4 lutego 2022 12:00
Daniel Zimerman INFOMUSIC.PL

Realizator postprodukcji dźwięku telewizyjnego - kto to taki?

Zapamiętajmy na wstępie: Realizator dźwięku w muzycznym studiu nagrań nie jest tym samym co realizator dźwięku w postprodukcji audio / telewizyjnej. Oczywiście zakres wiedzy potrzebnej do objęcia tego stanowiska może być zbliżony, to jednak zupełnie inne cechy osobowości przydadzą się w tych dwóch przypadkach.

Naszą inspiracją do tego artykułu jest rozmowa z Kamilem Sajewiczem - realizatorem i współzałożycielem studia STEREOTYP, który podczas ubiegłorocznych Sound Edit przedstawiał zebranym ciekawskim kulisy jego profesji.

Podstawowa różnica pracy realizatora muzycznego, a zajmującego się posptrodukcją dźwięku telewizyjnego to materia na której pracujemy. Podstawą dźwięku w każdej produkcji telewizyjnej jest głos ludzki i to jego zrozumiałość jest kluczowa dla odbioru programu i temu poświęcamy najwięcej uwagi – czyścimy, edytujemy, stosujemy korekcje dla barwy, ale i spójności w ramach odcinka czy serii, pozostałe elementy decydują już tylko o estetyce, czy charakterze audycji: efekty synchroniczne, atmosfery i muzyka – oczywiście są bardzo ważne, ale na całym świecie dla realizatorów postprodukcji świętym hasłem jest „dialogue is king”.

W dodatku dźwięk w zasadzie zawsze podporządkowany jest obrazowi – a więc musi być z nim spójny i synchroniczny. Pracujemy na czas – w naszym świecie niemożliwe jest przesunięcie premiery. Czas emisji (oczywiście zaplanowany odpowiednio wcześniej) jest nieprzekraczalny, co ma swoje oczywiste wady (stres), ale i zalety bo nie ma w zasadzie, co jest przecież częste w produkcjach muzycznych, miksowania kolejnych wersji, bo może uda się uzyskać jeszcze lepszy efekt, bo na to zwyczajnie nie ma czasu.

Mamy też natychmiastową recenzję naszej pracy – merytoryczną przez reżysera, producenta czy stację, którzy kolaudują naszą pracę, ale i techniczną – każda stacja telewizyjna ma pion kontroli technicznej, czyli doświadczonych techników, którzy pilnują standardów i doskonale potrafią sprawdzić czy dźwięk spod naszej ręki nadaje się do emisji, czy wymaga poprawek.

 

W Stereotyp Studio realizowane są bardzo poważne produkcje telewizyjne tj. m.in programy typu reality show, seriale, programy rozrywkowe, a także dubbingi i realizacje nagrań audiobooków. Można więc śmiało uznać, że to czego słuchamy na co dzień w naszych odbiornikach TV i na smartfonach z dużym prawdopodobieństwem przeszło przez ręce zespołu Kamila. 

[img:1]

zapraszamy na Fanpage STEREOTYP

Celowo podkreślam słowo zespół, gdyż Kamil wspominał o tym wielokrotnie. Praca w STEREOTYP jest możliwa dzięki zgraniu zespołu fachowców, co pozwala na realizowanie (w założonym terminie) wielu projektów, często równocześnie - bez obawy o spójność produkcji. Podczas tego typu projektów jest zaangażowanych tak wiele procesów, że jedna osoba - która często występuje w studiu muzycznym - jest niewystarczająca. 

Jak się dowiadujemy w studiu postprodukcji dźwięku telewizyjnej pracuje się w dzień i w nocy, jednak przez kilka miesięcy w roku (od ramówki do ramówki). Nie dajcie się jednak zwieźć, tu trzeba mieć wytrzymałość psychiczną kontrolera lotów. Terminy produkcji są bardzo napięte, zatem "ciśnienie" w tym zawodzie to stan powszechny. Tylko zgrany zespół może odpowiedzialnie zająć się tak poważnymi produkcjami.

Sprzęt używany w STEREOTYP STUDIO

Zespół fachowców to jedno, ale także sprzęt używany w tym zawodzie jest zgoła inny od realizacji muzycznej w studiu nagrań. Poza adaptacją akustyczną, odsłuchami, mikrofonami kończą się podobieństwa pomiędzy sprzętem używanym w studiu postprodukcyjcji telewizyjnej a studiem muzycznym. Konsolety wykorzystywane w STEREOTYP STUDIO to system DAW i kontroler Nuendo oraz iZotope RX - profesjonalne narzędzie do czyszczenia, odrestaurowywania dźwięku i eliminowania problemów powstałych podczas rejestracji audio.

[img:2]

STEREOTYP STUDIO
FOTO: ABLO Group sp. z o. o.

 

 

Sound Edit 2021: Kamil Sajewicz

Tytuł wykładu: "Specyfika postprodukcji dźwięku w programach telewizyjnych"

kamil sajewicz podczas wykładów Sound Edit

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz