Nowości PreSonusa - Erisy nowej generacji i upgrade Studio One
PreSonus to jedna z tych firm, które z konsekwencją godną pochwały tworzą i rozwijają swoje ekosystemy muzyczne czy też produkcyjne. W ofercie PreSonusa znajdziemy więc nie tylko konsolety studyjne i live’owe oraz monitory, ale i oprogramowanie DAW, które stanowi fundament całego procesu produkcji. Firma sypnęła ostatnio nowościami. To aż jedenaście modeli monitorów w trzech seriach – Eris, Eris Studio oraz Eris Pro – a także poważna aktualizacja programu Studio One, opatrzona liczbą 6.5. Zatem po kolei.
PreSonus Eris
Seria Eris obejmuje pięć modeli tzw. „entry level”, czyli do podstawowej edycji dźwięku do materiałów wideo, gier, a także ogólnie pojętego słuchania muzyki czy też oglądania filmów. Obejmuje cztery dwudrożne konstrukcje – z wooferami o średnicach 3,5, 4,5 oraz 5,25 cala - a do tego ośmiocalowy subwoofer, pozwalający zejść z pasmem w dół do 30 Hz. Wszystkie modele wyposażono w korektor niskich i wysokich częstotliwości, pozwalający na precyzyjne dostrojenie brzmienia, jak również we wbudowane wzmacniacze słuchawkowe. Źródła liniowe można podłączyć poprzez symetryczne gniazda TRS, a niesymetryczne przez złącza RCA. Na panelu przednim znajduje się dodatkowe niesymetryczne wejście stereo 3,5 mm. Za wyjątkiem modelu 3.5, wszystkie Erisy są wyposażone w interfejs Bluetooth.
PreSonus Eris Studio
Monitory z serii Eris Studio bazują na kompozytowych wooferach i jednocalowych przetwornikach wysokotonowych z jedwabną kopułką. Dzięki zastosowaniu falowodu EBM (Elliptical Boundary Modeled) obszar optymalnego odsłuchu jest stosunkowo szeroki. Wyprowadzony na przednią ścianę port basowy pozwala uzyskać imponującą – zważywszy na wielkość obudów - efektywność przetwarzania niskich tonów. Największy model, Eris Studio 8, sięga w dół aż do 35 Hz. Zestaw regulatorów do strojenia pozwala dopasować charakterystykę częstotliwościową monitorów do warunków akustycznych w pomieszczeniu, w którym pracują. Płynna regulacja wysokich i średnich częstotliwości w zakresie ±6 dB jest uzupełniona filtrami górnoprzepustowymi 80 i 100 Hz oraz przełącznikiem Acoustic Space. Daje on możliwość stłumienia basów o 2 lub 4 dB, a tym samym minimalizację ich wzmacniania, gdy monitory umieszczone są blisko ściany. Symetryczne wejścia liniowe mają postać gniazd XLR i TRS, natomiast niesymetryczne to RCA.
PreSonus Eris Pro
I wreszcie najwyższa, obejmująca dwa modele seria Eris Pro. Od dwóch powyższych różni się ona przede wszystkim tym, iż są to monitory koaksjalne. Dzięki takiej konstrukcji pracują one jak punktowe źródło dźwięku, zachowując doskonałą charakterystykę fazową, co przekłada się na precyzyjne obrazowanie przestrzenne. To szczególnie predestynuje je do pracy na stanowiskach obróbki dźwięku immersyjnego.
Pomimo niewielkich rozmiarów pasmo przenoszenia obu modeli sięga 35 Hz, a dodatkowo można je sparować z subwooferem Eris Pro Sub 10, tworząc system pokrywający pełny zakres częstotliwości akustycznych, od 20 Hz do 20 kHz. Jeśli chodzi o korekcję pokładową, monitory są wyposażone w te same regulatory, które można znaleźć w modelach Studio. Podobny jest także zestaw gniazd przyłączeniowych.
PreSonus Studio One 6.5
Drugą nowością, co anonsowaliśmy we wstępie, jest aktualizacja oprogramowania Studio One. Oto najważniejsze funkcje, jakie wprowadza do tego popularnego DAW-a: zintegrowane narzędzia do produkcji dźwięku przestrzennego; natywna zgodność z systemem Dolby Atmos i monitorowaniem do 9.1.6 kanałów przy próbkowaniu 96 kHz; obsługa binauralnego odsłuchu słuchawkowego Dolby Atmos; uaktualnienia wtyczek zgodnych z dźwiękiem przestrzennym; pogłos splotowy OpenAir2 z impulsami przestrzennymi HDIR 7.1.4; nowa wtyczka Multi-Tap surround Delay; ulepszenia modułu notacji muzycznej; wsparcie ARA w oknie Project Page; aktualizacja Studio One Remote do miksowania dźwięku przestrzennego; obsługa plików w formacie DAW Project.
Jak widać, nowości jest cała masa, i bynajmniej nie są to zmiany kosmetyczne.