
HARMAN kupiony za 8 mld USD przez firmę Samsung
W ostatnich dniach na światowych rynkach nastąpiło niemałe poruszenie. Stało się tak za sprawą transakcji, do której doszło pomiędzy dwoma potężnymi koncernami: mowa o firmie SAMSUNG i koncernie HARMAN KARDON. Koreański gigant zrzeszający firmy produkcyjne i usługowe działające w wielu branżach oraz instytucje finansowe - Grupa Samsung, stała się właścicielem grupy Harman International Industries Inc.
Założona w 1980 przez Sidneya Harmana i Bernarda Kardona firma w chwili obecnej zrzesza pod swoim szyldem marki takie jak JBL, AKG, Mark Levinson, Revel, Crown Audio, AMX i wiele innych. Mimo, że większość z ich firm kojarzy nam się z rozwiązaniami audio dla domu, głównym targetem koncernu są technologie łączności oraz elektroniki przeznaczone dla branży motoryzacyjnej. Obecnie ponad 30 mln pojazdów korzysta z ich nagłośnienia oraz systemów łączności internetowej connected car.
Piotr Sawicki - MIP, MP3 Store
Według mnie żadnych znaczących ruchów nie powinniśmy się spodziewać -
przynajmniej w najbliższych kilku latach.
Firma Samsung od dłuższego czasu starała się dokonać ekspansji na rynku motoryzacyjnym, ale zamiast zaczynać od podstaw, jak pierwotnie planowano, jej szefowie postanowili nie tracić czasu i kupić gotową, przynoszącą duże zyski i rozpoznawalną markę. Koreańczycy postanowili również nie oszczędzać i zapłacili po 112 USD za akcję, co było ceną o 28% wyższą niż aktualny ich kurs. Co więcej, cała transakcja, warta 8 miliardów USD ma być przeprowadzona przy użyciu ‘gotówki’, ponieważ obecnie Grupa Samsung posiada rezerwy wynoszące 70 miliardów USD.
Mimo pozornej rozrzutności Koreańczycy są jednak spokojni, bowiem wartość oczekujących na realizację zamówień koncernu Harman, dla samego segmentu motoryzacyjnego wynosi na tą chwilę około 24 miliardy USD. Do finalizacji całego przedsięwzięcia ma dojść w okolicach połowy 2017 roku. Jako że firma Samsung jest jednym z liderów rynku multimediów i innowacyjnych technologi, bardzo ciekawie zapowiada się połączenie ich rozwiązań z branżą motoryzacyjną.
Nas natomiast najbardziej ciekawi, jaki wpływ przejęcie Harmana będzie miało na ich produkty audio przeznaczone dla domu. Według niektórych plotek krążących w sieci Samsung planuje zaprzestanie dalszej produkcji słuchawek AKG, lecz na tą chwilę są to niepotwierdzone informacje i mamy nadzieję, że rzeczywiście okażą się tylko plotką. Nie pozostaje nic innego jak czekać i trzymać kciuki, że azjatycki gigant nie poskąpi funduszy również na rozwój w segmencie domowego audio, który rzecz jasna nas interesuje najbardziej.
Komentarz: Potr Sawicki MP3 Store:
Samsung na pewno nie tylko zyskał rozwiązania dla branży motoryzacyjnej, ale również doświadczenie i technologie firm skupionuch wokół koncernu Harman/Kardon, w których posiadanie, ten wszedł, przejmując marki z branży pro audio. Myślę, że Koreańczycy będą czerpać z dobrodziejstw koncernu i rozwijać linie produktów spod znaku Samsunga. Tym bardziej, że już od dłuższego czasu krążyły plotki, iż Samsung zamierza być Numer 1 jeśli chodzi o jakość produktów audio w segmencie masowym.
Bez wątpienia możemy spodziewać się w przyszłości produktów spod znaku Samsunga, które będą znacząco odbiegać jakością audio, od tych, które obecnie możemy kupić. Zapewne będą pojawiać się też produkty z wyższego segmentu, ale kierowane również na rynek typowo konsumencki. Oczywiście nie znaczy to, że znaczące marki, które mają przecież długą historię jak np. AKG, JBL zostaną pozbawione istnienia. Myślę, że będą one istniały równolegle, ale być może z biegiem czasu zajdą tam pewne zmiany w liniach produktowych.
Firma Samsung nie bez powodu dokonuje przejęć ekspertów z poszczególnych branż. Rynek bardzo szybko się rozwija i jednocześnie zmienia. Know how, wartość intelektualna i technologia w dalszym ciągu stanowią najważniejsze ogniwo konkurencyjności. Marka Samsung jest już rozpoznawalna na rynku tak samo jak Sony, które przecież obecne na rynku europejskim jest dużo dłużej.
Teraz czas zdobyć coraz więcej klientów. A zachęcić ich trzeba jakością, stylistyką i innowacyjnością przy odpowiednio wyśrubowanej cenie.