NAMM'18: Moduł brzmieniowy, trigger i monitory sceniczne - Nowości Roland
Firma Roland nie próżnuje. Na tegorocznych targach NAMM Show zaprezentowała kilka efektownych nowości. Urządzenia zaprojektowane dla perkusistów mają za zadanie wzbogacić brzmienie zestawu, poprawić komfort gry i rozwinąć możliwości pracy hybrydowej.
Coraz mniej odczuwalny jest konflikt pomiędzy elektroniką, a klasycznym zestawem akustycznym, a czasy w których żyjemy to epoka jeszcze większej współpracy żywego instrumentu i najnowszych technologii cyfrowych. Zobaczmy co zaproponował nam Roland na obecny rok 2018. Skorzystaliśmy z uprzejmości Mariusza Mocarskiego z firmy Roland Polska, który zaprezentował nam tegoroczne nowinki techniczne.
Moduł Roland TM-6 PRO
Rozwinięcie koncepcji TM-2. TM-6 zapewnia aż 6 stereofonicznych wejść triggerów stereo, lub 12 w wersji monofonicznej. Urządzenie pozwala obficie opiąć zestaw triggerami, które podłączymy według własnych potrzeb i upodobań. Optymalnym rozwiązaniem są monofoniczne triggery na stopę i tomy oraz stereofoniczne na werbel i talerze. W sumie daje to możliwość podpięcia aż 12 niezależnych instrumentów.
Kolejnym udogodnieniem jest liczba sygnałów, którą rozwinięto do 6 wyjść (tak jak w Roland SPD-SX). Moduł określany jest mianem PRO, ponieważ w urządzeniu zastosowano sporo technologii znanych z flagowego urządzenia TD-50. Brzmieniowo, mamy do dyspozycji 500 brzmień fabrycznych, ale możemy dodatkowo zapisać 500 własnych sampli. Brzmienia fabryczne ułożono w 80 presetów gotowych zestawów, nagranych przez wielu sesyjnych perkusistów, w tym znanego perkusistę ze stajni Roland - Michaela Schacka.
Mamy także możliwość nakładania na siebie brzmień instrumentów. Każde brzmienie z 12 próbek, składających się na cały zestaw, może być niezależnie próbkowane i warstwowane innym brzmieniem. To co stało się już standardem w wielu urządzeniach to możliwość grania do własnych ścieżek muzycznych (Play Along), w tym wypadku mamy opcję łączenia ścieżek audio z klikiem.
Kolejna funkcjonalność to nagrywanie multitrackowe - mamy możliwość zapisania 8 niezależnych ścieżek instrumentów.
Grupa docelowa:
Perkusiści hybrydowi, którzy triggerują akustyczne instrumenty i łączą brzmienie klasycznego zestawu z możliwościami jakie daje elektronika - mamy tu kilka możliwości:
- podpiąć elektronikę do całego zestawu i pobierać gotowy sygnał z triggerów, lub też miksować w czasie rzeczywistym brzmienie elektroniczne z akustycznym
- Połączyć akustyczne talerze z bębnami striggerowanymi,
- Połączyć brzmienie akustycznych bębnów z elektronicznymi talerzami.
Drugą grupą odbiorców są dotychczasowi użytkownicy urządzeń Roland, którzy chcieliby rozwinąć swoją funkcjonalność poprzez integrację z zaawansowanym modułem TM-6 PRO.
Trigger Roland RT-MicS
Trigger jest kontynuacją serii RT-30, jest jednak zaopatrzony w bardzo przyzwoitej jakości mikrofon. Urządzenie ukierunkowane jest do pracy z werblem (oznaczenie S), możliwe także do zamontowania na tomie. Mamy do dyspozycji 2 niezależne wyjścia - mikrofonowe oraz elektroniczne.
W pakiecie posiadamy 8 brzmień elektronicznych, głównie klapów werblowych, które mamy możliwość nakładać na brzmienie akustyczne werbla. W tym wypadku możemy niezależnie miksować sygnały, łącząc brzmienie syntetyczne z brzmieniem mikrofonu urządzenia (niezależna korekcja głośności oraz czułości). Ideałem w warunkach koncertowych wydaje się być sygnał trójtorowy, pobierany z werbla, tzn.:
- Sygnał mikrofonu triggera,
- Sygnał elektroniczny przetwornika piezo,
- Osobny mikrofon zbierający brzmienie akustyczne werbla.
Cenną użytecznością jest możliwość wgrania w urządzenie własnych próbek brzmień o długości trwania do 10 sekund oraz możliwość zmutowania sygnału elektronicznego odpowiednim przyciskiem, znajdującym się na górze triggera (np. odpalamy dodatkowe klapy werblowe na refrenie). Zasilanie - bateria lub zasilacz podpinany do prądu.
Grupa docelowa:
Perkusiści początkujący, którzy chcą wzbogacić brzmienie swojego werbla i oswoić się z elektroniką, wspomagającą klasyczny zestaw. Osoby, które lubią eksperymentować i ci którzy po prostu cenią sobie wygodę pracy (nie potrzeba osobnego modułu obsługującego ten trigger, który sam w sobie też jest modułem). Urządzenie dostępne na polskim rynku od marca 2018 roku.
Monitory Roland V-DRUMS PM-100 i PM-200
Ostatnią nowością o której wspomniał nam Mariusz są monitory dla perkusistów dedykowane instrumentom V-Drums: Roland PM-100 (80W) i PM-200 (180W). Obydwa urządzenia mają niezależne wyjścia służące do podłączenia sygnału wejściowego. Większy monitor posiada również wyjścia XLR, co pozwala połączyć funkcję monitora, jak też urządzenia podającego sygnał „na przody”.