ALPS ALPINE: pierwszy samochodowy odtwarzacz o rozdzielczości 32-bit / 384 kHz !!!
Muzyka o tak ekstremalnych parametrach jeszcze nie trafiła do naszych domowych salonów, ale za sprawą „pozytywnych wariatów” z Alps Alpine Co., Ltd. pojawi się w odtwarzaczach samochodowych, bo kto jak kto, ale Japończycy kochają sprzęty ekstremalne, a AlpineF#1Status niewątpliwie takim będzie.
Przy okazji warto napomknąć, że kiedyś każdy młody w PRL znał markę Alpine. Działo się to w czasach, gdy samochody sprzedawało się bez firmowego radia ze sterowaniem w kierownicy, panelem w miejsce kaseciaka, a zmieniarką płyt w bagażniku. Wtedy każdy kupował co chciał, a takie marki jak Alpine, czy Pioneer widywało się na co dzień (nawet we Fiatach 125p i Polonezach), ale tamto se ne wrati pane Hawranek – jak mawiali bracia Czesi…
Jednak marka nie zginęła, tyle że jest popularna w wąskim gronie znawców, którzy nie wyobrażają sobie zniżania się do poziomu zestawów montowanych seryjnie, bo nie po to się tuninguje brykę, żeby potem straszyła firmowym radiem :)
I tu z pomocą przychodzą panowie z Alps Alpine Co., Ltd., którzy postanowili zaproponować fanom kompletny system premium, będący w stanie zamienić dowolną furę w salę koncertową na kółkach. Ekipa z Alpine nazywa to „Emotion in Mobility”.
Ależ ten odtwarzacz plików podobny do Astell&Kern, ale to w sumie dobrze, bo jeśli to Astell przygotował tę edycję specjalną, to fantastyczna wiadomość – przecież nie ma na świecie lepszych hi-endowych DAP'ów jak Astell'owskie (kliknij żeby powiększyć)
Info dystrybutora: AlpineF#1Status jest pierwszym systemem dostępnym na rynku, który umożliwia odtwarzanie dźwięku o wysokiej rozdzielczości 32 bit / 384 kHz, najwyższą możliwą specyfikację rozdzielczości w samochodowym systemie audio (i nie tylko – red.).
To ponad 17 razy więcej, niż ilość cyfrowych danych audio na standardowej płycie CD (16 bit / 44.1 kHz). Dźwięk jest odtwarzany z jakością, która nie jest możliwa do uzyskania w przypadku płyt CD, pozwalając słuchaczom doświadczyć szczegółów muzycznych, które wcześniej były dostępne wyłącznie podczas występów na żywo, takich jak oddech artysty i subtelne interakcje z instrumentami. System AlpineF#1Status pozwala słuchaczom doświadczyć dźwięku na poziomie studyjnym we własnym pojeździe.
Aby zapewnić wierną reprodukcję dźwięku, prace skoncentrowano na trzech kluczowych obszarach: synchronizacji skali czasu transmisji sygnału audio, synchronizacji nadchodzącego dźwięku i niestandardowym zakresie częstotliwości tonów 4 drożnego systemu głośnikowego.
Dyskusję czy człowiek słyszy, czy nie słyszy powyżej 20.000 Hz pozostawiamy pasjonatom gatunku,
popatrzmy jednak na aspekt czysto techniczny tej konstrukcji, w której by zmniejszyć jitter (rozmycie szczegółów) zastosowano bardzo zaawansowaną synchronizację zegarów.
Rdzeń systemu zarządzania zegarem głównym, OCXO DuCULoN, może pochwalić się najwyższym na świecie poziomem precyzji częstotliwości, w pełni synchronizując transmisję między jednostką główną, a procesorem dźwięku, za pomocą jednego zegara. Zmniejsza to ilość błędów jitter w transmisji audio.
OCXO to oscylator kwarcowy z systemem kontroli temperatury, po raz pierwszy zastosowany w samochodowym systemie audio. Zwiększa on precyzję dźwięku dzięki konstrukcji zawierającej dwa kryształy umieszczone w dedykowanej obudowie z ulepszoną izolacją cieplną, która zwiększa charakterystykę częstotliwościowo-temperaturową z ±50ppm (części na milion) do ±0,1ppb (części na miliard) dzięki zautomatyzowanemu systemowi kontroli temperatury.
Od lewej: HDZ-9000 Tweeter / HDZ-9000 Mid / HDZ-9000 Woofer / HDZ-9000 Subwoofer / DAP-7909 Digital Audio Player / HDS-7909 Head Unit Commander / HDA-F900 Amplifier / HDP-H900 Processor (kliknij żeby powiększyć i zobaczyć pod innym kątem)
Natomiast jest jedna rzecz w materiałach prasowych intrygująca: jest to kilkukrotne odwoływanie się do „możliwości słuchania muzyki w jakości występów na żywo” – mamy nadzieję, że autorowi tego sloganu chodziło o występy akustyczne na żywo jak kwartety / orkiestry itp, bo przecież żaden zelektryfikowany występ nawet nie zbliża się jakością sprzętu towarzyszącego i nagłośnienia do tego co proponuje nam AlpineF#1 Status, no i pozostaje też kwestia, który serwis dostarcza nagrania w takiej rozdzielczości? Ale czy to ważne?
Umówmy się więc, że oto powstał system, który po zainstalowaniu w naszym Bentley’u zrobi WOW na każdym, kto do nas wsiądzie (bo we Fieście to raczej mało będzie słychać).
Sprzedaż ma rozpocząć się jesienią, a AlpineF#1Status będzie dostępny wyłącznie, jako kompletny system (żadne komponenty nie będą dostępne pojedynczo).
Membrany wszystkich głośników wykonano z włókien węglowych wzmacnianych tworzywem (CFRP), czyli tego samego materiału, z którego wykonuje się współczesne samoloty – materiał lekki, ale sztywny jak aluminium + zawieszenie głośników z opatentowaną „podwójną krawędzią” + opatentowane obwody magnetyczne DDDrive, DDLinear i DualEmission dokładnie przekształcające sygnały elektryczne w ruch membrany / finalnie pasmo przenoszenia każdego głośnika AlpineF#1Status obejmuje szerszy zakres, niż kiedykolwiek wcześniej