22 stycznia 2005
15:08
Test na przebój
Wiele lat temu informowano nas, iż do stworzenia prawdziwego hitu muzycznego, wymagane będzie tylko i wyłącznie odpowiednie oprogramowanie, które samodzielnie dobierze jak najlepsze elementy, tak aby uzyskać prawdziwego "pogromcę" list przebojów. Okazuje, że dzieli nas tylko krok od chwili, gdy większość będzie zależeć od maszyny, a nie od naszej inwencji twórczej. Jak informuje brytyjski dziennik "The Guardian" coraz więcej wydawców, producentów, twórców piosenek, korzysta z nowego programu komputerowego, kalkującego czy dany utwór stanie się przebojem, czy też kompletną porażką.
Wszystko to za sprawą hiszpańskiej firmy Polyphonic HMI, która wykorzystując wieloletnie doświadczenie w badaniach nad "sztuczną inteligencją" stworzyła program "Hit Song Science". Zadaniem jego jest analiza matematycznego wzoru utworu, poprzez poddanie go testom w 20 kategoriach stanowiących o jego strukturze: melodia, tempo, tonacja, wysokość dźwięku, linia perkusyjna itp. Powtarzające się elementy są segregowane, a następnie porównywane z bazą danych, w skład której wchodzi 3,5 miliona przebojów z ostatnich 30 lat.
Jak się okazało, z możliwości drzemiących w HSS skorzystały m.in. takie sławy jak: Anastacia, Maroon 5, Robbie Williams, Norah Jones czy Jennifer Lopez. Uzyskane pozytywne wyniki, jak pokazał czas w pełni się sprawdziły. Koszt testu: 4000 euro za album.
Wszystko to za sprawą hiszpańskiej firmy Polyphonic HMI, która wykorzystując wieloletnie doświadczenie w badaniach nad "sztuczną inteligencją" stworzyła program "Hit Song Science". Zadaniem jego jest analiza matematycznego wzoru utworu, poprzez poddanie go testom w 20 kategoriach stanowiących o jego strukturze: melodia, tempo, tonacja, wysokość dźwięku, linia perkusyjna itp. Powtarzające się elementy są segregowane, a następnie porównywane z bazą danych, w skład której wchodzi 3,5 miliona przebojów z ostatnich 30 lat.
Jak się okazało, z możliwości drzemiących w HSS skorzystały m.in. takie sławy jak: Anastacia, Maroon 5, Robbie Williams, Norah Jones czy Jennifer Lopez. Uzyskane pozytywne wyniki, jak pokazał czas w pełni się sprawdziły. Koszt testu: 4000 euro za album.
więcej: www.polyphonichmi.com
reklama