Kali SM-5 być aktywny, trójdrożny monitor, Kali dobrze grać…
W ofercie dystrybucyjnej firmy ESS Audio znajdują się m.in. monitory produkowane przez firmę z Kali(fornii). Nazwa ta nie ma zatem żadnego związku z powieścią „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza, co mógłby sugerować tytuł artykułu. Tak czy owak, katalog produktów Kali wzbogacił się o nowy model aktywnego monitora SM-5, należący do serii Santa Monica, a będący aktywną wersją modelu SM-5-C.
Jest to monitor trójdrożny, z wooferem o średnicy 5 cali, a więc mamy do czynienia raczej z głośnikiem, który da się ustawić na blacie roboczym czy też meter bridge’u, ale może też pracować jako wolnostojący, np. na statywie. Pozostałe dwa przetworniki, średnio- i wysokotonowy – pierwszy o średnicy 4, drugi 1 cala - umieszczone są współosiowo, gdzie głośnik mid range tworzy falowód zapewniający precyzyjne obrazowanie stereo i propagację dźwięku bez zniekształceń fazowych w szczególnie newralgicznym paśmie. Tweeter ma membranę wykonaną z aluminium, ale dzięki dopracowanej konstrukcji nie powoduje to powstawania gryzących w uszy rezonansów w wysokich partiach częstotliwości.
Materiałem, z jakiego wykonane są membrany głośników średniotonowego i niskotonowego, jest papier.
Napęd dla przetworników stanowi pokładowy, sprzężony z procesorem DSP wzmacniacz pracujący w klasie D o mocy 225 watów. Podział sygnału realizowany jest w punktach 280 Hz i 2,8 kHz. Sygnał dostarczany do monitorów może mieć postać analogową, i wówczas do jego wprowadzanie używamy symetrycznych złącz XLR, bądź cyfrową, a wtedy posłużymy się „benckami” AES/EBU. Użyteczny zakres pracy monitorów (+/-3 dB) to 47 Hz – 21 kHz, a maksymalny poziom SPL sięga 117 dB.
Wspomniany procesor daje możliwość wpływania na odpowiedź częstotliwościową monitorów poprzez 8-pasmową korekcję parametryczną, opóźnienie sygnału o maksymalnie 12 milisekund oraz trymowanie. Wszystkich tych zabiegów dokonuje się za pomocą dedykowanej aplikacji Kali Control Panel, dostępnej w wersjach dla Windows i Maka. Jako punkt wyjścia posłużyć nam mogą gotowe presety, przygotowane dla rozmaitych systemów odsłuchowych – od zwykłego stereo po immersyjny 9.1.6. Głośniki mogą komunikować się z aplikacją poprzez łącze ethernetowe lub, w razie braku takowego, przygotowane ustawienia można im „wpisać” przy użyciu pendriva.