
Lampy ETC fos/4 Fresnel przetestowane!
Jako pierwsza redakcja w Polsce mieliśmy okazję przetestować najnowsze oświetlenie ETC fos/4 Fresnel w tzw. boju, tj. w dwóch produkcjach koncertowych w Dworze Artusa w Gdańsku oraz Żuławskim Ośrodku Kultury w Nowym Dworze Gdańskim. Oba wydarzenia były streamowane i są dostępne na końcu naszego filmu, także możecie przekonać się o walorach tego oświetlenia oraz jak się sprawdziły.
Gdyby ktoś zadał pytanie, jakie jest oświetlenie ETC fos/4 Fresnel?
Można by w wielkim skrócie powiedzieć tak:
- Super ciche
- Super zimne
- Super skuteczne
Zapraszamy do video, w którym szerzej opisujemy wykorzystane oprawy typu fresnel ETC fos/4
Otrzymaliśmy od ETC na testy dwie różne lampy z serii ETC fos/4 Fresnel w dwóch wersjach macierzy - Lustr X8 z pełną gamą mieszania kolorów i Daylight HDR dla najjaśniejszej bieli. Oba fresnele są wystarczająco jasne, generują 9700 lumenów, tak więc światła - zwłaszcza do produkcji np. telewizyjnej - nam z pewnością nie zabraknie. Fresnele od ETC łączą w dużym uproszczeniu najbardziej pożądane cechy żarowego Fresnela z precyzyjnym mieszaniem kolorów, płynnymi przejściami, ale co najważniejsze z technologią LED! Regulacja zoomu w zakresie 15-50 stopni dostępna jest zarówno z przodu jak i z tyłu urządzenia. Mamy tu także sloty na akcesoria do sterowania wiązką, takie jak barndoory i softboxy.
W naszych warunkach produkcyjnych nie wykorzystywaliśmy komunikacji bezprzewodowej do sterowania oświetleniem, jednak dla wygody takowa jest. Urządzenia można kontrolować z wykorzystaniem technologii Multiverse firmy City Theatrical oraz oprogramowania zbliżeniowego za pomocą aplikacji Set Light firmy ETC, za pośrednictwem NFC z urządzenia mobilnego.
![[img:55]](/img/artykuly/zdjecia/etc-fos4-fresnel-103917.webp)
Krzysztof Kowalski
Z naszych wielogodzinnych sesji, w dwóch znacząco odmiennych warunkach scenicznych, możemy powiedzieć, że mamy bardzo pozytywne doświadczenie z tymi lampami. Fos/4 Fresnel to oświetlenie skuteczne i zarówno funkcjonalne. Obie oprawy świeciły odpowiednio mocno dla kamer, a poprzez soczewki Fresnela światło nie było zbyt ostre. Mogliśmy bardzo dokładnie skorygować temperaturę barwową by cera, to co zwykle jest najtrudniejsze do uzyskania w produkcji video, miała odpowiedni odcień, odpowiedni kolor. Co równie ważne mieliśmy także dużą kontrolę nad szerokością świecenia.
W Dworze Artusa w Gdańsku szczególnie doceniliśmy fos/4 Fresnel za cichą pracę. Urządzenia pracują bezszelestnie, a po wielogodzinnej pracy ponadto były kompletnie zimne. Osoby pracujące zwłaszcza w studiu telewizyjnym docenią ten fakt.
![[img:57]](/img/artykuly/zdjecia/etc-fos4-fresnel-103919.webp)
Przymysław Waszkiewicz
W realizacjach kamerowych istotne jest aby światła były bezgłośne, czyli w mikrofony nie wchodził nam żaden szum, który może taką realizację zepsuć. W przypadku Fos/4 Fresnel mamy tu ekwiwalent światła żarowego pozbawiony jego wad, czyli efektywny energetycznie LED pozbawiony dimmerów, które również zakłócają pracę mikrofonów. Zastosowane diody w tym oświetleniu są o zróżnicowanym i szerokim paśmie. Jak się przyjrzymy jak wygląda to światło na skórze człowieka wówczas dostrzeżemy różnicę takiego oświetlenia nad RGB.
Fotogaleria z koncertów:
Dwór Artusa w Gdańsku
Żuławski Ośrodek Kultury Nowy Dwór Gdański
Materiały uzupełniające: