24 kwietnia 2016 07:58
Info SoundClub - salon ul. Skrzetuskiego 42 02-726 Warszawa Muarah Warszawa

MUARAH z czterech kanałów w SoundClub

Jak się okazało o kwadrofonii pamięta nadal bardzo wiele osób. Archaiczny nieco dźwięk 4-kanałowy wymaga jednak specjalnego potraktowania, nieco większej ilości sprzętu, specjalnych płyt i komfortowego miejsca do odsłuchu. Na sobotni - dość unikatowy pokaz - sprzęt dostarczyła warszawska manufaktura MUARAH, miejsca zaś użyczył warszawski SoundClub.

Wiesław Zawada i Jacek Siwiński zdają się być w jakimś fragmencie osobami, które niekoniecznie pasują do współczesnych czasów. To, że zaczęli produkować sprzęt audio nikogo nie dziwi. Kierując się niezadowoleniem i chęcią poprawienia tego co zrobili wcześniej inni konstruktorzy także oni wybrali ten pomysł na życie. Prywatnie jednak każdy z nich, zarówno wspomnieniami jak i doświadczeniem czerpie natchnienie z przeszłości. Wiesław oprócz audio kocha stare samochody - jest właścicielem zabytkowego Forda Mustanga z 1970 roku, którym startuje w wyścigach. Jacek zaś jest wielkim fanem technologii lampowej i zbiera płyty winylowe. 

Te właśnie motywy stały się między innymi motorem do wskrzeszenia kwadrofonii, która jest przecież protoplastą obecnych formatów wielokanałowych. 

 [img:1]

 

Drugim bohaterem popołudnia było miejsce jakim jest warszawski SoundClub, a właściwe sprzęt audio, który Maciek Chodorowski - właściciel zaprezentował tego dnia. Wsparciem dla lampowych urządzeń MUARAH były niemieckie kolumny tubowe Cessaro oraz kanadyjskie - marki Hansen.

Co do kwadrofonii...

Jest ona prawie tak samo archaiczna jak winylowa płyta. O braku rynkowego sukcesu tego formatu zaważyło kilka czynników - między innymi to, co mogliśmy obserwować i wysłuchać w czasie prezentacji: konieczność posiadania specjalnej amplifikacji lub dwóch identycznych wzmacniaczy, dwóch par kolumn, procesora dzielącego dźwięk na poszczególne tory, dodatkowych kabli i bardzo niewielki sweatspot. Do tego wszystkiego specjalne płyty - czyli praktycznie same wady..., ale dla równowagi otrzymaliśmy jedno wrażenie, dla którego warto było tam przyjechać.

To wrażenie mógłbym zamknąć retorycznym pytaniem: "jak upływa czas?". Prezentowane nagrania różniły się estetycznie, próbowaliśmy muzyki klasycznej, jazzu, elektroniki w wykonaniu Mike Oldfielda oraz klasycznego rocka, który prezentowali: Depp Purple oraz Pink Floyd - czyli same starocie, bo współczesnych płyt kwadrofonicznych praktycznie nie ma. 

Zaakceptowanie kwadrofonii wymaga przyzwyczajenia uszu i zmysłów do pewnego rodzaju nienaturalności. Dźwięk stereofoniczny także potrafi otoczyć aurą wszechobecności i dookólności i jest bliższy temu, do czego dąży każdy, kto poszukuje w audio autentyczności. Skupienie uwagi na docierającym z tyłu dźwięku nie jest łatwym zdaniem. Wynika z trudności zaakceptowanie decyzji realizatora, który z sobie tylko znanego powodu postanowił część dźwięków perkusji umieścić z tyłu, a część z przodu. Skupienie uwagi na przemieszczających się - czasami bardzo spektakularnie po sali dźwiękach - też do łatwych nie należy. Najprzyjemniejszym wrażeniem było nagranie muzyki klasycznej, którego realizacja najbliższa była prawdy, jaką daje sala koncertowa. W tym przypadku realizator nie silił się na dodawanie efektów przestrzennych, a skupił raczej na próbie oddania naturalnej atmosfery koncertu.

Jakże różna jest archaiczna kwadrofonia od tego, do czego przyzwyczajeni jesteśmy jako użytkownicy dźwięku wielokanałowego, nagrań SACD i zapisanych na Blue-ray filmów. W znakomitej większości przypadków ich celem jest wierne oddanie wrażenia, a efekt przestrzenny jest tylko narzędziem do zaspokojenia tej potrzeby. Zdaje się, że zupełnie odwrotnie jak w przypadku kwadrofonii. Tu nadrzędną wartością jest efekt i to on góruje nad tym co dziś nazwalibyśmy - delikatnie uśmiechając się "wysoką wiernością".

Próba usprawiedliwienia kwadrofonii wymaga przeniesienia się wyobraźnią w przeszłość. To lata 70-te XX wieku. Przy dzisiejszych możliwościach elektroniki próby zapisania dźwięku w 4 kanałach wydają nam się - delikatnie mówiąc - śmieszne, ale przecież w tamtych czasach, w oparach palącej się marihuany oraz innych jakże inspirujących używek, psychodeliczna muzyka była częścią koła zamachowego kultury dzieci kwiatów. Z perspektywy czasu wydaje się to archaiczne, ale wówczas mogło uchodzić to za coś równie niesamowitego jak samochód, którym porusza się jeden z właścicieli firmy. Jego Ford Mustang posiada archaiczny w swej konstrukcji gaźnik, auto wymaga nieco innego traktowania oraz zmusza do wyrozumiałości - dokładnie tak samo jak kwadrofonia, która tego popołudnia była fragmentem przyjemnych i nostalgicznych wspomnień.

      

[img:6]

Wiesław Zawada - konstruktor gramofonu

[img:8]

Gramofon Mr. Black

[img:4]

Gramofon Mr. White

[img:5]

Zaplecze wzmacniacza

[img:2]

[img:7]

Jacek Siwiński

[img:3]

[img:9]

Stereo Kolumny Wzmacnianie Gramofony Wzmacniacze zintegrowane

Gdzie kupić?

Muarah Muarah www.muarah.pl

Dystrybucja w Polsce:

FNCE S.A.

tel.: +48 22 270 29 45
tel.: +48 729 197 504
adres:
Ul. Kurantów 34 02-873 Warszawa

Sklepy muzyczne > Muarah rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz