Instalacja nagłośnieniowa w konstancińskiej willi "Hugonówka"
Hugonówka jest kolejnym dowodem na to, że nasze wyobrażenia o współcześnie budowanych domach kultury nie mają nic wspólnego z tym co starsze pokolenie pamięta z siermiężnych, kiepsko wyposażonych, proponujących nieciekawy program artystyczny placówek.
Historia tego miejsca jest długa i pokręcona jak włosy Jimiego Hendrixa. Ten ponad 100-letni budynek był już prywatnym uzdrowiskiem z pięknym salonem z czytelnią, inhalatorium, łazienkami, salą gimnastyczną oraz salami wypoczynkowymi. Później urządzono tu pensjonat, zakład produkcyjny, a po II wojnie obiekt, który służył działaczom politycznym pracującym na rzecz jedynej słusznej sprawy... Potem w latach 50-tych działało tu kino, namiastka domu kultury oraz pub.
Ten jakże ciekawy pasaż wydarzeń zakończył się pożarem, który ugasili strumieniami wody niezawodni w takich sytuacjach strażacy. Akcja była niezwykle skuteczna. Do pobliskiej rzeki, wraz z wodą spłynęły ostatnie nadzieje na uratowanie budynku. Przez ponad dekadę smutne resztki Hugonówki czekały na nowego gospodarza. W końcu okazał się nim Konstanciński Dom Kultury, który rozpoczyna nowy rozdział historii tego miejsca.
Każdy kto tu przyjedzie od razu zwróci uwagę na doskonale zachowane architektoniczne detale i dbałość z jaką odrestaurowano ten piękny zabytek. Nam przypadł w udziale zaszczyt uczestniczenia w otwarciu i dokładniejszym posłuchaniu i przyjrzeniu się temu, czego praktycznie nie widać - czyli systemowi nagłośnieniowemu. Większość sprzętu dostarczyła firma AudioPlus - dystrybutor marki Electro-Voice.
System sali koncertowej oparto na 4 zestawach Electro-Voice EVF 1152S, które uzupełniono 2 subbasami EVF2151D. Wszystko zasilono 3 wzmacniaczami CPS 2.12 o mocy 2 x 1200 W (4 Ohm).
Ponieważ sala może służyć także jako kinowo-teatralna, na ścianach zainstalowano również 10 efektowych zestawów głośnikowych Electro-Voice EVU1062.
Z powodzeniem takie rozwiązanie sprawdzi się przy produkcjach teatralnych lub jako system surround dla typowego nagłośnienia kinowego. Przygotowano także dodatkowy system nagłośnienia sceny. W jego skład wchodzą - zasilane również ze wzmacniaczy CPS2.12 - zestawy Electro-Voice ZX3.
Wszystkie urządzenia głośnikowe zarządzane są cyfrową matrycą Electro-Voice N8000, stanowiącą niejako serce całego systemu. Jest ona wyposażona w 16 wyjść oraz 16 wyjść. Dzięki modułowi DSP umożliwia swobodną korektę charakterystyki częstotliwościowej (filtry FIR/ IIR), zastosowanie procesorów dynamiki czy też linii opóźniających.
Natomiast mózgiem systemu jest cyfrowa konsoleta Midas PRO2C. Wyposażono ją w jednostkę DL251, która umożliwia przetwarzanie 48 sygnałów mikrofonowych ze sceny oraz do 16 powrotów. PRO2C posiada również 8 wejść mikrofonowo-linowych, które wykorzystano dla systemu mikrofonów bezprzewodowych. W tej roli pracuje 8 odbiorników Electro-Voice RE2.
Wyposażenie reżyserki uzupełniają 2 odtwarzacze Denon DN-C620, które podłączono do Midas PRO2C z wykorzystaniem portów AES/EBU. Salę koncertową wyposażono dodatkowo m.in. w mikrofony Electro-Voice ND767a / RE620 / RE90H oraz diboxy Klark Teknik DN-100.
Jak już pisaliśmy wcześniej, salę odtworzono zachowując jednocześnie jej historyczny kształt. Nie zapomniano przy tej okazji o potrzebach publiczności. Wygodne fotele, klimatyzacja i elegancja królują we wnętrzu sali koncertowej.
Wstęp zespołu LEMON oczarował nas zarówno pod względem wizualnym, jak i dźwiękowym. Było to jedno z tych miłych doświadczeń, podczas którego praktycznie „nie było słychać“ nagłośnienia. Doskonale zestrojony system nie dominował w tej, w sumie nie największej sali.
Trudno to opisać, ale musicie nam uwierzyć - muzyka pomimo, że momentami głośna - nie przerażała swoją nadmierną siłą. Zapewne dzięki sprawnemu realizatorowi, nie było niczego co zakłóciło przyjemność w czasie koncertu i nikt ze starszej części publiczności nie wyszedł w trakcie jego trwania.
Sala górna została przygotowana jako bardziej kameralna. Jej nagłośnienie stanowią 2 szerokopasmowe zestawy Electro-Voice TourX TX1152 oraz 2 subbasy TX1181. System frontalny uzupełnia 6 sztuk zestawów efektowych Electro-Voice EVU1062. Wszystkie urządzenia głośnikowe zasilono ze wzmacniaczy mocy Electro-Voice Q1212 oraz Q44, które sterowane są za pomocą procesora Electro-Voice DC-ONE. Wyposażenie Sali Górnej uzupełnia konsoleta Midas Venice F16, procesor Klark Teknik SQ-1D, odtwarzacze DN-C620 oraz mikrofony bezprzewodowe EV RE2.
Sala dolna ma charakter wielofunkcyjny, nie zapomniano w niej o systemie inspicienta. Jest on oczywiście bardzo pomocny w sytuacjach wykorzystywania sali koncertowej jako sali teatralnej.
Zastosowana tu cyfrowa matryca interkomowa RTS Zeus III, umożliwia szybką i niezawodną komunikację praktycznie całego zespołu technicznego.
Pulpity interkomowe obsługują stanowiska inspicjenta (kierownik sceny), realizatora dźwięku, realizatora oświetlenia oraz reżysera. Wszystkie stanowiska wyposażono w zestawy słuchawkowo - mikrofonowe RTS PH88R. System Inspicjenta to nie tylko komunikacja interkomowa, ale i m.in. system nasłuchu akcji scenicznej.
Za pomocą, widocznych na zdjęciu mikrofonów Electro-Voice PL37 oraz zestawów głośnikowych EVID 4.2T realizowany jest nasłuch, którego dźwięk może być kierowany do garderób, foyer oraz ciągów komunikacyjnych.
Dbałość z jaką przygotowano projekt może być wzorem dla tego typu inwestycji. Zazdrościmy tym, którzy mają blisko do Konstancina - podobno jedynego uzdrowiska na Mazowszu.