


SENNHEISER: HD 505 i HD 550 - słuchawki otwarte na start, czyli audiofilski przedsionek za normalne pieniądze
Sennheiser nie zapominając o swoich korzeniach, otwiera się na nowych / młodych pasjonatów słuchania muzyki, a nie ma na to lepszego sposobu, jak zaproponować jakościowy produkt w dobrej cenie.
Klaus Hansellman: W tym roku prezentujemy dwie nowości: HD 505 i HD 550, które są adresowane do początkujących. Oczywiście mamy świadomość, że na rynku istnieją tańsze modele adresowane do tej grupy odbiorców, ale zgodnie z naszymi standardami wraz z serią 500, klient od razu dostaje coś naprawdę bardzo solidnego, a z czasem może pójść w bardziej złożone modele serii 600 lub 800.
Seria 500 doskonale nadaje się do odegrania roli zaproszenia do muzycznego hobby dla młodego pokolenia.
Od lewej: SENNHEISER HD 550 i HD 505
(kliknij)
HD 505 i HD 550 są słuchawkami typu otwartego, przy czym HD 505 (z miedzianym akcentem — red.) są bardziej analityczne, mają więc bardziej smukłą odpowiedź basową i nieco bardziej ekscytujące wysokie tony, podczas gdy HD 550 są bardziej zrównoważone, o neutralnym brzmieniu.
Wyglądają podobnie, ale mają dwie bardzo odmienne sygnatury dźwiękowe. Obserwujemy duże zainteresowanie naszymi dotychczasowymi modelami otwartymi, osoby, które znają serię 600 na pewno już wiedzą, o co chodzi, ponieważ tam w ramach serii są dostępne HD 600, HD 650 i HD 660S2, jednym słowem chodzi o zaoferowanie większego wyboru.
Z zewnątrz można je rozróżnić po kolorze akcentów
(kliknij)
Przy okazji postanowiliśmy rozpocząć porządki w kwestii nazewnictwa, bo dotychczasowa polityka, zwłaszcza w ostatnim czasie wprowadziła trochę zamieszania. Po pierwsze powstanie czytelny podział według poziomów cenowych, po drugie nadajemy nowe znaczenie numeracji:
- Pierwsza cyfra to seria: 500 / 600 / 800
- Druga oznacza brzmienie: 0 — analityczne / 5 — neutralne / 6 — ciepłe
- Trzecia: 0 — model dostępny przez dystrybutorów / 5 — dystrybucja sieciowej
Aktualnie trudno zgadnąć czym mogą się różnić przykładowo 550 od 560S itd., więc neutralnie brzmiące słuchawki z otwartym tyłem — pięć, ciepło brzmiące słuchawki z otwartym tyłem — sześć.
Ta numeracja nie odnosi się do tego, co mamy teraz w ofercie, ale nabierze sensu w odniesieniu do tego nad czym obecnie pracujemy. W przyszłości nowe serie będą się po prostu nazywały: S2, S3, S4 co będzie jeszcze bardziej logiczne.
Zgodnie z tą filozofią HD 505 są dostępne wyłącznie na Amazon, a HD 550 wyłącznie przez dystrybutorów, czyli różne modele trafiają do różnych kanałów dystrybucji.
Zewnętrznie (części plastikowe i metalowe) są identyczne, ale membrany i cewki są różne, różny jest również stopień tłumienia
/ korpusy Sennheiser'ów przypominają uniwersalną skrzynkę narzędziową, w której montowane są różne przetworniki
/ przetworniki 38 mm / pasmo przenoszenia od 6 do 39.500 Hz / 150 Ω / 237 g / cena w Polsce 1.200 zł
(kliknij)
Dla nas ważnym jest kontynuowanie docenionych konstrukcji w ulepszonych wersjach i tak przykładowo HD 560S, który był bardzo udanym produktem, zyskał nowe wcielenie w postaci modelu HD 505. Zachowaliśmy to, co było dobre i zmieniając co było konieczne, np. zmniejszyliśmy siłę docisku pałąka, dzięki czemu są wygodniejsze, zachowaliśmy niską wagę, no i zachowaliśmy ogólną sygnaturę dźwiękową 560S, ale 505 mają teraz bardziej wygładzone wysokie tony, ponieważ 560 czasem stawały się nieco szorstkie przy głośniejszym graniu.
Jak już wspominałem HD 550 są dostrojone trochę inaczej, bardziej w kierunku neutralnym. Ludzie, którzy kiedyś porównywali 650 do 600 odnajdą bardzo podobną relację w serii 500, gdzie w ramach jednej półki cenowej dostarczamy dwa różne strojenia.
Seria 500 stanowi niejako bilet wstępu do klubu audiofilskich słuchawek otwartych.
HD 550 / HD 505, a w tle bardzo podobne na pierwszy rzut oka...
HD 620S / HD 560S
Czy mógłbyś w kilku słowach powiedzieć co się zmieniło po zmianie właściciela?
Dobrze, że pytasz, bo nie mamy tu nic do ukrycia. Firma Sennheiser sprzedała cały biznes słuchawek konsumenckich szwajcarskiej firmie Sonova — takie sytuacje są obecnie w biznesie na porządku dziennym, marki, a nawet całe koncerny przechodzą nieustannie z rąk do rąk — w tym przypadku nie tylko zespół od marketingu, ale i niemal wszyscy inżynierowie, którzy wcześniej przyczynili się do stworzenia wielu legendarnych produktów pod szyldem Sennheiser przeszli do zespołu słuchawek w Sonova, a zespół inżynierów zajmujących się przetwornikami w 100%.
Przy okazji warto wspomnieć, że istnieje drugie, osobne przedsiębiorstwo pod marką Sennheiser, które posiada własny dział zajmujący się produkcją niektórych modeli słuchawek i mikrofonów dla rynku pro audio pod markami Sennheiser i Neumann.
HD 600
Co się zmieni? Odświeżeniu ulegnie system zarządzania marketingiem i sprzedażą, a więc wszystko to, co się dzieje wokół gotowego już produktu, natomiast co dotyczy dziedzictwa marki i wiedzy inżynieryjnej, to wszystko pozostaje po staremu i w rękach ludzi rozumiejących wagę dziedzictwa marki. Produkcja odbywa się w tej samej fabryce w Irlandii i na tych samych liniach montażowych co dotychczas.
Niekiedy widuję jak w Internecie ludzie o nas dyskutują i towarzyszą temu różne emocje, natomiast raz jeszcze zapewniam, że poza zmianą praw właścicielskich, personel, czyli ludzie, którzy są najważniejszą częścią tego biznesu pozostali ci sami. Powiem więcej, siedzimy przy tych samych biurkach, co kiedyś i w tym samym budynku, tyle że przy drzwiach jest inny szyld.
Są też inne zmiany na lepsze — włożyliśmy wiele wysiłku, aby uczynić katalog części zamiennych bardziej zrozumiałym. Wchodząc na stronę internetową z częściami, łatwo znajdziesz wszystkie akcesoria i od razu je zidentyfikować, co jest do którego modelu, jak można dokonać aktualizacji, co trzeba kupić, jeśli potrzebuję np. wymienić pada. To był kawał ciężkiej roboty do zrobienia i jestem szczęśliwy, że mamy to za sobą.
HD 660S2 / HD 820 / HD 800S
Jest jedna rzecz, którą w pełni świadomie chcemy zmienić — chcemy zmienić zakorzenione przekonanie, że modele audiofilskie są adresowane wyłącznie do wąskiego grona ludzi zainteresowanych technologią.
Audio to hobby dla wszystkich, ludzie kochają słuchać muzykę, mają ulubione zespoły i artystów, i to do nich kierujemy serię HD 500. Gdy zobaczysz nasze nowe strony produktów i komunikaty prasowe, zobaczysz, że rozmawiamy z publicznością już innym językiem. Nadal mówimy o technologii, ale również mówimy więcej o tym, dlaczego korzystanie z naszych produktów jest fajne.
IE 600 / IE 900
Nie zamierzamy tracić z oczu naszej dotychczasowej grupy docelowej, natomiast co tu dużo mówić, użytkownicy produktów audiofilskich są starzejąca się grupa, a ich dzieci nie przejmują hobby po rodzicach tak, jak to miało miejsce kiedyś i musimy nad tym popracować jako cała branża, aby nie podzielić losu dinozaurów :)
Prawda o współczesnym rynku audio jest taka, że wiele marek już się sprzedało lub marzy o sprzedaniu się Chińczykom, albo o taniej produkcji w Indiach itp., na tym tle fakt, że nowy zarząd postanowił pozostać z produkcją w Europie dobrze świadczy o ich priorytetach.
Szwajcarska Sonova, to gigant na rynku protetyki słuchu i nie zdziwię się, gdy w kolejnej generacji słuchawek zobaczymy w działaniu niektóre spośród ich ponad 1.800 patentów. Jak na moje oko konsumenckie słuchawki tylko na tym zyskają.
Na stoisku była nawet izolowana sala, gdzie można było docenić dźwięk słuchawek otwartych
(kliknij)