UNISON RESEARCH: S6 / Triode 25 / Simply Italy - 3 lampowe wzmacniacze w wersjach Black Edition, które redefiniują swój segment
Że arcygraczem Unison Research wśród producentów wzmacniaczy lampowych jest, chyba nikt nie ma wątpliwości. Tym razem na scenę wjeżdżają aż trzy modele — S6 / Triode 25 / Simply Italy — w wersjach Black Edition, a więc koniec z drewnianym drewienkiem na froncie, czy choćby wokół pokręteł, teraz jest piano black czarny jak... fortepian.
(kliknij żeby obejrzeć)
Na głównej scenie grały kolumny OPERA QUINTA v2 i PRIMA v2, oraz wzmacniacz UNISON RESEARCH S6 BLACK EDITION
i odtwarzacz płyt UNICO CD DUE
(kliknij)
Bartolomeo Nasta (dyrektor sprzedaży): Tym razem prezentujemy mnóstwo nowości, mamy tu trzy zupełnie nowe edycje znanych modeli wzmacniaczy. Pierwotny pomysł zakładał stworzenie tzw. "edycji specjalnych", ale ostatecznie, kiedy zabraliśmy się do pracy okazało się, że warto wprowadzić kilka większych i mniejszych modyfikacji, żeby móc z czystym sumieniem powiedzieć — patrzcie, to nasze najlepsze produkty — i tak krok po kroku przebudowaliśmy całe wnętrza i korpusy.
Wszystkie trzy wzmacniacze ze względu na kosmetykę wykonania mają dopisek Black Edition — mają czarny panel przedni, pokrętła i przyciemnione osłony grilla oraz radiatory pod lampami, ale nie wygląd jest w tym przypadku najważniejszy... chcielibyśmy osiągnąć wymierne cele tam, gdzie wzmacniacze lampowe mają największe trudności — mówię tu przede wszystkim o szumie i dopasowaniu do mocy kolumn.
Po pierwsze, żeby zredukować poziom szumu, całkowicie przeprojektowaliśmy obwody i zaprojektowaliśmy nowy, gwiaździsty układ uziemienia dla wszystkich trzech modeli w linii. Następnie postaraliśmy się pozbyć jak największej ilości kabli z wewnątrz części ekranowanej oraz pozbyć się możliwości przenikania sygnałów z zewnątrz.
Największy z całej trójki i bezkompromisowy dual mono...
(kliknij)
... cena 25.999 zł
(kliknij)
UNISON RESEARCH S6 Black Edition
(kliknij)
Oczywiście pierwszym miejscem, przez które zakłócenia mogą się dostawać do środka są wejścia, więc pozamykaliśmy wszystkie, pozostawiając przepływ tylko przez to, które w danej chwili jest aktywne i od selektora wejść poprowadziliśmy pierwszą z kilku ścieżkę uziemienia, żeby wszystko, co zbędne było natychmiast usuwane poza system.
Agostino Zamai (inżynier odpowiedzialny za projekt): Stopień wejściowy zmieniliśmy we wszystkich trzech urządzeniach. Normalnie wyboru wejścia dokonuje się przy pomocy selektora, co pozostawia niedomkniętą furtkę dla przesłuchu między kanałami i już tam mogą pojawiać się problemy dotyczące ścieżki GND (uziemienie — red.), więc zdecydowaliśmy się użyć przekaźników w ścieżce sygnału i w ścieżce masy.
Kiedy więc wejście nie jest wybrane, jest ono zamykane przez rezystor umieszczony bardzo blisko złącza wejściowego.
Odtwarzacz płyt UNICO CD DUE
(kliknij)
W standardowej wersji wzmacniacza S6 jest pół na pół automatycznego i stałego biasu. W tej wersji wyeliminowaliśmy część automatyczną, co pozwoliło nam wyeliminować kondensator i rezystor, które normalnie muszą być obecne na katodzie lamp mocy (jeśli chcemy mieć auto-bias — red.).
Kondensatory elektrolityczne nie są zbyt dobre dla dźwięku, ale musisz ich używać, jeśli chcesz użyć auto-bias, ponieważ jeśli zostawisz tylko rezystor na katodzie lampy, masz niższy zysk, żeby więc pozbyć się problemu niższego zysku z wpływu rezystora, postanowiliśmy całkowicie wyeliminować tę część obwodu i tak przy okazji masz mniej lokalnego sprzężenia zwrotnego (rezystor daje lokalne sprzężenie zwrotne — red.). Dostajemy też mniej zniekształceń, ponieważ kondensator nie wprowadza już swoich artefaktów i zyskujemy nieco więcej mocy na wyjściu, ponieważ moc, która wcześniej była rozpraszana w rezystorze, jest teraz użyteczna.
Zyskaliśmy więc 15% mocy wyjściowej i w S6 osiągnęliśmy 40 W na kanał.
Średni w ofercie...
(kliknij)
... cena 18.999 zł
(kliknij)
UNISON RESEARCH Triode 25 Black Edition — mówi Agostino Zamai — trochę różni się od dwóch pozostałych modeli, ponieważ jest to topologia push-pull i może pracować w trybie triody lub pentody, co dało większą moc — w trybie triody osiągnęliśmy 30 W na kanał, a w trybie pentody 50 W na kanał / stopień wejściowy jest wykonany w ten sam sposób, co w Simply Italy i S6, a także zrobiliśmy całe oddzielne zasilanie dla każdej lampy, aby uzyskać lepsze osiągi
(kliknij)
Przeprojektowaliśmy również transformator, aby uzyskać maksymalną moc transferu dla obciążenia 6 Ohm.
Jak zapewne wiesz impedancja pracujących kolumn nigdy nie jest stała, więc postanowiliśmy spróbować dostosować impedancję wyjściową wzmacniacza do średniej wartości — więc ani 4, ani 8, tylko 6 Ohm, by ułatwić wzmacniaczowi lampowemu napędzanie współczesnych kolumn, które podczas pracy łatwo schodzą na mniejszą rezystencję.
Każda lampa ma własne zasilanie wykonane z kondensatora elektrolitycznego, ale dodaliśmy również kondensator polipropylenowy do każdego zasilania lamp, aby je odseparować, ponieważ nawet jeśli użyjesz tego samego zasilania w różnych lampach, nie mogą się one ze sobą komunikować. Podjęliśmy więc ten krok, aby spróbować oddzielić je jeszcze mocniej.
Myślę, że zrobiliśmy dobrą robotę, ponieważ w S6 szum tła jest bardzo, bardzo niski — zupełnie jakby to był wzmacniacz półprzewodnikowy, a nie lampowy — powiem to wprost — osiągnęliśmy niewiarygodnie niski poziom szumu.
Warto jeszcze dodać, że wcześniej był to jeden obwód zasilający dla obu wzmacniaczy — S6 to dual mono — a teraz jest podwójny, więc każda sekcja zasilana jest osobno.
Najmniejszy...
(kliknij)
... cena 14.499 zł
(kliknij)
UNISON RESEARCH Simply Italy Black Edition — mówi Agostino Zamai — to najmniejszy wzmacniacz, jaki produkujemy, posiadający tylko dwie lampy mocy, po jednej na kanał, ale nawet w tym urządzeniu wymieniliśmy lampy na KT77 z Gold Lion, a nawet lampy sygnałowe zostały wymienione na lampy Gold Lion i zmieniliśmy bias. W tym modelu również wyeliminowaliśmy kondensator i rezystor na katodzie lampy i stworzyliśmy elektroniczny obwód bias, który stabilizuje prąd w lampach mocy i stara się utrzymywać stały prąd, nawet gdy lampa się starzeje — tak więc jest w stanie utrzymać najlepsze cechy lampy przez cały okres jej eksploatacji. Osiągnęliśmy nieco większą moc, a stopień wejściowy został wykonany w ten sam sposób, co w S6 i Triode 25
(kliknij)
Bartolomeo Nasta: Kolejną bardzo ważną rzeczą są lampy — teraz w tej linii używamy KT77 Gold Lion i ACC81 lub ACC82 Gold Lion w zależności od modelu w części przedwzmacniacza. Wszystkie te modyfikacje dały więcej mocy, a wraz z rozbudowanym uziemieniem w układzie gwiazdy ogromnie poprawiły osiągi brzmieniowe.
Wszystkie trzy wzmacniacze mają wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy DAC Sabre ESS9018, który nie jest opcjonalny, dzięki czemu każdy zyskał gniazda: SPDiF, TOSLINK i USB. Dlaczego? Ponieważ chcieliśmy, aby wzmacniacz od razu po wyjęciu z kartonu nadawał się do wielu zastosowań.
Natomiast gdyby ktoś pytał to przedwzmacniacz gramofonowy to nie wbudowaliśmy go z dwóch powodów — coraz więcej gramofonów ma własne preampy i wejścia liniowe całkowicie wystarczą, natomiast jeśli chcesz mieć porządną sekcję phono, to powinno to być urządzenie zewnętrzne i tak to zrobiliśmy.
Sprzedaż w Polsce całej trójki już się rozpoczęła.
Pozwól mi na koniec powiedzieć, że jestem pod ogromnym wrażeniem, jak wiele zrobiliście dla rozwoju tak starej technologii, jaką są wzmacniacze lampowe...
... dokładnie. To naprawdę niesamowite, co nasz "facet od wzmacniaczy" osiągnął. Natomiast to nie oznacza, że poprzednie modele były złe, ale że te są ponadprzeciętnie dobre.
Pracując nad S6 stworzyliśmy tak dużo technologii, że będziemy ją teraz krok po kroku wdrażać we wszystkich liniach. To prawdziwa, duża rewolucja, a wszystko zaczęło się od chęci poprawy wyglądu :)
Wydaje się, że dzięki tej czerni łatwiej będzie skomponować zestaw mieszany z komponentami innych producentów,
który nie będzie wyglądał od sasa do lasa / od lewej: UNISON RESEARCH S6 / Triode 25 / Simply Italy ze zdjętymi ochraniaczami
(kliknij)
Jako bonus do wywiadu załączam garść szczegółów technicznych z oficjalnego newsa producenta.
Chyba dla wszystkich jest już oczywistym, że takie wzmacniacze są jak perły, które nie rodzą się co dzień.
Lampy Genalex Gold Lion
Firma Marconi—Osram, później znana jako M&O Valve Company, powstała w 1919 roku w wyniku połączenia Marconi Wireless Telegraph Co. i The Edison General Electric Co. (Osram). Od lat 50. XX wieku tylko najlepsze lampy firmy M&O Valve Company były oznaczane jako Genalex Gold Lion. Aby uzyskać to oznaczenie, lampa musiała przejść najbardziej rygorystyczne testy w branży, co gwarantowało niezawodność w najbardziej wymagających urządzeniach audio, czyniąc je preferowanymi lampami audiofilskimi. Obecnie produkowane lampy Genalex Gold Lion kontynuują tę tradycję jakości i niezawodności, oferując najwyższą jakość dźwięku, oddając hołd początkom firmy M&O Valve Company.
Lampy sygnałowe
Wybraliśmy lampy sygnałowe Genalex Gold Lion ECC83 i ECC82 ze względu na ich zdolność do tworzenia dużej, szczegółowej sceny dźwiękowej, co jest niezwykle cenione przez wymagających audiofilów, którzy oczekują najwyższej jakości dźwięku. Lampy te słyną z doskonałej liniowości, zrównoważonych sekcji i złoconych pinów.
KT77 zamiast EL34
KT77 ma unikalną historię: firma GEC z Wielkiej Brytanii wprowadziła lampę KT77 w późnych latach 50. XX wieku jako ostateczną lampę mocy średniej. Lampa KT77 została zaprojektowana jako zamiennik dla EL34 i wykorzystuje konstrukcję wewnętrzną przypominającą 6CA7, przy czym GEC nazywała ją „Kinkless Tetrode”, od czego pochodzi prefiks KT. Lampa KT77 była uważana za najlepszy wybór do zastosowań audiofilskich. Obecnie produkowane lampy Genalex Gold Lion KT77 odtwarzają magię oryginalnych lamp KT77, oferując głęboki, otwarty dźwięk i czyste wysokie tony. Te lampy to godna rozważenia opcja jako ulepszenie dla każdego wzmacniacza z lampami EL34.
Technologia bez kondensatorów katodowych (CCL)
Technologia Cathode Capacitor Less (CCL) eliminuje potrzebę stosowania kondensatorów elektrolitycznych w stopniach mocy lampowych. Typowe systemy auto-biasu wykorzystują rezystor na katodzie wraz z kondensatorem elektrolitycznym o dużej wartości. Jednakże te kondensatory wprowadzają zniekształcenia, przesunięcia fazowe sygnałów o niskiej częstotliwości i koloryzację dźwięku. W serii Black Edition całkowicie wyeliminowano system auto-biasu, co pozwoliło na uzyskanie bardziej szczegółowego i szybszego dźwięku, a także większej mocy lamp.
Przełącznik wejściowy z technologią Return GND
W serii Black Edition zastosowano technologię używaną we flagowych produktach, takich jak Reference Pre i Absolute. Przełącznik wejściowy wykorzystuje mikroprzekaźniki z pozłacanymi stykami srebrnymi, a połączenia masy zostały przeprojektowane z zastosowaniem technologii Return GND, co zapobiega przesłuchom między kanałami.
Front panel z wykończeniem fortepianowym
W serii Black Edition panel z drewna otrzymał to samo wykończenie, które stosuje się w instrumentach muzycznych, takich jak fortepiany. Proces uzyskania tego wykończenia obejmuje wiele etapów, w tym nakładanie podkładu, szlifowanie, malowanie warstwami lakieru i polerowanie do perfekcyjnego połysku.
Wykończenie w czarnym metalu
Stal nierdzewna jest poddawana procesowi niklowania, aby uzyskać charakterystyczny kolor Black Gun Metal. Dodatkowo nakładana jest przezroczysta powłoka akrylowa, która chroni powierzchnię przed zanieczyszczeniami i korozją.
Wyjście subwoofera
Każdy wzmacniacz w serii Black Edition posiada wyjście stereo subwoofera, które pozwala na zachowanie spójności dźwięku.
Zintegrowany DAC
Seria Black Edition wyposażona jest w trzy cyfrowe wejścia:
USB PCM do 384 kHz / DSD native do 256x oraz DoP do 128x / Toslink do 192 kHz / SPDIF do 192 kHz,
oraz zastosowano wysokiej jakości DAC Sabre o imponujących parametrach:
THD+N przy 0 dBFs: 0,009% przy 1 kHz - 0,029 % przy 20 kHz / Poziom szumów = -120 dBV
Od lewej: Bartolomeo Nasta związany z firmą od 20 lat: "Jestem naprawdę szczęśliwy, gdy widzę ludzi, którzy mówią wow, jak to dobrze brzmi — to jest najlepsza informacja zwrotna dla nas jako producenta."
i Agostino Zamai, który włożył kawał serca w podniesienie lampowców na nowy poziom