FOCAL - audiofilskie kino domowe & audiofilskie słuchawki zamkniete

[img:8:R]Focal na konferencji prasowej zaprezentował nowości, z czego my się skupimy na dwóch.
Na rozbudowanej do potrzeb kina domowego bardzo udanej i unikalnej linii kolumn stereo Kanta, oraz na audiofilskich słuchawkach zamkniętych – pierwszych takich w historii firmy i jednych z niewielu podobnych dostępnych
w ogóle.

 

 (kliknij żeby obejrzeć)

Elegia

Z mojego punktu widzenia daniem głównym imprezy były najnowsze słuchawki Focala – Elegia. Przez ostatnie 3 lata intensywnych prac udało się firmie wspiąć na wyżyny hi-endu wśród producentów modeli otwartych.
Tym razem inżynierowie postanowili się zmierzyć ze znacznie trudniejszym tematem, a mianowicie skonstruowaniem słuchawek o podobnych cechach akustycznych jak otwarte, ale z obudowami zamkniętymi i które w dodatku będą się nadawały do użytkowania mobilnego. Jednym słowem zaprezentowano przenośne słuchawki hi-endowe do zastosowań domowo-drogowych.


[img:1]

[img:2]Elegia były dostępne dla każdego w Strefie Słuchawkowej

Od strony inżynierskiej to prawdziwy majstersztyk. Focal podniósł poprzeczkę projektowania na kolejny poziom i zaproponował wnętrza muszli (czyli miejsce gdzie inni wklejają co najwyżej kawałek gąbki) o skomplikowanym wzorze, bardziej przypinającym strojenie sali koncertowej niż słuchawek. Wprawdzie skleroza nie boli, ale nie przypominam sobie bym widział gdzieś coś równie skomplikowanego (inna sprawa, że nie każde słuchawki dają się bezinwazyjnie rozkręcić, no i nie wszystkie próbowałem).

[img:3]Slajd z prezentacji nawiązujący do wątku adaptacji pomieszczeń odsłuchowych, gdzie dąży się do równowagi
pomiędzy tłumieniem i rozpraszaniem - Focal wraz z zaprojektowaniem w pełni kontrolowanego środowiska wewnątrz muszli
wpłynął na tereny nieznane większości innych producentów

Elegia powstały w sporej mierze na zamówienie rynku – dotychczasowe hi-endowce: Clear, Elear i Utopia grają niebiańsko, ale ponieważ są modelami otwartymi, to bardzo często przeszkadzają domownikom, zmuszając ich do biernego słuchania. Samym użytkownikom też nie ułatwiają życia gdyż wszelakie odgłosy z otoczenia dostają się do uszu miksując z muzyką. Jednym słowem trudno o prywatność. Ze słuchawkami zamkniętymi tego problemu nie ma, o ile tylko dobrze tłumią.


[lupa:1]Palec pokazuje lokalizację portu basowego
(kliknij żeby powiększyć i zobaczyć szczegóły)

Pierwotnie planowałem napisać tu wyczerpujący opis techniczny jaki został przedstawiony na konferencji, bowiem są to pod wieloma względami słuchawki jedyne w swoim rodzaju ale… nie oparłem się pokusie by nie wziąć ich do testów i już od jakiegoś tygodnia się z nimi oswajam by napisać recenzję. Umówmy się, że więcej technikaliów pojawi się w recenzji. Jak dotąd wrażenie są więcej niż pozytywne.

 

[img:11:L]CZYTAJ> Więcej o słuchawkach Elegia

 


[img:4]Kolejna z pokazanych nowości - ikoniczna kolumna Utopia III Evo,
 nie ma Bluetooth'a, ani nie jest przenośna :)
Zależnie od wielkości kosztuje od 440.000 (na zdjęciu) do 800.000 zł za parę

Kanta

Po ubiegłorocznej premierze na AVS kolumn Kanta 2 zapadła na jakiś czas cisza, którą przerwało nie tylko zaprezentowanie modelu większego (3) i mniejszego (1) względem Dwójki, ale również głośników niezbędnych do rozbudowania klasycznego zestawu stereo do pełnowymiarowego i bardzo wydajnego kina domowego o zacięciu audiofilskim. Zwracam szczególną uwagę na ten aspekt (muzykalności i audiofilskość kolumn) gdyż nieustannie powiększa się pula nagrań muzycznych realizowanych w 5.1, żeby daleko nie szukać - The Beatles „Biały Album” wydany na 50-lecie premiery.


[img:6]Kanta 3 w czterech wersjach kolorystycznych

Nicolas Debard (produkt manager odpowiedzialny za strojenie kolumn i słuchawek): Kanta są pierwszymi kolumnami łączącymi w jednym produkcie nasze najlepsze, opatentowane technologie: m.in. tweeter z odwróconą kopułką z berylu i przetworniki niskotonowe z membranami z laminowanego lnu, a to wszystko zapakowane w bardzo oryginalnie zaprojektowane i unikalne w formie kolumny.

[lupa:3:R]Z zapewnień słownych i pokazanych ilustracji wynika ponad wszelką wątpliwość, że Focal’owi udało się pokonać kolejne bariery techniczne, prowadzące do znacznych redukcji zniekształceń i poprawy „czystości” sygnału. Na przykład wprowadzono rozpraszanie energii tylnej strony kopułki tweetera, poprzez zastosowanie różnego rodzaju absorberów pochłaniającego fale w zakresie 1-2 kHz.

Zmniejszenie zniekształceń
w stosunku do poprzedniej generacji tweeterów
(kliknij żeby powiększyć wykres)

Tak jak w przypadku Sopra i Utopia Evo, tak teraz i Kanta jest strojona przy założonym grillu chroniącym kopułkę tweetera. Przetworniki z membranami z lnu są optymalnym kompromisem pomiędzy: tłumieniem, masą i sztywnością. Na etapie procesu produkcji nauczyliśmy się kontrolować wiele ich parametrów akustycznych – zwiększając sztywność lub masę pokrywającego włókna laminatu. Do Kanta wprowadziliśmy również nasz kolejny wynalazek, który powstał podczas prac nad modelem Sopra – TMD Surround – dającym ogromne możliwości kontroli w krytycznym zakresie 1-3 kHz dla tonów średnich na styku pracy przetwornika średniotonowego i tweetera.


[lupa:4]Wszystkie nowe przetworniki posiadają pierścień NIC - Neutral Inductance Circuit
 - czerwony element wokół rdzenia (kliknij żeby powiększyć wykres)

Modyfikacjom poddano również części magnetyczne głośników wprowadzając NIC, czyli pierścień Faradaya łagodzący zawirowania pola magnetycznego podczas pracy cewki. Pozbycie się tych „zawirowań” ułatwia pracę cewce, która nie musi tracić energii na pokonywanie oporów pola magnetycznego i przez to pracuje z większą kulturą. Według Focal’a to najważniejsza i najbardziej poprawiająca brzmienie modyfikacja jaką wymyślono dla głośników od wielu lat.


[lupa:2]Nicolas Debard: "Redukcja zniekształceń, zależnie od częstotliwości nastąpiła na poziomie od -3 do -5 dB co jest znaczącą wartością"
(kliknij żeby powiększyć wykres)

Kanta to również nowatorskie tworzywo, z którego wykonano fronty – polimer posiada bardzo wysoką gęstość i pozwala na dowolne kształtowanie krzywizn, co szczególnie widać w okolicach tweetera – kopułka „nie widzi” niczego na swej drodze (brak ostrych krawędzi na drodze fal, to brak interferencji). Tyły obudów wykonano z klejonych warstw forniru co pozwoliło je ukształtować w bardzo sztywną konstrukcję ze znakomitym tłumieniem. Dodatkowo zaproponowano dwa porty basowe – z tyłu i z przodu co pozwoliło na zajście niżej z basem i ułatwia ustawianie skrzynek w pomieszczeniu. Pojawiła się też podstawa ze „spajkami” podobnymi do tych z modelu Sopra.

 

[img:5]Kanta 1

Normalnie, przy projektowaniu konstrukcji tak niewielkich objętościowo jak Kanta 1 trzeba się liczyć z wieloma kompromisami, jak chociażby utrata najniższych częstotliwości by zachować środek pasma na odpowiednim poziomie jakości. Wygląda, że dzięki specyfice konstrukcji obudów udało się w tym modelu pogodzić wodę z ogniem – zachowując również atrakcyjny dół pasma. W komplecie klient otrzymuje „korek” z pianki, którym może przytłumić przepływ powietrza przez port basowy, gdy kolumna rzeczywiście trafia na półkę lub staje bardzo blisko ściany.[img:10:R]

Kanta 3, podobnie jak Kanta 2 jest bardzo łatwo napędzić. Jest to możliwe dzięki efektom 40 lat prac projektowych i rozwojowych nad przetwornikami basowymi. Obecnie osiągają one bardzo wysoką sprawność przy stosunkowo niskiej energochłonności.

Kanta Center to konstrukcja w układzie D’Apolito, o bardzo wysokiej skuteczności, co pozwala na postawienie kina bazującego na Kanta 3 na froncie i przy zachowaniu pewności, że Center będzie w stanie wytworzyć porównywalne ciśnienie akustyczne do wielkich Trójek.

I na koniec słowo o aktywnym subwooferze – SUB 1000 F – zaproponowany jako uzupełnienie do serii Kanta jest zoptymalizowany pod potrzeby kinowe (w przeciwieństwie do wcześniejszych subów Focala nastawionych na wsparcie muzyki). W tym przypadku trzeba było się na coś zdecydować i dokonano chyba właściwego wyboru w sytuacji, gdy kolumny w konfiguracji stereo są w stanie same potrzeby słuchacza basem zaspokoić. Kinowy sub (żeby jego zakup miał sens), musi wytwarzać bardzo wysokie ciśnienia akustyczne i być w stanie je utrzymać niekiedy przez dość długi czas, a ten to akurat potrafi.

Ceny sugerowane:

  • Kanta 1 - 22.000 zł
  • Kanta 3 - 44.000 zł
  • Center - 11.000 zł

[img:7]Rodzinka w komplecie

więcej: www.fnce.eu

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Focal Polska FNCE S.A.

tel.: +48 22 270 29 45
tel.: +48 729 197 504
adres:
Al. Wyzwolenia 3/5 00-572 Warszawa

Sklepy muzyczne > FOCAL rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz