8 grudnia 2016 19:34

ZEMSTA WINYLU

Wraz z powstaniem w latach 90-tych formatu mp3, nastąpiła rewolucja w przemyśle muzycznym. Jej skutki bardzo szybko okazały się być opłakane. Duże możliwości kompresji danych audio pozwoliły na bardzo łatwe rozpowszechnianie utworów muzycznych w internecie... na dodatek za darmo.

Bardzo szybko powstała ogromna ilość pirackich portali internetowych. Można było za ich pośrednictwem, zupełnie za darmo, pobierać muzykę. Oczywiście odbiło się to negatywnie na przychodach artystów, spadła gwałtownie sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych. Na domiar złego dziao się to przy ogromej społecznej akceptacji tego procederu. System prawny nie był przygotowany na walkę z tego typu zjawiskiem i do dnia dzisiejszego toczą się boje o zdelagalizowanie serwisów, które działają w oparciu o niejednoznaczne nadal przepisy. Większości społeczeństwa nie przeszkadza fakt, że mp3 oferowało znacznie gorszą jakość dźwięku. Liczyło się tylko to, że nie trzeba było płacić.

Z biegiem czasu sytuacja jednak zaczęła się zmieniać. Być może dlatego, że cały rynek musiał przystosować się do nowego porządku. Twórcy zaczęli przekonać konsumentów do zakupu. Produkt miał być na tyle atrakcyjny, że warto byłoby za niego zapłacić. Ważnym aspektem było także pojawinie się legalnych serwisów oferujących legalnie dystrybuowaną muzykę. Począwszu od App Store poprzez SPOTIFY na TIDAL-u kończąc... rynek został nieco ucywilizowany.

Formaty wysokiej rozdzielczości i rozwój mass mediów pomógł uświadomić ludziom różnicę w jakości dźwięku. Obok mp3, funkcjonowały także formy zapisu plików o wyższej rozdzielczości. Fora, na których dyskutowano o tym, co brzmi najlepiej stawały się powoli wyrocznią i głównym źródłem wiedzy.

Po jakimś czasie, z ciemności, zaczął wychodzić na światło dzienne zapomniany od dłuższego czasu winyl. Wiele osób słysząc o czarnych płytach wyobrażało sobie, odtwarzane na archaicznym patefonie, nagrania Edith Piaf. Towarzyszyć temu miała oczywiście marna jakość brzmienia. Ale z drugiej strony, powoli zaczęto sobie uświadaiać, że słuchając winyli na dobrej jakości sprzęcie, można uzyskać dźwięk bardzo wysokiej jakości i charakterystycznym brzmieniu. Dochodziła do tego cała otoczka wokół samego słuchania: czar obracającej się na gramofonowym talerzu płyty, światło stroboskopu, wskaźniki amplitunera czy magia wzmacniaczy lampowych. Wszystko to sprawiało, że w słuchaniu muzyki ponownie odnaleziono magię. Osiągnięcie brzmienia na najwyższym poziomie było tylko kwestią czasu i bardzo szybko rynek przygotował urządzenia, które spełniają wszelkie oczekiwania: jakościowe, brzmieniowe, cenowe, a także te związane z wzornictwem.

 

 

... winyl rośnie, podlewany łzami miłośników mp3

 

 

Kilka lat temu na światowym rynku nastąpił boom na płyty winylowe. Wiele osób sądziło, że to tylko chwilowe zjawisko. Jednak dobra passa czarnego krążka trwa w najlepsze. Jak donosi brytyjski Entertainment Retailers Association (ERA), w zeszłym tygodniu w Wielkiej Brytanii, więcej pieniędzy zostało wydanych na płyty winylowe (£2.4 mln), a niżeli na cyfrowe pliki audio (£2.1 mln). To ogromna zmiana w porównaniu do zeszłego roku. W tym samym tygodniu Brytyjczycy wydali na winyle £1.2 mln w porównaniu do £4.4 mln wydanych na pliki audio. ERA zaznaczyła jednak, że powodem tak dużej różnicy może być kilka czynników, takich jak duże wyprzedaże płyt w okresie czarnego piątku, popularność płyt winylowych, kupowanych jako prezenty świąteczne, a także rosnąca liczba sprzedawców, w tym dużych marketów, jak Sainsbury’s czy Tesco oferujących czarne płyty. Pamiętamy też informację, że w tym roku dochód ze sprzedaży winyli przekroczył dochody portalu YouTube z brytyjskich artystów.

Niewątpliwie są to oznaki zmian, które pokazują swoiste tendencje. Oczywiście nigdy sprzedaż winyli nie osiągnie poziomu z lat 80-tych XX wieku, ale to co się dzieje obecnie trudno już nazwać modą - to pewna stała jakość, która odnosi się także do sfery duchowej zjawiska jakim jest muzyczna kultura. 

 

 

 

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz