NAMM'18: Moduł brzmieniowy, trigger i monitory sceniczne - Nowości Roland
Firma Roland nie próżnuje. Na tegorocznych targach NAMM Show zaprezentowała kilka efektownych nowości. Urządzenia zaprojektowane dla perkusistów mają za zadanie wzbogacić brzmienie zestawu, poprawić komfort gry i rozwinąć możliwości pracy hybrydowej.
Coraz mniej odczuwalny jest konflikt pomiędzy elektroniką, a klasycznym zestawem akustycznym, a czasy w których żyjemy to epoka jeszcze większej współpracy żywego instrumentu i najnowszych technologii cyfrowych. Zobaczmy co zaproponował nam Roland na obecny rok 2018. Skorzystaliśmy z uprzejmości Mariusza Mocarskiego z firmy Roland Polska, który zaprezentował nam tegoroczne nowinki techniczne.
Moduł Roland TM-6 PRO
Rozwinięcie koncepcji TM-2. TM-6 zapewnia aż 6 stereofonicznych wejść triggerów stereo, lub 12 w wersji monofonicznej. Urządzenie pozwala obficie opiąć zestaw triggerami, które podłączymy według własnych potrzeb i upodobań. Optymalnym rozwiązaniem są monofoniczne triggery na stopę i tomy oraz stereofoniczne na werbel i talerze. W sumie daje to możliwość podpięcia aż 12 niezależnych instrumentów.
Kolejnym udogodnieniem jest liczba sygnałów, którą rozwinięto do 6 wyjść (tak jak w Roland SPD-SX). Moduł określany jest mianem PRO, ponieważ w urządzeniu zastosowano sporo technologii znanych z flagowego urządzenia TD-50. Brzmieniowo, mamy do dyspozycji 500 brzmień fabrycznych, ale możemy dodatkowo zapisać 500 własnych sampli. Brzmienia fabryczne ułożono w 80 presetów gotowych zestawów, nagranych przez wielu sesyjnych perkusistów, w tym znanego perkusistę ze stajni Roland - Michaela Schacka.
Mamy także możliwość nakładania na siebie brzmień instrumentów. Każde brzmienie z 12 próbek, składających się na cały zestaw, może być niezależnie próbkowane i warstwowane innym brzmieniem. To co stało się już standardem w wielu urządzeniach to możliwość grania do własnych ścieżek muzycznych (Play Along), w tym wypadku mamy opcję łączenia ścieżek audio z klikiem.
Kolejna funkcjonalność to nagrywanie multitrackowe - mamy możliwość zapisania 8 niezależnych ścieżek instrumentów.
Grupa docelowa:
Perkusiści hybrydowi, którzy triggerują akustyczne instrumenty i łączą brzmienie klasycznego zestawu z możliwościami jakie daje elektronika - mamy tu kilka możliwości:
- podpiąć elektronikę do całego zestawu i pobierać gotowy sygnał z triggerów, lub też miksować w czasie rzeczywistym brzmienie elektroniczne z akustycznym
- Połączyć akustyczne talerze z bębnami striggerowanymi,
- Połączyć brzmienie akustycznych bębnów z elektronicznymi talerzami.
Drugą grupą odbiorców są dotychczasowi użytkownicy urządzeń Roland, którzy chcieliby rozwinąć swoją funkcjonalność poprzez integrację z zaawansowanym modułem TM-6 PRO.
Trigger Roland RT-MicS
Trigger jest kontynuacją serii RT-30, jest jednak zaopatrzony w bardzo przyzwoitej jakości mikrofon. Urządzenie ukierunkowane jest do pracy z werblem (oznaczenie S), możliwe także do zamontowania na tomie. Mamy do dyspozycji 2 niezależne wyjścia - mikrofonowe oraz elektroniczne.
W pakiecie posiadamy 8 brzmień elektronicznych, głównie klapów werblowych, które mamy możliwość nakładać na brzmienie akustyczne werbla. W tym wypadku możemy niezależnie miksować sygnały, łącząc brzmienie syntetyczne z brzmieniem mikrofonu urządzenia (niezależna korekcja głośności oraz czułości). Ideałem w warunkach koncertowych wydaje się być sygnał trójtorowy, pobierany z werbla, tzn.:
- Sygnał mikrofonu triggera,
- Sygnał elektroniczny przetwornika piezo,
- Osobny mikrofon zbierający brzmienie akustyczne werbla.
Cenną użytecznością jest możliwość wgrania w urządzenie własnych próbek brzmień o długości trwania do 10 sekund oraz możliwość zmutowania sygnału elektronicznego odpowiednim przyciskiem, znajdującym się na górze triggera (np. odpalamy dodatkowe klapy werblowe na refrenie). Zasilanie - bateria lub zasilacz podpinany do prądu.
Grupa docelowa:
Perkusiści początkujący, którzy chcą wzbogacić brzmienie swojego werbla i oswoić się z elektroniką, wspomagającą klasyczny zestaw. Osoby, które lubią eksperymentować i ci którzy po prostu cenią sobie wygodę pracy (nie potrzeba osobnego modułu obsługującego ten trigger, który sam w sobie też jest modułem). Urządzenie dostępne na polskim rynku od marca 2018 roku.
Monitory Roland V-DRUMS PM-100 i PM-200
Ostatnią nowością o której wspomniał nam Mariusz są monitory dla perkusistów dedykowane instrumentom V-Drums: Roland PM-100 (80W) i PM-200 (180W). Obydwa urządzenia mają niezależne wyjścia służące do podłączenia sygnału wejściowego. Większy monitor posiada również wyjścia XLR, co pozwala połączyć funkcję monitora, jak też urządzenia podającego sygnał „na przody”.
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Pon -Pt 10:00 - 18:00
Sobota: 10:00 - 14:00