HARBETH: NLE-1 - czyli nowe doświadczanie dźwięku

W pokoju Harbeth’a tradycyjnie działa się magia, ale tym razem była ona jeszcze bardziej magiczna niż zwykle, prawdopodobnie z powodu doboru użytych zaklęć, a mogły one wyglądać np. tak: Boxus minimus / Soundus maximus / Incrediblis emotionalis.
A wszystko to pod szyldem The New Listening Experience, czyli „Nowe Doświadczanie Dźwięku”.  

W drodze powrotnej, na lotnisku wdałem się w wymianę powystawowych wrażeń z jednym z rodaków i tenże na temat prezentacji Harbeth'a powiedział, że był i że fajnie grały jakieś duże kolumny, ale nie wie które, bo dla zmyłki na podstawkach stały miniaturki.
Sęk w tym, że nie było innych kolumn ani subów w systemie, a jedynie te maleństwa + źródło :)


[img:2]HARBETH NLE-1 — ich rzeczywisty rozmiar można ocenić tylko przez porównanie

(kliknij)

O tym co kryje się za skrótem NLE (czyt. jako nyli) zapytałem właściciela i głównego konstruktora...

Alan Shaw: Jak wiesz, od 1977 Harbeth zajmuje się produkcją kolumn pasywnych. Jakieś 20 lat temu produkowaliśmy analogowe kolumny aktywne, ale trwało to krótko. 

(w zeszłym roku Harbeth rozpoczął produkuję aktywnych subwooferów Nelson w postaci podstaw pod monitory P3ESR XD, ale że nie są to kolumny więc zapewne dlatego nie zostały wspomniane w tym miejscu — red.).

Rynek docelowy, na którym byliśmy kiedyś bardzo silni i na który chcemy ponownie wejść z nowym produktem to rynek nadawców radiowych i profesjonalistów. Pojechaliśmy więc do BBC i popytaliśmy różnych ludzi z branży: „Czego oczekują od nowoczesnego głośnika?”. Niemal wszyscy na pierwszym miejscu stawiali na rozwiązania typu all-in-one (wszystko w jednym — red.), najlepiej z DSP. 

Zapytaliśmy więc, czy potrzebują również Bluetooth lub innych złożonych wejść cyfrowych? A oni odpowiedzieli, że nie i tak naprawdę chcieli tylko analogowego, zbalansowanego wejścia XLR, bo to proste i sprawdzone w działaniu rozwiązanie.
W studio zawsze istnieje ryzyko, że ktoś wejdzie do reżyserki z telefonem komórkowym z Bluetooth i przejmie kontrolę nad głośnikami odsłuchowymi, co oczywiście byłoby katastrofą.


[img:3]Kolumny z logo wygrawerowanym w miękko wyoblonym froncie wyglądają bardzo nowocześnie
 / jednym z głównych tajnych składników harbetowego sosu są przetworniki RADIAL wytwarzane ręcznie w siedzibie firmy w UK

(kliknij)

Nauczyliśmy się jak umiejętnie wykorzystywać technologię DSP podczas projektowania Nelson’a, nadszedł więc czas, aby umieścić ją w NLE-1. Dzięki technologii cyfrowej można robić niesamowite rzeczy, których po prostu nie da się zrobić z pasywnymi zwrotnicami. 

Problem z kolumnami pasywnymi polega na tym, że głośniki wysokotonowe znajdują się fizycznie przed głośnikami niskotonowymi, co oznacza, że dźwięk z głośnika wysokotonowego dociera do ucha przed dźwiękiem z niskotonowego. 
Jednak w „kolumnie cyfrowej” można nieco opóźnić sygnał elektryczny na zaciskach tweetera, tak aby obie fale docierały do uszu słuchacza w pełnej synchronizacji. 
Doskonale można to usłyszeć na dźwiękach impulsowych, gdy podczas regulowania opóźnień, jakość „kliknięcia” zmienia się dramatycznie.

(przykładem takiego kliknięcia / impulsu, może być uderzenie w werbel, czyli coś, co w muzyce pojawia się non-stop — red.)


[img:1]Co warte zauważenia, ekranowany wzmacniacz fizycznie znajduje się na zewnątrz kolumny, natomiast jest zgrabnie ukryty w obrysie przedłużonych ścianek bocznych / tor audio można uprościć eliminując wzmacniacz, wystarczy mieć odpowiednie źródło / na zdjęciu wersja profesjonalna stąd kable głośnikowe w standardzie XLR

(kliknij)

Stworzyliśmy więc mały, cyfrowy głośnik typu „wszystko w jednym”, który fizycznie jest mniejszy niż nasz P3, z obudową z tyłu, w której znajdują się wzmacniacze, i który zapewnia niesamowicie duży dźwięk, biorąc pod uwagę bardzo małe rozmiary, co teraz zademonstruję...

Po pierwszych taktach Birds w wykonaniu Dominique Fils-Aimé usłyszałem wokół komentarze: Oh, it's cool... it's cool... it's awesome..., co można z grubsza przetłumaczyć, że jest zajefajnie. Dla jasności dodam, że tak spontaniczne głosy zachwytu wypowiadane na głos nie są czymś często spotykanym wśród monachijskiej publiczności. 
Oczywiście ciarki na rękach generowały fe-no-me-na-lne — jak to u Harbeth’a — wokale, bowiem dziewczyna brzmiała nie-sa-mo-wi-cie.

… bo jeśli nagrasz ludzki głos za pomocą naprawdę dobrego mikrofonu, a potem poprosisz tę osobę, aby usiadła na krześle obok prototypowego głośnika i poprosisz, by jeszcze raz opowiedziała np. historię swojego życia i zamkniesz oczy i skoncentrujesz się na tym, jak ona mówi porównując to z nagraniem, to wprawne ucho jest w stanie w ciągu pięciu sekund zidentyfikować problemy. 
Jaki więc ma sens marnotrawstwo czasu i energii, by zaczynać odsłuchy muzyki, jeśli kolumny mają jakiekolwiek niedoskonałości związane z ludzkim głosem? Trzeba najpierw rozwiązać problemy z wokalem, a dopiero potem brać się do słuchania muzyki… 

… i tak sobie myślę, że gdybyś zapytał 100 projektantów kolumn na tej wystawie, to praktycznie żaden, lub ledwie garstka z nich jest świadoma fundamentalnego znaczenia idealnej reprodukcji czystego ludzkiego głosu, a co jest podstawą dla projektu dobrych kolumn. 
W każdym razie my tak działamy.


[img:5]Nie mogło zabraknąć wystawki dotychczasowych dokonań, od lewej: SHL5plus XD / M30.2 XD / C7ES-3 XD / P3ESR XD + subwoofer Nelson w podstawie

NLE-1 dostarczane będą w dwóch wersjach: pro-studio ze zbalansowanymi wejściami (XLR) / izolowanym zasilaniem / predefiniowanymi trybami kontroli odsłuchu — normal / rozszerzony bas / emulacja telefonu / emulacja telewizora z płaskim ekranem (w standardzie), natomiast wersja domowa będzie posiadać Bluetooth / streaming. 
Obie wersje wyposażono we wzmacniacze 2x 50 W na kanał (50 tweeter + 50 woofer), co daje razem 200 W.
Do tego użyte zwrotnice DSP zabezpieczającą przetworniki przed potencjalnymi uszkodzeniami, oraz umożliwiają zejście basu o oktawę niżej podczas cichszych odsłuchów — jest to w znacznym stopniu możliwe dzięki znakomitym właściwościom 5" membrany RADIAL, z której posiadania na wyłączność słynie Harbeth. 

NLE-1 to kolejna (mniejsza) konstrukcja po pokazanych w lutym tego roku NLE-3. Producent sugeruje, iż z uwagi na niewielkie" rozmiary, jest to model dedykowany do pomieszczeń kontrolnych w studiach (dzięki wbudowanym trybom odsłuchowym można będzie zasymulować brzmienie nagrania na różnych popularnych obecnie urządzeniach) jak i do zastosowań domowych, acz po tym, co mogliśmy usłyszeć w Monachium to nie muszą być bardzo małe" pokoje. 

Ceny w UK zaczynają się od 3.000 Funtów. NLE-1 będą dostępne na wybranych rynkach, czy trafią do Polski zobaczymy — mam nadzieję, że tak. 


[img:6]Alan Shaw i piszący tę relację Waldemar Nowak / mój zachwyt musieli najwyraźniej podzielać koledzy z magazynu HIGH FIDELITY pozostawiając po sobie na drzwiach pamiątkową wlepkę
(kliknij)

Kolumny

Gdzie kupić?

HARBETH HARBETH harbeth.co.uk

Dystrybucja w Polsce:

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz