w tym dwa 6.5”) i port basowy na dole. Zarówno R600 jak i R700 korzystają z tej samej opatentowanej technologii – X-Port (o czym dalej) i tylko te dwa modele posiadają Power Port 2.0. Tę kolumnę Michale Greco opisał jako regałówkę z niżej schodzącym basem. Dostępne dwa kolory.


[lupa:4]R500 (kliknij żeby powiększyć)

R500 – dwu i pół drożna, to również kolumna podłogowa o cechach podobnych do poprzedniczek, ale nie dajmy się zwieść pozorom, czyli modułowi atmosowemu na górze, z którym często pozuje na zdjęciach, gdyż jest on do niej idealnie dopasowany rozmiarem – R900 (High Module) jest głośnikiem efektowym sprzedawanym osobno.
Ponownie przetworniki z Legend – ten sam Pinnacle tweeter, turbinowy 5.25” – wąski, elegancki profil. Oba kolory dostępne (dla nadstawki też).


[img:32]Ostatnio panuje spore zainteresowanie niskoprofilowymi głośnikami centralnymi jak R350, które można wieszać również jako kanały frontowe L / R – zajmują mało miejsca, ładnie to wygląda, wystarczy tylko mocowane na magnes  logo firmy odwrócić

Głośniki centralne 

[img:26]R400

R400 – potężny głośnik centralny z przetwornikami 6.5” dla ludzi, którzy wiedzą czego od kina oczekują – bestia jako jedyna z całej trójki posiada port basowy i również korzysta z technologii X-Port. Podobnie jak R700 będzie produkowany wyłącznie w wersji czarnej.


[img:27]R300

R300 – pomniejszona wersja centralnego z przetwornikami 5.25”, która powinna dać się wcisnąć do większości szafek z wnęką na kanał centralny – z powodu panującej tam ciasnoty nie posiada portu basowego, natomiast jest to głośnik, który wiele wybacza jeśli chodzi o umiejscowienie.


[img:28]R350 

R350 – to dwu i pół drożna konstrukcja o niewysokim profilu, zaprojektowana przede wszystkim dla telewizorów wiszących na ścianie (lub nad kominkiem), pod którymi nie ma miejsca (lub zgody) na stawianie szafki. Głośnik z 4” przetwornikami został przewidziany do wieszani w poziomie i w pionie, może więc służyć za kanały boczne – L / C / R. Logo na magnes można obrócić by wyglądało prawidłowo. Masywne wieszaki pozwalające na zawieszenie w czterech kierunkach.


[img:33]Tu widać, że zakładane na magnes maskownice zachodzą" na zaokrąglone boki, co ładnie wygląda zarówno z , jak i bez nich. Kolumny w kolorze orzechowym będą dostępne najprawdopodobniej tyko w USA

Głośniki podstawkowe

[lupa:1]R200 (kliknij żeby powiększyć)

R200 – podobna koncepcja przetwornikowa co w dużych kolumnach, pozwalająca jednak zejść niżej z basem (w stosunku do innych modeli z oferty Polk’a) z powodu wykorzystania otworu bass-reflex + X-Port. Gdyby ktoś pytał, dlaczego tu nie ma Power Portu? Powód jest banalny – kolumny regałowe nie wytwarzają aż tak dużego ciśnienia basu, by było to konieczne (a pilnujemy przecież cały czas kosztów) i sam X-Port jest wystarczający. Przetwornik średnio-niskotonowy 6.5”


[lupa:2]R100 (kliknij żeby powiększyć)

R100 – Najmniejsza samodzielna kolumna podstawkowa z 5.25” przetwornikiem turbinowym. Prawdopodobnie z uwagi na niewielkie wymiary będzie traktowana przez potencjalnych klientów trochę per noga, acz może to być bardzo mylne założenie w przypadku konkretnie tego głośnika, gdyż oba podstawkowce grają podobno znacznie większym dźwiękiem, niż na to wyglądają.

Głośniki efektwe

[img:1]R900

R900 – głośnik efektowy lub inaczej „górny” (ang. High Module) – może leżeć na kolumnie, lub wisieć na ścianie (ma dwa wieszaki i gwintowany otwór pod uchwyt). Wyposażony w przełącznik zmieniający charakterystykę zależnie od tego czy leży, czy wisi. W przeciwieństwie do pozostałych kolumn, gdzie tweetery mają po 1” (25 mm), tu mamy 3/4” (19 mm). Ponieważ nie jest to głośnik pełnopasmowy, to nie nadaje się do odtwarzania kanałów dolnych. Uwaga! Zgodnie z zaleceniem producenta, nie należy wieszać go na suficie (do góry nogami). 


[img:21]Polk HTS 10 i Polk HTS 12

Info dla kinomanów – seria Reserve nie posiada dedykowanego subwoofera z bardzo prostej przyczyny, obydwa dotychczasowe modele Polk HTS 10 i HTS 12 idealnie pasują wzorniczo do nowej serii i dzielą z nią kluczowe rozwiązania techniczne jak chociażby Power Port.
A od strony akustycznej, no cóż... w ubiegłym roku na CES, gdzie grały takie cztery ludzie zbierali szczęki z podłogi. 
Natomiast osobną kwestią jest, czy aby na pewno sub będzie potrzebny przy kolumnach o tak dużej wydajności basowej?

[img:37:R]Tyle na temat formalnego przeglądu modeli, a teraz koniecznie zapraszam do części 2, gdzie zobaczmy co czyni nowe Polk'i tak wyjątkowymi akustycznie. Większości wykorzystanych do ich stworzenia rozwiązań, próżno szukać gdzie indziej...

Ceny sugerowane (za sztukę): 

  • R100 - kolumna podstawkowa - 1249zł
  • R200 - kolumna podstawkowa - 1699zł
  • R300 - głośnik centralny - 1999zł
  • R350 - głośnik centralny - 2499zł (smukły L / C / R)
  • R400 - głośnik centralny - 2999zł
  • R500 - kolumna podłogowa - 2999zł
  • R600 - kolumna podłogowa - 3699zł
  • R700 - kolumna podłogowa - 4999zł
  • R900 - moduł wyższej warstwy - 1249zł


[img:4]Czarne dostępne już, białe przełom czerwca / lipca

Kolumny

Gdzie kupić?

POLK AUDIO POLK AUDIO www.polkaudio.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > POLK AUDIO rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz