8 maja 2017 10:20
Lech Spaszewski INFOAUDIO.PL Info Studio U22 Aleje Ujazdowskie 22 00-478 Warszawa

PIERWSZY POLSKI TIDAL MASTER

Pojawienie się w serwisie TIDAL płyty zespołu SNOWMAN w jakości MASTER, porównać można do 13 lotu na księżyc w ramach misji APOLLO, ale ponieważ nie mówimy o katastrofie, tylko o "małym kroku" ciekawego zespołu i jednocześnie dość dużym skoku technologicznym - media właściwie o tym milczą.

 

Chciałoby się powiedzieć "... powoli doganiamy świat" i w tym, nieco ironicznym stwierdzeniu, jest wiele prawdy, bo każde z tych trzech słów pokazuje nasze miejsce oraz dynamikę procesu w jakim się znajdujemy.

Przez kilka ostatnich lat żyliśmy w średniowiecznych mrokach skompresowanego dźwięku spod znaku MP3. Czy technologia Hi-Res zabierze nas i nasze audio z powrotem do wspaniałych czasów gdy słuchanie muzyki było przyjemnością? Wiele osób tak twierdzi. Należy do nich także duża grupa osób, która z rozumianą potocznie kompresją walczy i jednocześnie podkreśla, że nigdy nie będzie miała z nią nic wspólnego. Jest nią na przekład Neil Young, którego nagrania na szczęście można znaleźć w prawie wszystkich serwisach oferujących to, czego on nie toleruje. Być może rozsądek wziął tu górę.

Bez wątpienia obecna jakość muzyki potrafi być najgorsza od czasu gdy wymyślono określenie Hi-Fi. Podkreślmy słowo "potrafi", bo oczywiście nie jest to reguła. W sieci dość łatwo można znaleźć muzykę w najlepszej możliwej obecnie jakości. Dostępność mediów dała nam prosty do niej dostęp i nigdy wcześniej nie był on tak łatwy. Dotyczy to  zarówno pobierania jak i odtwarzania. Daje nam to możliwość korzystania z bibliotek niepoliczalnej ilości nowych i starych utworów oraz poznawania twórczości artystów: zarówno tych współczesnych jak i zalegających do tej pory na półkach magazynów muzycznych wytwórni. To samo dotyczy jakości: po prostu mamy wybór.

Ilość skutecznie równoważy jakość.

Formaty stratne wkroczyły do naszych domów podstępnie przez urządzenia mobilne i stopniowo stępiły naszą wrażliwość. Zasnęliśmy z nimi na sofie, trzymając w ręku nasz ukochany telefon, który podłączony został do niepozornego pudełka z zieloną diodą na panelu frontowym. I na nic zdały się quasi-naukowe wystąpienia kilku osób, które uparcie pokazywały na przykładach, konsekwencje stratności - świat wiedział lepiej, słyszał coraz gorzej, a jakość nagranej muzyki osiągnęła nieakceptowalny dla wielu poziom jakości.

 

... czyli pora wracać – dalej jest chyba piekło.

 

Biorąc pod uwagę skalę tego procederu po części wyszło to muzyce na dobre. Każdy kto słyszy czym jest jakość, z łatwością odróżni oryginalne CD od jego stratnej kopii. Słysząc traski, pozna brzmienie płyty winylowej i samodzielnie określi, która wersja zapisu jest bliższa jego oczekiwaniom. Dokona sam wyboru i zainteresuje się tym, co jest mu bliższe. Ucieszą się z tego także sprzedający sprzęt, bo niezależnie od formatu, warto zasugerować klientowi potrzebę zmiany. Tu oczywiście pojawiają się pieniądze. 

 

[img:1]

Lider zespołu SNOWMAN - Michał Kowalonek

 

Choćby jednym słowem, warto także wspomnieć o technicznym aspekcie tych ograniczeń. Stratność była wymuszona także koniecznością stosowania mało pojemnych pamięci. Powiększenie wielkości dysków było tylko kwestią czasu i mamy obecnie sytuację, w której zapełnienie kilku terabajtów plikami, nie jest takie łatwe. Dodatkowo dysponujemy bardzo przydatnym streamingiem, który w połączeniu z możliwościami telefonii komórkowej, Wi-Fi i kilkoma innymi wynalazkami spowodował, że w cyfrowym buszu nie czujemy się już tak samotni. Infrastruktura technologiczna wyewoluowała do miejsca, w którym naszą granicą możliwość zaczyna być niebo. Nie musimy korzystać już z formatów stratnych, nie musimy cierpieć z powodu tnącego się transferu i rzadko widzimy na naszych wyświetlaczach napis: „Your Memory Is Full – You Have To Buy the New One“. Możemy przyjąć zatem, że era cyfrowego dźwięku wysokiej rozdzielczości właśnie nastała, a magiczne pojęcie Hi-Res już nie stanowi istotnej części audio Voo Doo.

 

[img:2]

Od lewej Leszek Biolik, Michał Kowalonek i Piotr Mezt. W tle, bohater drugiego planu - Piotr Welc gospodarz - STUDIO U22

 

TIDAL MASTER

W tym nieskompresowanym świecie pojawił się ostatnio serwis TIDAL. Drugą figurą tej układanki jest jeden z najlepszych polskich producentów - Leszek Biolik. Wyprodukował on niedawno płytę nieco zapomnianego zespołu SNOWMAN, a nagranie wylądowało w serwisie TIDAL, w studyjnej jakości MASTER i od pewnego czasu jest ono dostępne dla każdego, kto ma dostęp do internetu.

Co zyskujemy włączając wersję MASTER? Po pierwsze mamy szansę usłyszeć znacznie więcej z tego, co rzeczywiście zostało zarejestrowane w studio. Powszechnie wiadomo, że proces tłoczenia - niezależnie na który z fizycznych nośników - powoduje ubytek w jakości. Na temat tego ile i co nam znika przy płycie CD czy winylowym krążku cały czas toczą się dyskusje. Nikt tego nie jest w stanie dokładnie zmierzyć, ale wartością, którą można uznać za punkt odniesienia jest 20%. W kategoriach audiofilskich to bardzo dużo, albowiem znam kilka osób, które twierdzą, że czasami słyszą w nagraniach nawet to, co nie zostało zarejestrowane. Płyta "Gwiazdozbiór" zarejestrowana została ponadto podobnie jak materiał live, a do nagrania dodano jedynie niezbędne dodatkowe ślady.   

 

[img:3]

Daniel Karpińki - perkusista zespołu SNOWMAN

 

Różnica pomiędzy tzw "setką" a typowym nagraniem studyjnym jest dość duża. Na studyjnej płycie nie ma miejsca na koncertowe didaskalia zespołu, nie usłyszymy także reakcji publiczności. Jest za to miejsce na energię, jaka łączy muzyków i każdy kto chodzi na koncerty, doskonale wie o co chodzi. Dla wielu muzyków - szczególnie jazzowych ta siła stanowi sedno wspólnego muzykowania. Należę do tej grupy osób, które zdecydowanie bardziej cenią występy na żywo, bo sytuacja koncertowa pokazuje prawdę o zespole i ukazuje różnice pomiędzy nagraniem a występem. 

Jaki zatem jest materiał zespołu SNOWMAN w jakości MASTER? Materiał po włączeniu, jawi się jako bardzo starannie zrealizowany. Aby znaleźć różnice jakie dzielą obecną i przeszłą twórczość zespołu, warto sięgnąć po starsze nagrania zespołu, To jakościowa odległość pomiędzy MP3, a plikami wysokiej rozdzielczości. Nowa materiał jest "głębiej", staranniej i dokładniej zaaranżowany, wydaje się bardziej dojrzały: zarówno muzycznie jak i tekstowo. Wszystko to sprawia, że płyta uznawana jest za najlepszą w dorobku zespołu. "Gwiazdozbiór", o czym zapewniał nas Leszek Biolik, w dużej mierze nagrywana była na żywo. W pewnym sensie zbliża ją to do koncertu, bo realizacja tego typu pokazuje grających ze sobą muzyków - bardziej prawdziwie. 

Wracając jednak do płyty: warto spróbować i samodzielnie dostrzec jakościowe różnice. Są one bardzo czytelne i mogę obiecać, że ich odnalezienie nie przypomina testu porównawczego dwóch podobnie grających urządzeń audio. Najprościej chodzi o wrażenie dodania do dźwięków dodatkowych składowych, które łącząc się w muzykę znacząco wzbogacają brzmienie.

Być może zręczniej byłoby napisać:
"... z muzyki nie zabrano istotnych składowych.".

 

Przekłada się to wprost na rozpiętość dynamiczną nagrania, a piosenki staj się - używając mowy potocznej - bardziej przenikliwe. Można odnieść wrażenie, że stoimy w studio, pośród muzyków, albowiem dość wyraźnie zwiększa się "namacalność" sceny i  nie jest to może koncert, ale jesteśmy bardzo blisko. Jeśli ktoś tak lubi i jest posiadaczem zestawu, który będzie w stanie poradzić sobie z tym bogactwem - zapewne będzie miał dużo przyjemności.

 

[img:4] 

 

[img:6:L]Dobra muzyka uwielbia dobry sprzęt. Prezentację wsparły firmy Horn Distribution: przedstawiciel marek Sonus faber i Audio Research, które tradycyjnie obecne były na czwartym piętrze Studia U22. Redakcja INFOAUDIO.PL dziękuje Piotrowi Welcowi ze Studia U22 za kolejne zaproszenia na spotkanie pt. "Piątki z Nową Muzyką

[img:5] 

 

Hi-res (mobilne) Hi-res (stacjonarne) Usługi sieciowe (Tidal, Spotify...)
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz