Wieści z UA - Apollo X drugiej generacji i nowe wtyczki
Każdy, kto przymierza się, lub przymierzał, do budowy studia nagrań, bazującego na sprzęcie komputerowym, staje przed koniecznością wybrania odpowiedniego interfejsu audio, czyli urządzenia, które będzie pośredniczyło pomiędzy światem dźwięku analogowego i samym systemem cyfrowym. Wybór takich urządzeń na rynku jest przeogromny, a dobór najbardziej optymalnego modelu zależy nie tylko od zasobności portfela właściciela studia, ale też charakteru oraz skali przyszłych prac. Ci, którzy stawiają na perfekcyjną jakość i nie uznają kompromisów w tym względzie, wybierają interfejsy tej klasy, co Universal Audio Apollo X. Obecnie wybór ten poszerzył się o modele drugiej generacji, Gen 2.
A zatem Apollo X Gen 2 dostępne są – podobnie jak poprzednia generacja - w formie zarówno urządzeń biurkowych, jak i modułów przystosowanych do zamontowania w szafce rack. Cała seria obejmuje siedem produktów. Z wyglądu nie zmieniło się wiele, ale wewnątrz zaszły pewne istotne zmiany. Otóż w Gen 2 zastosowano (jeszcze) ulepszone, high-endowe przetworniki. Zwiększono też funkcjonalność interfejsów poprzez implementację użytecznych narzędzi.
Auto-Gain to funkcja automatycznego ustawiania wzmocnienia na wszystkich kanałach, z uwzględnieniem emulacji preampów mikrofonowych API, Neve oraz SSL, bazujących na technologii Unison.
Nazwa funkcji Subwoofer Bass Management mówi sama za siebie. Jedynie dwa słowa wyjaśnienia – pozwala ona dopasować działanie subwoofera do aktualnie wybranego systemu odsłuchowego, czy to stereo, czy immersyjnego. Z kwestią odsłuchu związane są też funkcje przełączania pomiędzy alternatywnymi systemami monitorowymi oraz ich korekcji. Ta ostatnia bazuje na technologii Sonarworks SoundID.
I wreszcie Plug-In Scenes: doskonale sprawdzi się podczas pracy na scenie. Dzięki temu narzędziu użytkownik Apolla może błyskawicznie zmieniać ustawienia wtyczek na wielu kanałach UAD Console, ręcznie lub za pośrednictwem MIDI.
Oprócz interfejsów Apollo X Gen 2 firma Universal Audio zaprezentowała nowe wtyczki. Najnowszy członek rodziny UAD, Topline Vocal Suite, łączy nowoczesny korektor wysokości dźwięku z kolekcją emulacji renomowanych modeli preampów, equalizerów i kompresorów, a także efekty pogłosu, opóźnienia i modulacji.
Postać pluginów zyskały też podłogowe efekty gitarowe UAFX - Dream '65, Ruby '63 oraz Lion '68. Wtyczki te bazują na tych samych algorytmach, co ich odpowiedniki sprzętowe, i działają natywnie na systemach Mac i Windows, bez konieczności stosowania sprzętu UAD. Oprócz tego producent udostępnił natywne wersje wtyczek SSL 4000 E Channel Strip i G Bus Compressor.