360 Reality Audio w najnowszych SRS-RA5000 i SRS-RA3000 od Sony
Jeden z gigantów elektroniki konsumenckiej, SONY, wprowadza dwa modele głośników bezprzewodowych, dających możliwość przetwarzania dźwięku w najnowszym systemie 360 Reality Audio, dostępnym z platform streamingowych: Tidal, Deezer, Amazon Music HD i koncertowej nugs.net.
Format ten zapewnia wrażenie odsłuchu w sferycznej przestrzeni 360 stopni. SRS-RA5000 i SRS-RA3000 wyposażono także w algorytm Immersive Audio Enhancement, „uprzestrzenniający” stereo do postaci trójwymiarowej, zbliżonej do autorskiego formatu SONY.
Sony SRS-RA3000
Droższy SRS-RA5000 przeznaczono także do odtwarzania gęstych formatów. To konstrukcja trójdrożna, z trzema skierowanymi do góry i promieniującymi dźwięk w płaszczyźnie pionowej przetwornikami wysokotonowymi, trzema średniotonowymi promieniującymi poziomo i jednym basowym, schowanym w środku obudowy. Przetworzone odpowiednio przez procesor strumienie wysokotonowe nakładają się na siebie, tworząc fale dźwiękowe rozchodzące się pionowo do góry, dzięki czemu efekty przestrzenne stają się bardziej spektakularne.
Wewnątrz tańszego SRS-RA3000 znajdziemy pojedynczy głośnik szerokopasmowy, wspomagany przez wielokierunkowy dyfuzor rozpraszający dźwięk w przestrzeni pomieszczenia, a także podwójną membranę bierną odpowiedzialną za bas. Brzmienie obydwu modeli można skalibrować, dopasowując je do pomieszczenia, w którym je ustawimy.
Sony SRS-RA5000
W RA5000 dokonamy tego przytrzymując odpowiedni przycisk, a w RA3000 jeszcze prościej – po włączeniu głośnik kalibruje się automatycznie i nie trzeba nic naciskać. Obydwie konstrukcje mają wbudowane moduły Wi-Fi, Bluetooth, Spotify Connect i Chromecast i mogą być sterowane z asystenta Google bądź Alexy. Można je także skonfigurować w bezprzewodowy system multiroom, z możliwością jednoczesnego słuchania różnych streamów lub tego samego we wszystkich pomieszczeniach. Oferują one także pełną kompatybilność z telewizorami SONY Bravia.
SRS-RA5000 dostępny jest w wersji czarnej z elementami o miedzianej barwie, a SRS-RA3000 również w jasnoszarej z dodatkami srebrnymi. Co ciekawe, ten drugi model jest odporny na podwyższoną wilgotność, więc można go także używać w łazience lub kuchni. Obydwa modele pojawią się w sklepach w lutym. SRS-RA5000 będzie kosztował 2599 PLN, a SRS-RA3000 1499 PLN.
Sony SRS-RA5000
360 Reality Audio w praktyce
System ten ostał opracowany na bazie otwartego formatu MPEG-H 3D Audio. Zoptymalizowano go pod kątem streamingu i wykorzystania do 64 kanałów dźwiękowych, kodujących sygnał audio w sposób zmienny. Umożliwia to dokładne mapowanie źródeł dźwięku w sferycznej 360-stopniowej przestrzeni, a następnie swobodne operowanie ich odległościami i kątami, dzięki czemu realizator nagrania może osiągnąć większy realizm muzycznego zdarzenia.
Priorytetem dla SONY jest obecnie rozszerzanie biblioteki nagrań w formacie 360 Reality Audio, a także zapewnienie kompatybilności innym urządzeniom – firma zapowiada gotowość na udostępnienie licencji. W porozumieniu z instytutem Fraunhofer IIS SONY pracuje także nad pełnym udostępnieniem tej technologii dla twórców muzyki i realizatorów dźwięku – oprogramowanie 360 Reality Audio Creative Suite jest zapowiadane na koniec stycznia.
Dla słuchawek z oferty SONY dostępna jest aplikacja Headphones Connect, służąca do personalizacji ustawień. Dokonuje się tego dzięki analizie kształtu uszu – i charakterystyki słyszenia – użytkownika za pomocą skanu kamerą telefonu. Umożliwia ona także odtwarzanie formatu 360 Reality Audio na smartfonach i w systemach car audio.
Do skorzystania z dobrodziejstw nowego formatu na dowolnych słuchawkach potrzebna jest aplikacja na iOS lub Androida, kompatybilna ze streamingiem z następujących platform: Tidal, Deezer, Amazon Music HD i koncertowej nugs.net. W celu osiągnięcia pełnego efektu 360 Reality Audio SONY optuje także za streamingiem video, dającym pełne wrażenie dźwięku koncertowego – zapewne w związku z całkowitym zawieszeniem imprez live od roku 2020 z wiadomych powodów. Firma prowadzi rozmowy w sprawie uruchomienia takiej usługi z największymi wytwórniami płytowymi i dostawcami streamingu na świecie, zapowiadając dostępność na drugą połowę tego roku.