

Wóz dźwiękowy z systemem SSL w firmie 120dB
Rosnące wymagania rynku nagłośnieniowego wciąż stawiają przed realizatorami kolejne wyzwania, czego efektem jest swoisty wyścig technologicznych i sprzętowych zbrojeń, zwłaszcza wśród realizatorów obsługujących najbardziej prestiżowe wydarzenia muzyczne i telewizyjne. Jednym z nich jest Michał Mika, właściciel firmy 120dB.
Zobacz dłuższą, 12-minutową wersję materiału tutaj
Jak powszechnie wiadomo, każda realizacja jest inna, a co za tym idzie - stawia realizatorom konkretne wymagania, jednocześnie narzucając też pewne ograniczenia. Michał Mika, właściciel firmy 120dB zajmującej się szeroko rozumianą realizacją dźwięku, w tym także dźwięku dla potrzeb telewizyjnych, zainwestował więc w rozwiązanie, które wydaje się być strzałem w dziesiątkę - zdecydował się na zakup wozu dźwiękowego, którego sercem został System T marki Solid State Logic.
Michał Mika |
Pomysł na budowę wozu dźwiękowego powstał jakieś 2 lata temu. Był wynikiem wielu spostrzeżeń w trakcie pracy przy realizacjach telewizyjnych. Problem polegał na tym, że przy każdej realizacji musieliśmy montować cały sprzęt audio potrzebny do wykonania przedsięwzięcia, a potem go demontować - wymagało to sporych nakładów czasowych i zasobów ludzkich. Oprócz tego, przy każdej z tych realizacji pracowaliśmy w złych warunkach odsłuchowych, przeważnie w słuchawkach po 10-12 godzin dziennie. Stwierdziłem, że wóz dźwiękowy byłby bardzo przydatnym rozwiązaniem. |
Podstawowymi atutami wozu są niewielkie gabaryty i wykorzystana w nim technologia. Pierwszy aspekt jest tu bardzo istotny, ponieważ dzięki niewielkim rozmiarom wóz może dotrzeć w praktycznie każdą, nawet trudno dostępną lokalizację. Druga sprawa to technologia - wóz jest w całości oparty o technologię przesyłu dźwięku Dante, a jego sercem jest system miksujący Solid State Logic System T. Takie połączenie zaowocowało powstaniem rozwiązania zarówno mobilnego, jak i cechującego się wysoką jakością dostarczanego dźwięku:
Z mojego punktu widzenia, trzema najważniejszymi argumentami, które zadecydowały o wyborze Systemu T, były nowe technologie w postaci protokołu Dante, możliwość konfiguracji i integracji z rozwiązaniami innych producentów oraz atrakcyjna cena. Myślę jednak, że najważniejszym argumentem była wysoka jakość dźwięku oferowana przez rozwiązania marki SSL.
Zainstalowany na wozie SystemT jest w stanie jednocześnie przetwarzać 256 kanałów przy częstotliwości próbkowania 48kHz. Za pomocą zewnętrznych stageboxów SB32/24 jesteśmy w stanie przyjąć do wozu 128 śladów audio. Nie jest to jednak maksymalna ilość - jesteśmy w stanie rozszerzyć sieć Dante w zasadzie do nieograniczonej ilości kanałów.
Michał Mika, Właściciel firmy 120dB
Inwestycja nie byłaby możliwa bez profesjonalnego doradztwa i wsparcia ze strony firmy Audiotech, będącej wyłącznym dystrybutorem produktów marki Solid State Logic na terenie naszego kraju. O szczegółach zakupionego systemu opowiedział nam Krzysztof Kowalewski:
Krzysztof Kowalewski |
Jest nam niezmiernie miło, że firma Audiotech została częścią tego przedsięwzięcia i że firma 120dB wybrała konsoletę marki Solid State Logic. System T to zbiór elementów, które w całości tworzą spójne narzędzie pracy. System składa się ze sterowników, które występują w dwóch seriach - S500, które użytkownik może skonfigurować pod własne potrzeby w niemal pełnej dowolności np. stworzyć stanowiska pracy dla 2-3 realizatorów. Natomiast mniejsza seria - S300 to dwa dostępne sterowniki - wersja 16-faderowa oraz wersja 32-faderowa, czyli model S332, który znajduje się na wozie firmy 120dB. Kolejnym elementem Systemu T są silniki. Możemy wybrać pomiędzy dwoma głównymi silnikami - T80, który obsługuje do 800 kanałów z pełnym processingiem oraz silnik T25, który obsługuje do 256 kanałów z pełnym processingiem. Pule kanałów możemy swobodnie dzielić pomiędzy kanałami wejściowymi i wyjściowymi, co daje użytkownikowi ogromną wygodę w konfiguracji tego systemu. Co warto zaznaczyć - konfiguracja systemu może być zmieniana nawet w trakcie pracy, bez utraty dźwięku. Trzeci element to cala linia stageboxów, które pozwalają nam się komunikować ze światem zewnętrznym i wszystkimi możliwymi formatami, ponieważ mamy tutaj stageboxy analogowe z wbudowanymi preampami firmy Solid State Logic w technologii Super Analog, znanych z konsolet serii 9000. Są tu także stageboxy w innych formatach - Madi, AES/EBU, SDI oraz stageboxy, które są swego rodzaju kompilacją łączącą wejścia i wyjścia analogowe z cyfrowymi w różnych formatach. |
Kolejnym ważnym elementem, który cechuje System T, jest integracja z programami DAW. Jest to jeden z niewielu systemów broadcastowych na rynku, który ma bardzo mocno rozbudowaną integrację z tymi programami. System T, jako jeden z niewielu na rynku, został wyposażony w osobne CPU, które odpowiada za Effect Racka - mamy tu ponad 46 różnego rodzaju efektów - equalizery dynamiczne, kompresory, pogłosy, delay'e. Jest to cały zestaw narzędzi niezbędnych do realizacji, w związku z czym użytkownik systemu T nie jest zmuszony do korzystania z jakichkolwiek urządzeń zewnętrznych. Te zalety docenia również sam nabywca:
System T posiada świetne equalizery, legendarne procesory dynamiki SSL, w tym Bass Compressor oraz pełny rack efektowy. Nie musimy dodawać do konsolety zewnętrznych urządzeń efektowych, jak ma to miejsce w wypadku konsolet innych marek. Oprócz konsoli, na wyposażeniu wozu mamy trzy niezależne systemy nagraniowe, zbudowane na podstawie komputerów typu Mac i kart Focusrtite PCI R, gdzie każda z nich jest w stanie nagrać i odtwarzaćnawet 128 śladów za pomocą protokołu Dante.
Michał Mika, Właściciel firmy 120dB