Złącza i standardy w audio - cz. II
Pora przyjrzeć się gniazdom nieodzownym do transmisji danych i sygnału audio do i z komputera. Autor: Michał Sommerfeld • 23 października 2016Pora przyjrzeć się gniazdom nieodzownym do transmisji danych do i z komputera. Do niedawna palmę pierwszeństwa dzierżyły karty wyposażone w port FireWire ale wszystko się zmienia...
USB
Jest to najbardziej popularny standard cyfrowej transmisji danych. Od klawiatur po High-Endowe DAC-ki, większość korzysta z tego prostokątnego złącza. Mamy tu 4 piny: dwa zasilające (5V i masa), oraz 2 sygnałowe (D+ i D-). Transmisja zgodnie z nazwą jest szeregowa, gdzie słowa bitowe są kodowane i wysyłane w paczce zawierającej pakiet kolejnych bitów.
Patrząc na nazwy pinów sygnałowych można się domyśleć, że transmisja sygnału jest wykonywana sygnałami zbalansowanymi - zupełnie jak w AES/EBU lub interkonektach XLR. Dzięki temu przewody takie pozwalają na bezproblemową transmisję nawet na większe odległości.
Poniżej chyba wszystkie rodzaje obecnie stosowanych złączy USB.
Obecnie coraz częściej stosowane jest złącze USB w wersji 3.0. Pozwala ono uzyskać prędkości przesyłu sięgające nawet 10Gbit/s. W audio nadal dominuje standard USB 2.0, który przy swojej prędkości 480 Mbit/s w zupełności zaspokaja audiofilskie potrzeby, nawet przy gęstszych formatach. Do największych wad tego rozwiązania w zastosowaniach audio należy podatność na jitter, oraz fakt, że powstaje galwaniczne połączenie z komputerem, przez które do naszych urządzeń mogą dostawać się zakłócenia.
FireWire
Ten standard jest odpowiedzią firmy Apple na standard USB. Opracowany we współpracy m.in. z Texas Instruments format pozwala na komunikację typu Full-Duplex, czyli jednocześnie w obu kierunkach. Jest to niedostępna dla USB funkcjonalność. W przeciwieństwie do wspomnianego, FireWire wraz z kolejnymi wersjami zmienia również wtyczkę. Transmisja wykorzystuje sygnały zbalansowane, dane wysyłane są szeregowo. Standard ten bardziej przyjął się w sektorze wideo i elektronice profesjonalnej.
Thunderbolt
Najnowszym, szybko zyskującym na znaczeniu formatem jest interfejs Thunderbolt. Oparty jest na MAC-owym złączu MiniDisplay i stanowi połączenie wydajności PCI-Express z wygodą USB bądź FireWire. Zapewnia obecnie najszybszą komunikację z komputerem (10 Gb/s - teoretycznie ponad 4000 kanałów audio 96 kHz/24 bity jednocześnie!). Nowoczesny format ma wszelkie zadatki, żeby w przyszłości stać się standardem w profesjonalnych, wielokanałowych systemach rejestracji dźwięku.
Tak jak niegdyś FireWire, jest rozwiązaniem szybkim, drogim i póki co dostępnym tylko w komputerach Mac.
Złącza i standardy w audio - cz. I