KLIPSCH: 4 subwoofery Reference Premiere od 600 do 1600 W
Klipsch miał zawsze dobrą prasę i ogromne grono wiernych fanów.
Miesiąc temu Klipsch ogłosił światu wprowadzenie do sprzedaży aż czterech nowych subwooferów, które mocą i wydajnością dopasowane są do najlepiej sprzedającej się serii kolumn Reference Premiere – a teraz suby te dotarły również do Polski.
Pamiętam moje zaskoczenie na widok bogactwa rozmiarów modeli prezentowanych podczas kolejnych premier – gdy konkurencja oferowała 1-2, Klipsch miał zwykle kilka – przykład jednej z bardzo wielu kombinacji kina domowego / stereo, jaką można zbudować korzystając z obfitości już 19. modeli różnej wielkości
Info producenta: Subwoofery z serii Klipsch Reference Premiere są niezwykle wydajne z optymalną równowagą między mocą wzmacniacza, możliwościami przetwornika i objętością obudowy. Referencyjne subwoofery Premiere osiągają maksymalne rozciągnięcie niskich częstotliwości z doskonałą mocą wyjściową, dokładnością i szybkością.
Seria nowych subwooferów Klipsch Reference Premiere składa się z 4 aktywnych modeli:
RP-1600SW – 16” głośnik niskotonowy / 800 W RMS / szczytowo 1600 W / 14.5 – 175 Hz
RP-1400SW – 14” głośnik niskotonowy / 500 W RMS / szczytowo 1000 W / 16 – 141 Hz
RP-1200SW – 12” głośnik niskotonowy / 400 W RMS / szczytowo 800 W / 16.5 – 138 Hz
RP-1000SW – 10” głośnik niskotonowy / 300 W RMS / szczytowo 600 W / 19 – 131 Hz
Trzy przykładowe konfiguracje – średnia / duża / mała, przy czym mała z uwagi na obecność subwoofera zagra jak duża, zwłaszcza że użyto mocnego kanału centralnego i dużego suba
(kliknij)
Jednym z podstawowych założeń serii Reference Premiere jest możliwość dobierania wielkości kolumn optymalnie do objętości pomieszczenia, tę samą filozofię zastosowano podczas projektowania subów i dlatego pojawiły się od razu aż 4. Pozwala to zachować ten sam poziom detali i odczuwalnej mocy bez zbędnego inwestowania w przewymiarowane kolumny.
Skrzynie mają powiększoną objętość (70 / 90 / 120 / 168 litrów) w stosunku do poprzedniej generacji (40 / 47 / 100 litrów),
co pozwoliło obniżyć uzyskiwane częstotliwości
Głębokość obudów jest dość podobna (63.4 – 69.5 cm) i jest pochodną długości fal, natomiast objętość została wyliczona na podstawie ilości powietrza poruszanego przez powierzchnię danej membrany oraz szerokości szczeliny
W skrócie można powiedzieć, że wszystkie modele oferują pasmo poniżej 20 Hz / bezszelestny przepływ powietrza przez szczelinę bass-reflex / potężną moc.
Subwoofery przejmują na siebie tę część pasma, której kolumny nie obsługują w ogóle lub mają problemy – czyli to, czego w najlepszym basie już nie słychać, a nadal czuć. Jest szybko, dynamicznie a zastosowane wzmacniacze pozwalają im na pracę non-stop przez całą dobę, pozwalając usłyszeć muzykę w zupełnie nowy sposób – w jaki na „gołych” kolumnach podłogowych się nie da.
Cyfrowy wzmacniacz klasy D z analogowym przedwzmacniaczem generuje dużą moc i mało ciepła
(kliknij)
Zastosowane wzmacniacze posiadają znacznie większe zasilacze w stosunku do poprzedniej generacji (oraz większości modeli konkurencyjnych). Zwiększono pojemność kondensatorów, które są w stanie dostarczać najniższy bas bez dławienia się dosłownie w sposób ciągły.
W trybie stand-by konsumują zaledwie 0.5 W, a wybudzają gdy tylko pojawia się sygnał.
(kliknij)
Kosze przetworników są obecnie znacznie głębsze i grubsze, co zwiększyło sztywność i poprawiło liniowość pracy membran. Przetworniki 16” / 14” / 12” posiadają dodatkowo nową, twójwarstwową kanapkę z magnesów, mocniejszą z jakiej Klipsch kiedykolwiek korzystał (większa responsywność).
(kliknij)
Zawieszenie w tak dużych przetwornikach ma kluczowe znaczenie dla uzyskiwanego pasma przenoszenia i ogólnej wydajności subwoofera. Resor zdolny do większego odkształcania się pozwala pracować membranie swobodniej i osiągać większe wychylenia (do 4.4 cm). Nowa konstrukcja potrafi pracować niżej i osiągać to z większą łatwością.
(kliknij)
Udoskonalono również spider (dolne zawieszenie) spleciony z mocniejszych włókien oraz poprawiono mocowanie płaskich przewodów, by te mogły pracować latami bez ryzyka pękania lub obijania się wewnątrz obudowy.
(kliknij)
Nigdy czegoś podobnego nie widziałem – podczas prac nad wzmacniaczami stosowano niezmiernie brutalny test wytrzymałości, który wykracza poza granice tego, z czym można się spotkać podczas eksploatacji w domu – różowy szum wzmocniony na maksa przez 24 godziny na dobę przez 7 dni. Każdy element i każdy cały subwoofer musiał go przejść.
Zdjęcie pokazuje jak ogromne siły działają na przetworniki, że te są dosłownie miażdżone przy najmniejszej niedoróbce.
Celem wyeliminowania drgań obudowy zastosowano bardzo gruby MDF i solidne podwójne wzmocnienia wewnętrzne.
(kliknij)
Mocny sub potrzebuje solidnej podstawy nieprzenoszącej wibracji. Wymyślono więc gumowe stopki w kształcie rozciągniętych spike’ów do kolumn. Uzyskano tym samym większą powierzchnię kontaktu z gruntem i zabezpieczenie przed przesuwaniem podczas pracy, ale przy zachowaniu cech typowego spike’a.
To musi być jakieś kosmiczny materiał, zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że taki RP-1600SW waży ponad 50 kg i ta stożkowato uformowana "guma" nie zamienia się w naleśnik
(kliknij)
Pomyślano również o lupach powiększających odczyty na gałkach, bowiem zaglądanie za tak wielkie suby celem zmian ustawień bywa wyzwaniem – dzięki nowej konstrukcji pokręteł wystarczy rzut okiem z góry
(kliknij)
Regulacje umieszczono wysoko by ułatwić dostęp, wejścia kabli relatywnie nisko by nie zwisały
/ w standardzie przewidziano łączenie przewodowe RCA, ale Klipsch oferuje też opcjonalny transmiter bezprzewodowy WA-2 – gdybyśmy musieli postawić suba daleko od źródła, lub gdy chcemy używać go w kinie i stereo na zmianę bez przełączania
(kliknij)
Wszystkie modele posiadają obudowy otwarte wyposażone w bardzo duże szczeliny „bass-reflex” nazwaną Airfoil i ukształtowane na wzór profilu skrzydła samolotu, co powoduje spokojniejszy przepływ dużych mas powietrza przy najniższych częstotliwościach. Mniejsza turbulentność przepływu = mniejsze dudnienia.
Tajemnicą sukcesu jest tu nie tyle moc zapisana cyferkami na tabliczce znamionowej, ile objętość poruszanego powietrza przez wydajniejsze przetworniki, które "robią" więcej, konsumując mniej zasobów – to się nazywa POSTĘP TECHNOLOGICZNY.
Porównanie nowych modeli 14" i 16", do SPL-15" (poprzedniej generacji) przy nominalnej głośności
– nawet ten mniejszy jest lepszy od większego starszego brata
Porównanie przy nominalnej głośności 16" z największą konkurencją w postaci SVS PB-4000,
aż trudno uwierzyć, że ktoś się zamachnie i to skutecznie na SVS :)
Bezpośrednie porównanie dotychczasowych modeli SPL z nowymi RP – wszystkiego jest więcej i lepiej
(kliknij)
... i na koniec pamiętajmy, że efekt pracy subwoofera / -ów w ogromnym stopniu zależy od geometrii pomieszczenia, fale o dużej długości odbijają się od ścian tworząc fale stojące, co powoduje lokalne dudnienia lub niedobory basu:
- chcąc uzyskać spektakularne efekty pomieszczenie powinno zostać przygotowane akustycznie
- należy znaleźć optymalne miejsce postawienia suba / -ów
- popularnym ostatnio sposobem radzenia sobie z basem jest wykorzystywanie 2 / 3 / 4 subów w systemie
Ceny sugerowane:
RP-1600SW – 8.499 zł
RP-1400SW – 6.499 zł
RP-1200SW – 4.999 zł
RP-1000SW – 4.299 zł
We wszystkich modelach zastosowano skierowany do przodu głośnik niskotonowy Cerametallic ze szczotkowanej miedzi, zapewniający wyjątkowo niskie pasmo przenoszenia przy minimalnych zniekształceniach / nowe obudowy są zaokrąglone i pokryte bardzo odpornym na zarysowania winylem w kolorze hebanu – w końcu zniknie potrzeba strofowania dzieci i gości za siadanie na subwooferze gdyż ryzyko uszkodzenia krawędzi skrzyni zmalało
(kliknij)
Totalnie wypasione 7.1.2 pod Dolby Atmos z głośnikami bocznymi o konstrukcji dipolowej
– takie ekstrawagancje już chyba tylko u Klipsch'a pozostały dostępne