Kto kogo goni? (Sobieski cz. 3)
Pora na słowo komentarza, skąd wziął się pomysł na tytuł tej relacji. Im więcej małych pokoi Sobieskiego miałem za sobą, tym coraz silniej kiełkowały pytania: Czy mamy powody kompleksów? Czy polscy producenci sprzętu nadal muszą gonią świat? A może już go dogonili (przynajmniej w niektórych dziedzinach) i za chwilę zamienią się rolami?
Poznaliśmy już kilka ciekawych wzmacniaczy lampowych i cyfrowych, gramofonów i kolumn, mebli i akcesoriów, a każde kolejne spotkanie z rodzimą produkcją przynosiło coraz to większe pozytywne zaskoczenia.
Hotel Sobieski, piętro piąte...
515 Audiothlon
Na pierwszym planie trójdrożny model Equilibrium Eltheria S6 zasilany z czterech lamp EL34.
Kolumny to "tylko" 86dB efektywności, wzmacniacz to "tylko" 20W mocy na kanał, i... wystarczyło
Kolejny krajowy akcent wystawy – Audiothlon z Zielonej Góry pokazał nową serię kolumn trójdrożnych Eltheria S6, S8 i D8. Kolumny biorą swe nazwy od średnicy membran wooferów - „S” to membrany pojedyncze, „D” - podwójne - czyli np. Eltheria D8 jest wyposażona w dwa 8-mio calowe woofery. Kolejną ciekawostka pokazaną niejako przy okazji były nowe tweetery produkowane na wyłączność projektu Equilibrium przez norweskiego SEAS’a i dodatkowo modyfikowane - Equilibrium Elipsar. Na wystawie były prezentowane najmniejsze, dostosowane do wielkości pomieszczenia, Equilibrium Eltheria S6.
Włoski wzmacniacz Mastersound Dueventi to równoległy single ended - rzadko spotykana konstrukcja (normalnie podobne układy podwójnych lamp to push pulle) pięknie sobie radził z napędzaniem Eltheria S6
518 Eryk S Concept / Best Music
To co miał do pokazania następny polski producent - p. Eryk Smólski wykraczało daleko poza to, czego tradycyjnie spodziewamy się po rodzimych wytwórcach. Designerski sprzęt, który można by wystawiać w galeriach sztuki nowoczesnej. Pochodzący nie z Mediolanu, nie ze Sztokholmu, ale z Warszawy. Gdybym dysponował pulą nagród do rozdawania za design to w 518 na pewno pozostawiłbym jedną z trzech nominacji w kategorii „Beauty of the Show”.
Flagowy zestaw Wind & Fire, gdzie „Wiatr” to głośniki, a „Ogień” to całkowicie cyfrowy wzmacniacz.
Wewnątrz obudowy cztery bardzo nowoczesne zasilacze impulsowe, plus końcówka mocy 2x 200W
Kolumny - potężne bryły (160 kg/para), dzięki zastosowanej formie, materiałom i subtelnym skosom ścianek nabierały eterycznej lekkości. Układ dwudrożny - 10 cm głośniki szerokopasmowe budowane są dla pana Eryka w Japonii, 12" głośniki niskotonowe posiadają bardzo silne magnesy AlniCo. Cena kompletnego systemu: 20.000 Euro.
Dobry design jest potrzebny zwłaszcza w pomieszczeniach aranżowanych przez projektantów wnętrz, gdzie nic nie pozostawia się przypadkowi - od Art Deco po Bauhaus. Matowe wykończenie uzyskuje się przez odpowiednie szlifowanie pięciu warstw specjalnego lakieru podkreślającego głębię bieli.
Od lewej: malutki wzmacniacz cyfrowy Digi Amp / Superior Superioro z małymi kolumnami szerokopasmowymi i wzmacniaczem single ended / wzmacniacz Red King w klasie A, również single ended. Wszystkie trzy urządzenia mają po 2-3 lata, ale żal byłoby ich nie pokazać
Wzmacniacze lampowe posiadają wszelakie przyłącza dla urządzeń zewnętrznych - Wi-Fi, Bluetooth aptX, USB DAC, wejścia analogowe RCA.
516 Audio Forte
Grające kolumny Atohm GT3 stanowiły tło dla gównej gwiazdy...
Premierowo pokazane zostały referencyjne: końcówka mocy RA 300 (109.990 zł) i przedwzmacniacz RM 10 (58.990 zł) Pliniusa. Jedyne takie sztuki w kraju, a być może i w całej Europie. Przy takich dwóch perłach w koronie zainteresowanie: francuskim Atoll’em, niemieckim Acoustic Solid (gramofony), czy Nessie Vinylmaster schodziło na dalszy plan.
510 AudioTrendt: Audio Hungary / KEF
Pomysł na ten pokój wydawał się być oparty na kontraście
- połączeniu tradycyjnych wzmacniaczy lampowych z nowoczesną bryłą KEF Blade Two
A15 SE - premierowe monobloki Qualiton Audio Hangary bazujące na lampach wojskowych
Z boczku stał nagradzany Qualiton A50i - zintegrowany wzmacniacz stereofoniczny w klasie A, z oszałamiającą mocą
(jak na wzmacniacz lampowy) 50W z lamp KT120
Urządzenia są w całości produkowane na Węgrzech, począwszy od zaginanej na miejscu blachy na obudowy, po własnoręcznie nawijane transformatory.
508 4hifi
O azjatyckich lampach krążą różne legendy. Część z nich jest wręcz tendencyjnie złośliwa i chyba rozpuszczana przez konkurencję, albo przez ludzi kupujących coś za 10 Euro na eBayu i zdziwionych później, że dostali lampkę nocną zamiast lampowego wzmacniacza. Zupełnie inaczej mają się sprawy, gdy mówimy o rzetelnych producentach wyspecjalizowanych w sprzęcie grającym.
Premiera Yaqin MS 650L - jedyny egzemplarz w Europie, nowe konstrukcje Audio-GD Precision 3,
piętro środkowe - koreański Cocktail Audio X50 i X35,
na samym dole premierowe monobloki polskiej manufaktury Feliks-Audio
Poza główną premierą Yaqin MS 650L dodatkowo zaprezentowane zostały końcówki mocy Audio-GD Precision 3. Ciekawostką jest to, iż mogą one pracować zarówno jako pojedyncza końcówka jak i współpracować ze sobą jako dual mono.
Obok znanego strumieniowca Cocktail Audio X50, stanął pierwszy raz pokazany warszawskiej publiczności, najbardziej rozbudowany i zaawansowany all-in-one Cocktail Audio X35.
Wisienką na torcie była prezentacja polskiej manufaktury Feliks-Audio z ich monoblokami Duos, oraz rewelacyjnym przedwzmacniaczem (będącym również wzmacniaczem słuchawkowy OTL) o wdzięcznej nazwie Euforia.
Dodatkowo pierwszy raz szerokiej publiczności zostały zaprezentowane pozostałe produkty tej firmy czyli: wzmacniacze słuchawkowe Espressivo oraz Elise w wersjach 2018.
Na wystawie zaistniała również firma Klotz produkująca okablowanie dla sprzętu audio - kable RCA, XLR, optyczne, głośnikowe i wiele wiele innych.
Chińczycy stają się, a może nawet już się stali wiodącym producentem lamp i niejako przy okazji i wzmacniaczy lampowych,
gdy się dobrze przyjrzeć każda bańka ma dołączone "papiery"
W przeciwieństwie do pomieszczeń sąsiadów tu dosłownie rozsypał się róg obfitości, dlatego łatwiej połapać się co-jest-co oglądając wywiad z panami dystrybutorami, przygotowany przez kolegów z sekcji wideo.
(kliknij żeby obejrzeć)
502 Adam Vox
Pokój Adama prezentował własną filozofię w podejściu do tematu - w takich firmach sporadycznie można usłyszeć o pojawieniu się „nowości”, poszczególne modele budowane są i rozwijane metodą powolnej ewolucji i optymalizowania podzespołów.
Tym większa radość, że firma wybrała Warszawę na miejsce aż dwóch światowych premier - w klasie Hi-Fi model Zefat i w Hi-End Ashkelon. Słowacka stolarka pierwszorzędnej jakości.
Zefat - środkowa i w hi-endowa Ashkelon z prawej
501 Grandinote
Firmowy system włoskiego Grandinote: streamer Volta, wzmacniacz Shinai i kolumny MACH 4 plus akcesoria szwedzkiego Entreq
Grandinote Volta to streamer / DAC rozwijany jako projekt od 2011 roku. Jak na tak dojrzałe urządzenie przystało potrafi to samo co konstrukcje konkurencyjne, tyle że lepiej. Można go również używać do przesyłania obrazu Ultra HDMI 4K.
Wzmacniacz Shinai to w rzeczywistości dwa monobloki we wspólnej obudowie, od tyłu widać, że zasilanie wymaga dwóch przewodów. Biada temu kto chciałby wyjść z nim pod pachą z wystawy - nie wygląda, ale waży 40 kg.
Gdy do kompletu dodamy jeszcze firmowe kolumny MACH 4 (nowość) z obudowami z czystego aluminium, wtedy okaże się, że oto mamy do czynienia z jednym z tych spektakularnych brzmień wystawy - wysyconym i bogatym niczym stare wino.
Nie pierwszy i zapewne nie ostatni raz można było usłyszeć na własne uszy, jak bardzo utalentowanym konstruktorem jest pan Massimiliano Magri.
To chyba jedno z bardziej odpowiednich miejsc by napisać krótki apel do odwiedzających AVS:
"Szanowni goście, nie dajcie się zwodzić pozorom - sprzęt audio w pierwszej kolejności jest do słuchania, a dopiero potem do oglądania. Nie oceniajcie więc prezentacji na oko, tylko na ucho, by takie perełki brzmieniowe jak Grandinote czy Audio Note UK wam nie umykały."
507 Rafko / sklep.RMS.pl:
W 507 można było zobaczyć dwie marki: Melodika (kolumny) i NuPrime (elektronika). Pierwsze skrzypce ekspozycji grały (dosłownie) monitory podstawkowe BL25. które to trafiły na AVS wprost z fabryki w wersji przedsprzedażowej.
W stosunku do poprzedników (BL20) wyposażone zostały w nieco większej średnicy przetwornik, o wyraźnie masywniejszym brzmieniu.
Elektroniką grającą były: referencyjny audiofilski przetwornik NuPrime DAC-9 (32/382/DSD256), oraz końcówka mocy STA-9 (2x120W)
Od lewej: kolumny podstawkowe BL20 i BL10, bipolarne do kina domowego BLS20, nowe wydanie klasycznych podłogówek BL40 Mk2
oraz BL30. Pokazano również trzy nowe modele ściennych głośników instalacyjnych
- dosłownie tylko w 3-4 miejscach można było coś podobnego zobaczyć - modele: BLi5LCR, BLi6 oraz BLi8
Gdybym miał jednozdaniowo podsumować ekspozycję Rafko to powiedziałbym, że panowała tu bardzo korzysta relacja ceny do jakości.
By nie być gołosłownym - wszedłem przed chwilą na stronę sklep.rms.pl żeby sprawdzić jaki status mają monitory BL25 - oficjalna cena 1495 zł za parę.