12 marca 2021 11:00
Info AUDIOTECH AUDIOTECH tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl

Novation Bass Station - historia legendy

Wydany w 1993 roku oryginalny syntezator Novation Bass Station był drugim sprzętem, jaki kiedykolwiek stworzyła firma Novation, a obecnie został okrzyknięty jednym z najważniejszych w historii firmy.

Pierwszym wydaniem Novation był MM10, przenośny, zasilany bateryjnie kontroler MIDI, zaprojektowany głównie w celu zapewnienia rozszerzonego, praktycznego dostępu do muzycznej stacji roboczej Yamaha QY10. Tworząc Bass Station, twórca syntezatorów, Chris Huggett, wziął zewnętrzną powłokę MM10 i dodał ten sam filtr i VCA, co jego legendarny syntezator Wasp, aby opracować instrument o własnym, unikalnym brzmieniu i cennym rodowodzie.

Syntezator subtraktywny z dwoma oscylatorami z charakterystyczną, ciepłą ścieżką sygnału i transmisją MIDI. Bass Station przyniósł prawdziwy analogowy charakter i wcześniej nieuchwytne, definiujące gatunek brzmienia do wielu studiów i na potrzeby gry na żywo. Bass Station przełamał schemat: miał swój własny, niepowtarzalny, hałaśliwy analogowy charakter i możliwość dokładnego odtwarzania dźwięków wielu słynnych monosynhtów analogowych z dwoma oscylatorami.

 

[img:1]

 

Odpowiedni moment. Odpowiedni czas.

Był szczególnie ceniony za zdolność naśladowania Rolanda TB303: syntezatora, który odegrał kluczową rolę w rozwoju współczesnej elektronicznej muzyki tanecznej i pomógł zdefiniować muzykę house, jaką dzisiaj znamy. Tylko 10000 syntezatorów TB303 zostało kiedykolwiek wyprodukowanych, a popyt sprawił, że były one zbyt drogie dla przeciętnego muzyka elektronicznego – ale Bass Station mógł odtworzyć ich dźwięki za ułamek kosztów, z dodatkiem pełnej subtraktywnej kontroli syntezy, transmisji MIDI i pełnowymiarowych klawiszy czułych na dynamikę. Bass Station był jednym z pierwszych nowych syntezatorów analogowych, które pojawiły się na rynku muzycznym od lat 80-tych XX wieku, kiedy to zainteresowanie sprzętem analogowym osiągnęło szczyt.

Jak wyjaśnia Nick Bookman, jeden z twórców Bass Station: „Do tego czasu analogowe syntezatory spadały, gdy duże cyfrowe syntezatory stały się popularne, ale potem ceny z drugiej ręki zaczęły rosnąć – szczególnie w przypadku rzeczy takich jak TB303”. Nick uważa, że czas był kluczowym czynnikiem sukcesu Bass Station: „To naprawdę odpowiadało potrzebom muzyków w tamtym czasie. Bass Station pojawiło się w momencie, gdy ludzie zdawali sobie sprawę, że można wiele zyskać, używając sprzętu i dostosowując elementy sterujące w czasie rzeczywistym”.

 

Bass Station

 

[img:2]

 

Charakterystyczny dźwięk Bass Station został osiągnięty dzięki elastycznym, sterowanym cyfrowo oscylatorom (DCO), klasycznym kształtom fal i ciepłemu analogowemu filtrowi 12db / 24db, w połączeniu z nowoczesnym akcentem: transmisją MIDI w czasie rzeczywistym. W tamtych czasach było to dość rzadkie i pozwalało na uchwycenie i nagranie ekspresyjnego „kręcenia” na żywo.

Parametry można również zautomatyzować, dzięki czemu Bass Station idealnie nadaje się do studiów i występów na żywo. Sukces Bass Station spowodował zapotrzebowanie na więcej, co doprowadziło do wypuszczenia Bass Station Rack w 1994 roku. Było to znacznie więcej niż tylko wersja Bass Station bez klawisza i zawierało kilka ogromnych ulepszeń, z których najważniejszą była rozszerzona pamięć oraz wyświetlacz LCD, który pozwolił na łatwiejszą nawigację po niestandardowych dźwiękach.

Zintensyfikowano tworzenie dźwięku: LFO mogły teraz zsynchronizować się z zegarem MIDI i więcej parametrów mogło przesyłać dane MIDI. Obwiednie można było kontrolować na różne sposoby, a wejścia/wyjścia zostały ulepszone; wersja rack zawierała dodatkowo przełączane wejście i wyjście CV i Gate, wszystkie ważne zewnętrzne wejście filtra do przetwarzania zewnętrznych źródeł dźwięku oraz MIDI thru, ułatwiające integrację z konfiguracją rackową.

 

Super Bass Station

 

[img:3]

 

Kolejny dodatek do serii, Super Bass Station, zawierał suboscylator, który znacznie rozszerzył jego paletę dźwiękową. Modulator pierścieniowy i generator białego szumu dodatkowo zwiększyły możliwości projektowania dźwięku przez Bass Station. Zakres dostępnych efektów został zwiększony w postaci analogowego przesteru i stereofonicznego analogowego chorusa. Nowa sekcja miksera oznaczała, że źródła można było teraz łączyć w celu tworzenia złożonych dźwięków multitimbral, a miejsca w pamięci było bardzo dużo – oryginalny Bass Station miał tylko 7 slotów w pamięci, podczas gdy Super Bass Station miał 150 lokalizacji RAM i 50 lokalizacji ROM, do których był szybki dostęp.

 

Novation Bass Station II

 

[img:4]

 

Seria Bass Station pojawiła się w wielu popularnych produkcjach, wykorzystywanych przez artystów, w tym: Massive Attack, Orbital, Everything Everything, Josh Wink, Nine Inch Nails, Super Furry Animals, Underworld, Apollo 440, RZA (Wu Tang Clan), Radiohead, Jimi Tenor , Laurent Garnier, Sneaker Pimps i wielu wielu innych. Teraz to już sam w sobie klasyk, najnowszy dodatek do rodziny Bass Station, zawiera wszystkie te słynne cechy zawarte w jednym urządzeniu o wielu funkcjach. Bass Station II to w pełni analogowy monosynth z cyfrowym sterowaniem do natychmiastowego przechowywania i przywoływania patchy.

Dodatkowo dzieli wiele wskazówek projektowych z oryginałem: pozostaje ten sam „filtr o zmiennym stanie”, podobnie jak jego charakterystyczny, niesforny charakter i zdolność do replikowania wielu butikowych analogowych syntezatorów monofonicznych – a także o wiele więcej. Bass Station II jest twardszy i lepiej przygotowany do trudów koncertowania i występów na żywo niż jego poprzednik. Ulepszony filtr wielomodowy zawiera teraz dedykowany tryb „Acid” i oddzielny filtr drabinkowy. Wprowadzenie modulacji częstotliwości filtra z oscylatora otworzyło Bass Station II na coś więcej niż tylko funkcje basów i leadów. Wśród wielu ulepszeń oscylatorów i LFO, Bass Station II jest wyposażony we wbudowany arpeggiator i 32-krokowy sekwencer, rozszerzając techniki gry, umożliwiając ekspresyjne kręcenie dźwięków.

Zrodzony z chęci stworzenia prawdziwego syntezatora analogowego z własnym unikalnym brzmieniem, Bass Station zapewnił producentom muzycznym na całym świecie autentyczny analogowy charakter oparty na Wasp, był pionierem integracji automatyzacji MIDI i stworzył podwaliny pod rodzinę produktów, które pomogły zdefiniować współczesną muzykę elektroniczną. Opierając się na tym bogatym dziedzictwie, Bass Station II zapewnia dawkę nieokiełznanej analogowej agresji, która zachowuje wszystkie wyrafinowane funkcje.

 

Bass Station II v2.5

 

[img:5]

 

W 2018 roku minęło 25. rocznica powstania Bass Station, a firma Novation świętowała ten imponujący kamień milowy, wydając aktualizację oprogramowania układowego Bass Station II v2.5. Aktualizacja wprowadziła szereg często żądanych i znaczących nowych funkcji do Bass Station II, demonstrując ciągłe zaangażowanie firmy w rozwój syntezatora. Być może najbardziej pożądanym dodatkiem był tryb parafoniczny, umożliwiający niezależne sterowanie wysokością obu oscylatorów w celu wygenerowania dwóch dźwięków na raz.

Okazało się to szczególnie skuteczne w połączeniu z nowo dodaną funkcją „błędu oscylatora”, która wprowadziła dryf w stylu analogowym i wariancję strojenia losowego oraz mikrotuning. Ponowne wyzwalanie obwiedni było kolejnym ulepszeniem, które umożliwiło ponowne uruchomienie obwiedni Amp i Mod Bass Station II po fazie zaniku dla cyklicznej modulacji w stylu LFO. Wreszcie implementacja filtru śledzącego wiążącego częstotliwość odcięcia z wysokością dźwięku, skutkująca jaśniejszym dźwiękiem ze wzrostem wysokości, również robi robotę! Aktualizacja oprogramowania układowego do wersji 2.5 podniosła Bass Station II zarówno pod względem dźwięku, jak i wszechstronności.

 

Bass Station II v4.14

 

[img:6]

 

W 2019 roku Novation wypuściło aktualizację oprogramowania układowego Bass Station II do wersji 4.14, której główną cechą była bezpośrednia współpraca z legendą muzyki elektronicznej Richardem Jamesem, znanym również jako Aphex Twin.

James podszedł do nas z koncepcją możliwości przypisania dyskretnego zestawu parametrów syntezy do każdej nuty Bass Station II, albo odrębnych dźwięków zaprojektowanych tak, aby tworzyły chimeryczną całość. Najwyraźniej odmowa nie wchodziła w grę, więc nasi inżynierowie zajęli się niemałym zadaniem, jakim było zrealizowanie jego wizji. Efektem architektonicznym był tryb AFX, w którym każdy patch Bass Station II mógł być modyfikowany za każdym razem, aby wprowadzić subtelne zmiany w górę i w dół klawiatury; podzielić klawiaturę na wiele stref, z których każda gra własnym dźwiękiem; lub stworzyć całe zestawy perkusyjne w jednym presecie. Naprawdę inspirujący system, tryb AFX otworzył Bass Station II na zupełnie nowy świat projektowania dźwięku i możliwości wykonywania.

Oprócz tego, oprogramowanie układowe v4.14 wprowadziło kontrolę użytkownika nad długością podtrzymania obwiedni i liczbą retriggerów, możliwość przestrojenia suboscylatora i rozbieżność czasu schodzenia Oscylatora 2 w stosunku do Oscylatora 1 w celu uzyskania interesujących efektów portamento. Prawdopodobnie najbardziej radykalna aktualizacja Bass Station II, oprogramowanie układowe v4.14 – a przede wszystkim tryb AFX – po raz kolejny podniosły poprzeczkę.

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Novation rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz