Universus studio - Dolby Atmos Cinema. Nowa instalacja audio Meyer Sound w Warszawie
Osoby związane z filmem, szeroko rozumianą produkcją telewizyjną, a także realizatorzy dźwięku mają do dyspozycji nowo oddane studio - Universus Studio w Warszawie, przy ul. Belwederskiej, przystosowane do pracy z dźwiękiem w formacie pełnego Dolby Atmos Cinema. Instalacja nagłośnienia została oparta o systemy elektroakustyczne Meyer Sound, a wdrożeniem tego skomplikowanego projektu zajęła się firma Polsound Sp. z o.o.. Zapytaliśmy o szczegóły tej inwestycji osoby blisko związane z projektem podczas dwudniowych "drzwi otwartych" zorganizowanych w dniach 15-16 marca.
Universus Studio - dlaczego to jest miejsce niezwykłe?
Paweł Daszkiewicz
Realizator dźwięku, Polsound
„W kontekście unikatowych systemów Meyer Sound Blue Horn i AMIE, które zostały tutaj dostarczone na cele naszych prezentacji - przygotowaliśmy konfigurację stereo wykorzystująca Blue Horn oraz wielokanałową 5.1 opartą o rozwiązania AMIE i AMIE-SUB. Jednym ze wspólnych głosów osób, które nas odwiedziły podczas prezentacji jest to - może taka dziwna uwaga, ale, że te systemy są tak precyzyjne, iż odbierają przyjemność słuchania! (śmiech). Nie, oczywiście żartuję - po prostu generalnie, wiele osób na nowo odkrywa swoje referencyjne nagrania, które do tej pory bardzo dobrze znali. Słuchając nagrań tutaj, wszyscy jednogłośnie mówią, że jest to naprawdę niesamowite doświadczenie słuchać na nowo utworów, które doskonale do tej pory znaliśmy.”
Głównie system Meyer Sound Blue Horn, będący owocem blisko sześciu lat intensywnych badań i rozwoju Meyer Sound Laboratories, cechujący się unikatową, w pełni liniową odpowiedzią częstotliwościową i fazową, zawartą w zakresie 25 Hz do 22 kHz, stanowił nie lada przeżycie dla uczestników spotkania. Tak naprawdę odsłuch przy użyciu takiego systemu kolokwialnie mówiąc - otwiera „uszy” na doświadczenia psychoakustyczne, których próżno szukać wśród jakiegokolwiek innego producenta na świecie.
„Natomiast jeżeli chodzi o kwestie Meyer Sound AMIE - nie dość, że są to gabarytowo małe systemy, relatywnie niedrogie na tle konkurencyjnych rozwiązań do zastosowań profesjonalnych to dostarczają niesamowitych wrażeń. Co więcej, przełączając pomiędzy dużym systemem kinowym zainstalowanym na stałe w Universus Studio, a tym małym, przygotowanym przez nas w formacie 5.1, to niektóre osoby nawet nie zauważały momentu przełączenia, co świadczy o jakości, naturalnym brzmieniu i jego pełnej spójności z innymi systemami nagłośnienia Meyer Sound, a tym samym perfekcyjną skalowalnością, głownie dzięki wizytówką w postaci idealnej odpowiedzi charakterystyki fazowej tych produktów. Ten przykład pokazał, iż niezależnie od wielkości naszego studia, Meyer Sound ma rozwiązania dla każdej przestrzeni - i taki cel naszej prezentacji. Takich spotkań jest wbrew pozorom w naszym kraju zbyt mało, a taka dosyć luźna atmosfera spowodowała, że wszyscy nasi goście z dużym uśmiechem, i z reguły później niż oficjalne zakończenie, nas opuszczali.”
Adrian Topczewski
Realizator w Universus Studio
„Połowa naszego zespołu przez wiele miesięcy prowadziła intensywne prace instalacyjne - łącznie z tworzeniem akustyki wtórnej, czyli montowaniu komór pochłaniających i paneli rozpraszających według ścisłych wytycznych projektowych. Efekt końcowy, który już początkowo na papierze wyglądał super, udało się osiągnąć w rzeczywistości do tego stopnia, iż większość realizatorów, którzy tu pracują, twierdzi zgodnie, że po zrobieniu miksu tutaj mamy przełożenie jeden do jednego w innych studiach. Nie ma tej straty czasu na poprawki, które przecież dodatkowo kosztują, a to świadczy o pełnej transparentności akustycznej i dźwiękowej panującej w Naszym studiu.”
Dariusz Koradecki
Inwestor
MEYER SOUND DOLBY ATMOS
Jako podsumowanie - kilka liczb w kontekście systemu MEYER SOUND, zainstalowanego w UNIVERSUS STUDIO, z wykorzystaniem konfiguracji immersyjnej DOLBY ATMOS:
- System główny:
- Screen Channels zlokalizowany za ekranem perforowanym w konfiguracji L/C/R to trzy zestawy ACHERON 80,
- System niskotonowy LFE to aż cztery zestawy X-800C w postaci monobloku, przesuniętego nieznacznie poza oś studia,
- System efektowy:
- Side Surround po lewej i prawej stronie składa się odpowiednio z pojedynczej sztuki zestawu HMS-10 w najbliższym sąsiedztwie ekranu oraz pięciu sztuk HMS-5 na stronę - łącznie więc jest to sześć niezależnych kanałów ma każdą ze stron,
- Rear Surround to łącznie sześć zestawów HMS-5 - po trzy na każdą ze stron,
- Top Surround podobnie jak system Side Surround - składa się z pojedynczego HMS-10 oraz pięciu sztuk HMS-5, zainstalowanych wzdłuż sufitu po lewej i prawej stronie,
- Za efektowe rozszerzenie najniższych częstotliwości odpowiadają łącznie dwa, usytuowane po lewej i prawej stronie zestawy niskotonowe USW-210P,
- Zarządzanie systemem spoczywa na platformie MEYER SOUND GALAXY, składającej się łącznie z pięciu sztuk procesorów GALAXY 816 wykorzystujących połączenie między sobą oparte o protokół AVB MILAN.
Na koniec...
Galeria zdjęć:
fot: Paweł Daszkiewicz