

Koncertowy system TT+ Audio GTX (made by RCF) na plenerowych prezentacjach we Frankfurcie
Wielkim plusem targów Prolight+Sound we Frankfurcie było i jest to, że można posłuchać część prezentowanych na stoiskach wystawców zestawów nagłośnieniowych "w pełnej krasie" - nie na samych stoiskach, gdzie obowiązują rygorystyczne ograniczenia dotyczące emitowanego dźwięku, ale w warunkach zbliżonych do tych, w których będą pracować na co dzień, czyli na zewnątrz. Tak było w tym roku z systemem GTX marki TT+ Audio, który na ustawionej - jak co roku - specjalnej scenie, przeznaczonej tylko dla produktów grupy RCF, miał swoje regularne pokazy dla widzów.
Jeśli chcielibyście znaleźć informacje o systemie GTX na stronie jej producenta, czyli firmy RCF, to z góry informuję - nie znajdziecie ich. Dlaczego? Ano dlatego, że GTX to system marki TT+ Audio, która jest osobnym brandem RCF-a, z osobną stroną internetową. Tak więc - wybiegając myślą wprzód - po więcej informacji o systemie GTX odsyłam na stronę internetową www.ttaudio.com, ale najpierw zobaczcie i poczytajcie o tym systemie "tu i teraz".
GTX miał swoją premierę już "chwilę" temu, dokładnie w 2023 roku, co jednak nie zmienia faktu, że jest stosunkowo nowym systemem na rynku. W jego skład wchodzą dwa moduły touringowe - GTX 10 na dwóch przetwornikach 10" (z cewką 3") plus 4-calowy driver z tytanową membraną (jest to więc system dwudrożny) oraz trójdrożny GTX 12 na dwóch 12-calówkach (3,5" cewka), czterech 6-calowych głośnikach średniotonowych i dwóch 3-calowych driverach z tytanową membraną. Oprócz tego są dostępne 3 nowe moduły instalacyjne - GTX 10Pi, GTX 10Wi i GTX 10i - którymi tutaj nie będziemy się zajmować (zainteresowanych odsyłam na anonsowaną już stronę internetową marki).
Na targach we Frankfurcie można było posłuchać mniejszego z tych dwóch, GTX 10 - po 9 modułów na stronę plus te same moduły jako frontfill. Jest to rozwiązanie dla wydarzeń średniej wielkości, gdzie wymagana jest wysoka skalowalność i szybki montaż/demontaż. Symetryczna konstrukcja obudowy i topologia komponentów zapewniają spójne pokrycie od lewej do prawej. Symetryczne pozycjonowanie komponentów i specjalnie zaprojektowana zwrotnica z DSP zapewniają stałą kierunkowość i wyrównane pokrycie.
4-calowe przetworniki ciśnieniowe z kopułką tytanową i wylotem 1,4", wyposażone w magnesy neodymowe o wysokim natężeniu pola magnetycznego, zostały zaprojektowane tak, aby w pełni wykorzystać możliwości falowodu TRW-4PATH. W rezultacie pokrycie 110° x 15° GTX 10 jest idealnie dopasowane do wyjścia jego głośników niskotonowych, zapewniając spójność fazową. Moduł GTX 10 pracuje w paśmie od 42 Hz do 20 kHz, z maksymalnym poziomem ciśnienia dźwięku 143 dB (w odl. 1 m).
Na jednej ramie można podwiesić do 24 modułów, a ich zasilanie zapewniają 4-kanałowe wzmacniacze XPS 16K (do 6 modułów na jeden wzmacniacz). Sygnał do zestawów doprowadzany jest z pojedynczego wzmacniacza za pomocą jednego kabla, przez 8-polowe złącze P-COM.
Dopełnieniem modułów szerokopasmowych są zestawy niskotonowe z serii GTS. Dostępne są modele GS 29 na dwóch przetwornikach 19" z cewką 4" (144 dB max. SPL) i GS 19G z jednym głośnikiem 19" (140 dB max. SPL). Z jednego wzmacniacza XPS 16K można zasilać 4 suby GS 29 lub 8 GS 19G. Co ciekawe, tylko jednego z nich można podwieszać (i oczywiście stackować, również) i jest to - niespodzianka! - ten większy, czyli GS 29. Na jednej ramie można podwiesić aż 16 takich subów (każdy o wadze 96 kg).
To co jest jeszcze ciekawsze to coś, czego we Frankfurcie posłuchać nie było można. Jest to nowy kardioidalny moduł szerokopasmowy GTX 7C, z dwoma wooferami 7" i dwoma grającymi do tyłu o średnicy 5,5" (plus 3-calowy driver) oraz również kardioidalny subbas GTS 16C, z 16-calowym wooferem grającym do przodu i 14-calowym z tyłu - oba te moduły można będzie podwieszać razem w jednym gronie. Planowana premiera tak jednego, jak i drugiego to trzeci kwartał tego roku.