FYNE AUDIO: F500 nieco kapryśna księżniczka

Autor: Paweł Szachno • 27 lipca 2018
Fyne Audio F5002.800 zł
27 lipca 2018 21:00
Paweł Szachno INFOAUDIO.PL Dostarczył EIC EIC tel: + 48 22 594 83 83 www.eic.com.pl

[img:9:R]Fyne Audio to bardzo młoda szkocka firma, za sukcesami której stoi sztab doświadczonych inżynierów.
W kilku zaprezentowanych już światu konstrukcjach, widać dużo nowatorskiej myśli technicznej, która znalazła ujście w postaci chociażby autorskiej konstrukcji pełnozakresowego przetwornika koncentrycznego IsoFlare - o cechach punktowego źródła dźwięku. Dookólne wyprowadzenie basu BassTrax przez podstawę w kolumnach podstawkowych, czy unikalny wzór zawieszenia membrany FyneFlute pokazują, że mamy do czynienia z czymś więcej niż kolejnym odgrzewanym kotletem.

[img:14:L]Regularnie przeglądając testy sprzętu audio, z łatwością można zauważyć, nadużywany zwrot-wytrych „świetny stosunek jakości do ceny”. Wydaje się, że ostatnimi czasy recenzje bez tego zwrotu nie mają wręcz racji bytu. Ma to swoje uzasadnienie - ludzie poprzez recenzje szukają rekomendacji, a jak wiadomo każdy chce wydać pieniądze jak najlepiej. Z drugiej strony, nie jest to wcale takie pustosłowie jakby się mogło wydawać - postęp technologiczny umożliwia obniżanie cen, przy jednoczesnym podnoszeniu parametrów i jakości.

Co ma powyższy akapit do dzisiejszej recenzji? Otóż to, że opisujemy produkt, który w swojej kategorii cenowej wręcz szokuje. Nie przypisanie mu więc owej cechy, „jakoby grał lepiej, niż kosztuje” byłoby zwykłą niesprawiedliwością. Jednocześnie nie będzie to tekst z równie popularnego gatunku „na świat patrzymy przez różowe okulary”, bowiem tytułowe Fyne Audio F500 to kapryśne w konfiguracji kolumny.


[lupa:1]Korpusy, 
jak na regałówki, mają dość nietypowe proporcje - są dość szerokie z uwagi na wielki przetwornik,
a jednocześnie optycznie wyglądają na niższe niż są z uwagi na grill na dole
(kliknij żeby powiększyć)

Ostatnimi czasy, łatkę tak zwanego „best buy” przypisuje się produktom, które nie tylko grają wybitnie na tle konkurencji (ze swojego przedziału cenowego), ale również takim, które grają wszystko ze wszystkiego, zawsze i wszędzie. W tym miejscu trafiamy na pierwszego psikusa - kolumny Fyne Audio F500 to absolutna odwrotność tych cech. 


[img:5]Dla jasności sytuacji - zbieżność faktury kamiennego tła na stronie producenta
i na naszych zdjęciach jest absolutnie przypadkowa :)

Zacznijmy jednak od początku - po rozpakowaniu, wywołują od razu bardzo pozytywne emocje. Są nieduże, estetyczne, a ich wzornictwo i detale co najmniej oryginalne. Wyposażone zostały w autorskiej konstrukcji współosiowy przetwornik, a takie zazwyczaj oferują fantastyczną spójność brzmienia. Bas refleks skierowany do dołu jak w niejednym subwooferze - dzięki unikatowej konstrukcji podstawy korpusu wydaje się być rozwiązaniem najlepszym, o jakie można by prosić w przypadku monitorów - nie ma bowiem problemu z ustawieniem ich relatywnie blisko ściany lub na półce, a jednocześnie otrzymujemy dobrze kontrolowany i spójny bas.


[img:1]Konstrukcja falowodu jest głęboka, patrząc z zewnątrz nie sposób się domyślić iż na końcu jest kopułka,
dopiero zdjęcie z fleszem ujawnia jej istnienie, membrana z celulozy
kosz aluminiowy

[img:4]Konektory umożliwiają nam podłączenie kolumn w trybie bi-amping lub bi-wiring, a same gniazda trzymają pewnie

Początkowo, ciężko stwierdzić  jak te Fyne tak naprawdę grają. Każda, nawet najmniejsza ingerencja w system jest natychmiast słyszalna, a kolumny zdecydowanie nie lubią się z suchymi źródłami oraz wzmacniaczami o mocno technicznej charakterystyce. Długo przepinałem je pod różne urządzenia i za każdym razem różnice były wyraźnie słyszalne. Wniosek z tego płynie taki, że F500 są po prostu neutralne, transparentne i zagrają taką barwą, jaką nadadzą im pozostałe elementy układanki. To w moich oczach pożądana właściwość.  Oczywiście ten medal ma i drugą stronę - trzeba zadbać o spójność toru, w przeciwnym razie dostaniemy tylko tyle na ile się postaraliśmy.


[img:6]Standy, szafka, sprzęt i pokój odsłuchowy nie wchodzą w skład zestawu :)

Niezależnie jednak od podmieniania urządzeń towarzyszących, jedna cecha była obecna w każdej konfiguracji - fantastyczna holografia oraz głębia sceny. Sposób prezentacji dźwięku, jak i dokładność lokalizowania źródeł pozornych zachwycały od pierwszego do ostatniego dnia odsłuchów. Z czystym sumieniem powiedzieć mogę, że jest to zdecydowanie najlepsza cecha tego produktu. Po sprawdzeniu wielu różnorodnych konfiguracji najlepiej w tym konkretnym pomieszczeniu sprawdził się duet
Chord Hugo 2 (DAC) z Cayin HA-300 (wzmacniacz). W systemie z Chord / Cayin, Fyne potrafiły genialnie lokować dźwięki na dużej, dobrze napowietrzonej scenie. Kolumny totalnie znikały z pokoju, a każdy dźwięk miał wyraźnie zarysowany dystans od ziemi oraz odległość od słuchacza. Zamykając oczy dawało się usłyszeć, jak momentami dźwięk wychodził dobry metr przed głośniki, a część spektaklu rozgrywa się gdzieś daleko z tyłu. Jednocześnie, między tymi dwoma planami nie powstawała pustka, lecz ładne, wyraźnie artykułowane wypełnienie.


[img:2]

[img:11]Dzięki temu prostemu rozwiązaniu (stożek i płaskie listki dyfuzora) i korzystając z energii generowanej przez tylną stronę membrany
 bas równomiernie wypełnia przestrzeń 360 stopni wokół kolumn

[lupa:2:L]Bas potrafi zaskoczyć swoją obfitością, zwłaszcza gdy patrzy się na rozmiar skrzynek. Jest jednak świetnie kontrolowany, potrafi uderzyć dźwiękiem o dobrej fakturze i rozdzielczości. Wyraźnie chciałbym jednak zaznaczyć, że bas nie odzywa się nieproszony, a stanowi dopełnienie całości w takiej proporcji, jaka być powinna. Przy każdym teście sprawdzam, jak dolny zakres zachowuje się w utworze Spiraling autorstwa Edison's Children i stwierdzam, że F500 zdały ten test na szóstkę (piątkę przed reformą edukacji).


[img:10]Chęć pokazania w całej okazałości tak skomplikowanego przetwornika jak IsoFlare popchnęła robiącego te zdjęcia do złapania za wkrętak, jednak nic z tego - głośnik okazał się być przyklejony elastyczną substancją do przegrody wzmacniającej (trzeba było odpuścić),
na zdjęciu to co udało się dojrzeć przez otwór portów

Średnica jest neutralna i dobrze napowietrzona. Nie ma tu miodu i zdumiewającej barwy, a klasa tego zakresu opiera się na dokładności oraz ilości szczegółów. Słychać jednak delikatnie „tubowy” charakter, gdzie miejscami wyższa średnica może mieć nieznacznie pusty i przerysowany dźwięk, jest to jednak ledwo słyszalne, miejscami na granicy percepcji, mimo to warto ten fakt odnotować.
Jeżeli jesteście miłośnikami nasyconej, „grubej” średnicy, bo w tym przypadku zdecydowanie nie są to kolumny dla was.


[img:12:R]Można by powiedzieć, że to drobiazg, ale ktoś się nad nim pochylił
i zabezpieczył nakrętki przed samoistnym odkręcaniem

Góra jest eteryczna, bardzo przejrzysta, świetnie zarysowana oraz rozdzielcza. Fyne nic przed nami nie chowają i na szczęście nie idą również w drugą stronę. Nie wypluwają ogromnych ilości suchych i męczących informacji. Dźwięk nie wpada w nieprzyjemne rejestry.

Mocno zaskakuje to, że kolumny mimo swojego neutralnego i w pewnym sensie oszczędnego w barwie dźwięku są bardzo angażujące. Prezentują nam spektakl pełen klasy, dokładności i spójności, a to wszystko okraszone jest fenomenalną sceną dźwiękową. Słuchając muzyki akustycznej lub takiej o małej ilości dźwięków dostajemy mnóstwo powietrza, dzięki któremu odnosi się wrażenie, jakby kolumny były co najmniej dwa razy większe, niż są w rzeczywistości.

Nic w audio nie jest doskonałe ani tym bardziej wszechstronnie uniwersalne, więc nie obyło się bez drobnych problemów - jeżeli preferuje się muzykę rozbudowaną lub „chaotyczną”, to sugerowałbym rozglądać się w innym kierunku - F500 potrafią się rozjechać, nie wyrabiając przy dużych składach lub natłoku przesterowanych gitar. Wniosek - są to raczej kolumny do względnie spokojnej lub oszczędnej w formie i ilość źródeł dźwięku muzyki (niekoniecznie symfonicznej).


[img:3]Frontem i tyłem do klienta - obie powierzchnie lekko uwypuklone

Niemal od początku odsłuchów jedna myśl nie dawała mi spokoju i zadawałem sobie raz po raz pytanie: dla kogo są to kolumny? Ze swoją kulturą dźwięku, jak i jego prezentacją powinny trafić w ręce świadomego i doświadczonego słuchacza, który będzie w stanie poświęcić im dużo serca. W zamian odwdzięczą się cudownym i angażującym dźwiękiem. Powstaje jednak pewien paradoks - doświadczony audiofil raczej nie szuka kolumn za niecałe 3.000 zł, gdyż już lata temu odleciał w kierunku znacznie większych i droższych konstrukcji. Początkujący, dysponujący zwykle mocno ograniczonym budżetem, może mieć problem by je ujarzmić, a to może przynieść masę frustracji i rozczarowanie.


[img:7]Przetestowaliśmy naprawdę sporo konfiguracji...

Ponadto Fyne całe swoje piękno pokazują dopiero otrzymawszy sygnał naprawdę wysokiej jakości, a takie urządzenia wykraczają poza budżetowe ramy. Zdecydowanie słabiej wypadły np. ze wzmacniaczem Fezz Audio Silver Luna podpiętym do Aune S6, a cena tego duetu jest przecież bardziej adekwatna do ceny F500. Z drugiej strony zestaw Fezz/Aune nie raz pokazał, że potrafi konkurować ze znacznie droższą elektroniką, więc nie w Fezz’ie problem.


[img:8]... para królewska była jedna - Chord Hugo 2 i Cayin HA-300

Podsumowanie

Dźwięk iście czarujący i niepozwalający wstać z kanapy uzyskałem z Chord Hugo2 oraz Cayin HA-300, gdzie cena składowa tych dwóch urządzeń to ponad 30.000 zł. Pokazuje to skalę oczekiwań i zarazem możliwości tych kolumn. Tyle słowem krytyki.
Plus jednak jest taki, że jeżeli dysponuje się synergicznie działającą elektroniką i szuka niedrogich głośników, to nie znam lepszego rozwiązania.

Byłem i wciąż jestem tymi kolumnami oczarowany. Oddałem je parę dni temu i ciężko mi bez nich. Konkurenci z tego zakresu cenowego nie oferują tak kulturalnego, dokładnego, a jednocześnie angażującego dźwięku. Poważnie zastanawiam się nad sięgnięciem do portfela, aby Fyne zakupić i cieszyć się nimi bez limitów czasowych, a to chyba najlepsza rekomendacja, jaką mogę dać.
Może i są kapryśne, ale to jednak księżniczki.

Od maja 2018 Fyne Audio znajdują się w dystrybucji firmy EIC
Cena sugerowana: 2.800 zł

Plusy dodatnie

  • Bardzo wysoka jakość dźwięku
  • Muzykalny, energiczny przekaz
  • Wybitna opłacalność
  • Eleganckie, schludne wzornictwo
  • Niewielkie rozmiary
  • Jakość wykonania
  • Dbałość o szczegóły

Plusy ujemne

  • Bardzo wrażliwe na elementy toru audio
  • Wymagają synergii źródła, wzmacniacza oraz okablowania
  • Nie do każdej muzyki
  • Ograniczona paleta kolorów do wyboru
  • Raczej nie dla początkujących

Dane techniczne:

  • Skuteczność: 89 dB
  • Moc ciągła RMS: 60 W
  • Zalecana moc wzmacniacza: 30-120 W
  • Impedancja: 8 Ω
  • Pasmo przenoszenia: 45-34.000 Hz
  • Częstotliwość podziału zwrotnicy: 1.7kHz
  • Wysokość: 325 mm
  • Szerokość: 200 mm
  • Głębokość: 320 mm
  • Wykończenia: Czarny, Ciemny orzech
  • Waga: 7,3 kg /szt

Gdzie kupić?

Fyne Audio

Dystrybucja w Polsce:

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz