Nero & KH Audio w dziedzinie professional audio mają sporo do zaoferowania | Soundedit 2024
Dobiegła końca tegoroczna edycja warsztatów towarzyszących festiwalowi Soundedit, która - jak co roku - zgromadziła rzesze uczestników. Również i w tym roku, oprócz całej gamy merytorycznych wykładów i prezentacji, w roli wystawców wzięli udział przedstawiciele producentów i dystrybutorów. Jednym z nich była firma Lauda Central Europe, która w dziedzinie professional audio ma naprawdę sporo do zaoferowania.
System trackingu Naostage
W tym roku Lauda Audio skupiła się na trzech brandach - Nexo, HK Audio i (trochę na przekór nazwie wydarzenia) NaoStage. Ta ostatnia to marka założona przez trzech młodych inżynierów z Francji, którzy stworzyli bezbeaconowy system trackingu, K SYSTEM. Składa się on z trzech elementów: Kapta, czyli sensora (zbudowanego w oparciu o system kamer multispektralnych, pracujących w zakresie światła widzialnego, bliskiej podczerwieni i termicznych) podwieszanego nad sceną, skanującego w czasie rzeczywistym obszar 3D, Kore, tj. opartej na sztucznej inteligencji jednostki, która zbiera dane z sensorów i automatycznie wykrywa, identyfikuje i śledzi wszystkich wykonawców na scenie oraz Kratos, czyli oprogramowania, które pozwala użytkownikom na konfigurowanie i monitorowanie pracy systemu trackingu.
Nagłośnienie Nexo
Z tematów bardziej "audialnych" odwiedzający demoroom Lauda Audio mogli naocznie i nausznie przekonać się jakie możliwości mają mniejsze systemy głośnikowego innej francuskiej firmy, Nexo. Zaprezentowane zostały ultrakompaktowe zestawy głośnikowe i systemy kolumnowe z serii ID, w tym robiące duże wrażenie na słuchających wielofunkcyjne modele D14 czy D24.
HK Audio
Lauda Audio jest również przedstawicielem w Polsce niemieckiej firmy HK Audio, która stara się wrócić na rynek pro, stąd w ich ofercie mocno promowane ostatnio systemy koncertowe, w tym flagowy, wyrównany liniowo system Cosmo C8 oraz "mocarny" system point-source'owy dalekiego zasięgu z serii Contour X - CX 210 LT. Ten ostatni wyposażony jest w horn MCT (Multicell Transformer) o dyspersji 60 x 25 stopni, który można obracać w przypadku pracy kilku modułów w jednym klastrze, oferujący bardzo precyzyjną dyspersję oraz równomierne i zdefiniowane pokrycie obszaru, który ma być nagłośniony. Zintegrowany mechanizm ICF (Integrated Cluster and Flyware) umożliwia szybką i łatwą konfigurację klastra, bez dodatkowego hardware'u. Dzięki opcjonalnej szynie CRX-210, CX 201 LT może być podwieszany solo lub z maksymalnie czterema modułami CX 210 LT w układzie poziomym pod dowolnym kątem.
Również ciekawą propozycją jest wielofunkcyjna, kompaktowa, ale o zaskakujących możliwościach "paczka", także należąca do serii CONTOUR X - CX8. 131 dB maksymalnego SPL-a i pasmo zaczynające się już od 65 Hz (-10 dB) to bardzo dobre "osiągi", jak na zestaw głośnikowy oparty na przetworniku 8-calowym (plus 1-calowy driver HF z cewką 1,4"). Zestaw może pełnić funkcję zarówno monitora scenicznego, nagłośnienia "dopełniającego" (frontfill, outfill, infill) czy też - wsparty subbasem (np. CS218) - kompaktowego nagłośnienia klubowego lub na mniejsze eventy.