

TIDAL MASTER by DENON
Włączając płytę z muzyką bardzo często nie zastanawiamy się nad tym kto stoi za muzykami, którzy wymienieni są jako autorzy piosenek i tekstów. Pomijając nielicznych artystów, za brzmienie poszczególnych instrumentów, ostateczny kształt utworów, a nawet ciszy pomiędzy nimi, odpowiedzialni są producenci i realizatorzy.
Ostatnie, czwartkowe spotkanie otwiera cykl, w czasie którego korzystając z dobrodziejstw najnowszej technologii będziemy mogli spotkać się z ciekawymi muzykami. Tytuł serii spotkań TIDAL MASTER by DENON w zasadzie zdradza mecenasów tego pomysłu. Zaproszeni przez Piotra Welca ze Studia U22 goście mają być równie ciekawym, jeśli nie najciekawszym "elementem" każdego wieczoru.
O zaletach usługi MASTER pisaliśmy nieco wcześniej przy okazji premiery 5 stycznia 2017. W skrócie jest to funkcjonalność na którą czekało wiele osób. Albowiem za cenę zbliżoną do wartości jednej płyty CD (ok. 40 zł miesięcznie mamy możliwość strumieniowaniem plików w wysokiej rozdzielczości z wykorzystaniem formatu MQA (Master Quality Authenticated).
TIDAL IDZIE W WYSOKIE ROZDZIELCZOŚCI...
W czasie czwartkowego spotkania o technicznych aspektach przedsięwzięcia opowiadali Adrian Ciepichał - dyrektor generalny TIDAL Polska, Piotr Welc (Studio U22) oraz reprezentujący firmę HORN Distribution - Marcin Pikuoński. Urządzenia HEOS by DENON oraz firma HORN są partnerem technologicznym przedsięwzięcia.
Adrian Ciepichał (TIDAL) i Piotr Welc (Studio U22)
Technologia MQA oraz bazująca na niej usługa MASTER w serwisie TIDAL wychodzi na przeciw potrzebie podniesienia jakości plików przesyłanych w strumieniu. W skrócie, najważniejszym elementem tego pomysłu jest chęć pozbycia się wszystkiego, co degraduje nagranie i przesłanie go z pominięciem szkód jakie niesie ze sobą proces produkcji muzycznej, tłoczenia nośnika fizycznego i przechowywania go w domu. Audiofilska radość związana z możliwością usłyszenia studyjnej wersji nagrań staje się zatem powoli faktem. Tematem czysto technicznym i najważniejszym jest tutaj bezstratna kompresja, która w przypadku technologii MQA i usługi MASTER bazuje na tak zwanych gęstych 24-bitowych plikach z częstotliwością próbkowania 88.2-96 kHz. Tym samym wykupiony abonament w wersji HiFi pozwala obecnie na strumieniowanie 16bit/44.1kHz, MASTER podnosi poprzeczkę do 24bit/88,2-96 kHz i obiecuje w niedalekiej przyszłości dostęp do około 30 000 nagrań.
Leszek Biolik i Piotr Welc
Leszek Biolik w Studio U22
Na muzycznym firmamencie, obok artystów i gwiazd funkcjonują osoby, które bez problemu znajdziemy na jednej z ostatnich stron okładki. Leszek Biolik będąc muzykiem i basistą bardzo często występuje w roli producenta muzycznego. Osób tego formatu w naszym kraju nie jest wiele i warto mieć świadomość, że zaproszony do U22 gość odpowiedzialny jest w dużej mierze za sukcesy takich artystów jak Robert Gawliński, Filoka Najderowicz, Monika Brodka czy oczywiście Republika i Obywatel GC. Lista nazwisk artystów i zespołów z którymi współpracował Biolik jest bardzo długa, a efekty jego pracy i niewątpliwie talentu to spory fragment historii polskiej muzyki z okresu lat 90-tych XX wieku.
Spotkanie z kimś kto na co dzień pracuje za przysłowiową szybą pokazuje zupełnie inny punkt widzenia na muzykę oraz proces jej powstawania. Włączając płytę, docieramy jedynie do tego, co stanowi jej wierzchnią warstwę i nie mamy świadomości, że na efekt końcowy składa się kilkanaście, kilkadziesiąt lub nawet kilka tysięcy godzin twórczej pracy zespołu ludzi, którzy odpowiedzialni są za poszczególne etapy powstawania muzyki. Wyobrażenie, że za kształt albumu odpowiedzialny jest wyłącznie tytularny artysta, jest błędne, a po spotkaniu z Leszkiem Biloikiem można spokojnie dodać, że również krzywdzące dla często pomijanego i niedocenianego - producenta.
Bez producetna, takim jak jest Biolik nie usłyszelibyśmy młodych artystów pokroju The Car Is on Fire, nie powstałoby także, stworzone przez niego w 2014 roku, studio i firma produkcyjna LB Music Production i Anthill Music Studio, która zajmuje się produkcją nagrań młodych obiecujących i utalentowanych artystów. Obok Płyty Janusza Radka, powastala w nim płyta Uniform zespołu Neony, Epka MisiaFf czy nowa produkcja zespołu Snowmen. Leszek Biolik zajmuję się również produkcją muzyczną Otwartej Sceny Na której, w sesjach live, pojawiają sie nagrania takich twórców, jak:, Organek, Mela Koteluk, Variete, Julia Marcell, Babu Król, L.Stadt i wielu, wielu innych.
PROFIL otwARTa scena w serwisie YouTube
Leszek Biolik tak opowiada o projekcie:
Mamy w Polsce wielu bardzo dobrych artystów którzy tworzą muzykę na europejskim poziomie, jednak nie znajdują miejsca w popularnych mediach. Chcielibyśmy stworzyć platformę która oferowała by artystom materiał który, jest emisyjny dla radia i telewizji. Jednocześnie spełnia oczekiwania odbiorcy muzyki, tak w Polsce jak i na świecie ( jak np. BBC Sessions). Wykorzystując możliwości promocji w internecie oraz fakt obecności Polski w Europie, mamy nadzieję ofiarować artystom i ich promotorom materiały , które w niczym nie będą się różniły od światowych trendów i standardów.
Marcin Pikułoński (HORN Distribution), Leszek Biolik i Piotr Welc. Na drugim planie dwie dość znane osoby Andrzej Sadowski oraz Artur Rawicz z CGM.pl
W trakcie spotkania mieliśmy możliwość zapoznania się z brzmieniem toru, w skład którego wchodziły urządzenia z rodziny HEOS by DENON, wzmacniacz DENON PMA-2500NE oraz kolumny Sonus faber Elipsa Red. Źródłem był najzyklejszy komputer MacBook z dostępem do sieci i zainstalowną aplikacją TIDAL.