DALI - muzykalne kino domowe
O nowej serii Oberon pisałem już obszernie w ramach relacji z Berlina, natomiast to o czym tam nie było mowy, to istotna zmiana konstrukcyjna dotycząca wykorzystania pierścieni z SMC, który to wynalazek występował do tej pory tylko w wyższych modelach kolumn Duńczyków. Teraz niejako zszedł pod strzechy trafiając do podstawowej serii głośników kinowych.
DALI Oberon 7 jako system stereofoniczny
Wywiad (klinij żeby obejrzeć)
Podczas rozmowy z Larsem Møllerem (to ten pan na zdjęciu poniżej) tenże kilkukrotnie podkreślał doniosłość przeniesienia produkcji przetworników pod wspólny dach firmy. Dotychczasowe doświadczenia pokazały bowiem, że wprawdzie jest z tym więcej zachodu, ale wraz przejęciem pełnej kontroli nad produkcją komponentów dla: Epicon, Rubicon, Opticon i obecnie Oberon za każdym razem udawało się znacząco podnieść jakość produktu końcowego.
Lars Møller (kliknij wykres żeby powiększyć)
SMC (Soft Magnetic Compound) to technicznie malutka modyfikacja mająca ogromny wpływ na reprodukcję dźwięku przetworników. Obaj panowie w pewnym momencie wręcz chórem powiedzieli, że jest to największa i bardzo istotna zmiana technologiczna od lat – taki siedmiomilowy krok na drodze do idealnej reprodukcji dźwięku. SMC to materiał posiadający wysokie właściwości magnetyczne, który niemal kompletnie nie przewodzi prądu, więc nie indukuje się w nim ciepło. W związku z tym zniknął efekt „hamulcowy” wywoływany przez indukcję i nagrzewanie, a to drastycznie zredukowało zniekształcenia harmoniczne trzeciego, piątego i siódmego rzędu, które to nasz zmysł słuchu postrzegają jako coś nieprzyjemnego w dźwięku. SMC po prostu zlikwidował przyczynę tych zniekształceń. Magnesy DALI pozostają więc zimne, a cała dostarczana energia elektryczna przetworzona zostaje w ruchu membrany. Przypomina to sytuację znaną z żarówek oświetleniowych, gdy dawniej większość energii zamieniana była w ciepło, a jedynie niewielka jej część w światło, pojawienie się źródeł LED odwróciło tę sytuację. Wprowadzenie SMC jest więc tym dla przetworników co LED dla oświetlenia – pozwala na znacznie lepsze wykorzystanie dostarczonej energii.
SMC to ten czarny walec na wysokości miedzianej cewki (kliknij żeby powiększyć)
Pozbyto się więc z przetworników rdzeni stalowych na rzecz SMC. Samo SMC jest znacznie droższym materiałem w stosunku do stali, więc o ile w drogich kolumnach jego wykorzystywanie stanowi pomijalny element ceny końcowej o tyle w tanich Oberonach już nie. Dlatego w ich przypadku zastosowano rozwiązanie mieszane - 2/3 stal plus 1/3 SMC na wysokości gdzie najintensywniej pracuje cewka.
SMC nie wpływa degradująco na harmoniczne drugiego rzędu, więc muzyka reprodukowana jest bardziej muzykalnie, a sam dźwięk jest mniej męczący – można by rzec, że jest bardziej „user friendly”.
W wooferach wykorzystano również nowszą technologię produkcji membran znaną z modeli: Rubicon i Opticon. Reszta zmian dotyczy elementów czysto wizualnych jak zaokrąglenia maskownic, czy matowe wykończenie. Komplet informacji dla dociekliwych dostępny jest tu.
Od lewej Oberon 5, Vocal, 3 i 1
Seria Oberon to obecnie: kolumny podłogowe Oberon 7, 5, podstawkowe Oberon 3, 1, kanał centralny – Vocal, ale to co jest prawdziwą nowością w tej linii to głośniki On-Wall, stanowiące rozwiązanie pośrednie między bardzo drogimi seriami montażowymi CI, a kolumnami wolnostojącymi. To co jest w stanie zrobić wrażenie chyba na każdym, to „siłą ognia” z jaką grają te nieduże i stosunkowo tanie głośniki. Ich tajemnica skrywa się w portach basowych promieniujących w dół, które dają prawdziwego kopa.
W sąsiedniej sali DALI robiło prezentację porównawczą,
ludzie przychodzili, siadali, podziwiali, cmokali z zadowolenia, że te DALI to mają power...
proszono ich o wytypowanie, która para kolumn gra, Rubicon 5 (z większą maskownicą), czy Opticon 5 (z mniejszą)?
Jakież było zdziwienie gdy odsłaniano kurtynę i okazywało się, że grały malutkie głośniki ścienne
Profil boczny jest naprawdę bardzo niewielki
Dopytałem panów z DALI, czy przewidują dalszą rozbudowę serii Oberon np. o głośniki efektowe do Dolby Atmos. Póki co firma stoi na stanowisku, że posiada już w ofercie dedykowane głośniki ALTECO C-1, które znakomicie się nadają do tego celu i na pewno sprawdzą się jako kanały „górne”. Firma zdaje sobie sprawę z konieczności uzupełnienia oferty o tego typu „nadstawki / dostawki”, acz prawdopodobnie zostanie to rozwiązane w bardziej „uniwersalny” sposób – w postaci głośników efektowych kompatybilnych z seriami: Oberon, Opticon i Rubicon. Nie padły przy tym jeszcze żadne terminy, a zapewnienie, że intensywnie myślą nad tematem.
DALI Oberon On-Wall, z tyłu doskonale widać "dysze" zionące basem w dół ściany
Spytałem również, czy przewidują pojawienie się zróżnicowanych wielkością kanałów centralnych w ramach Oberonów. W odpowiedzi usłyszałem, że taki eksperyment mają już za sobą w ramach serii Icon, gdzie były oferowane dwa centralne. Klienci byli zachwyceni, że mają wybór, a potem prawie wszyscy wybierali ten większy.
Zamiast więc zmuszać klientów do podejmowania decyzji „w ciemno”, inżynierowie z DALI wyszli z innego założenia – na początku jako bazę projektują kolumny stereo, do których z czasem tworzą głośniki uzupełniające o system kinowy i wielkości dobranej proporcjonalnie do reszty systemu. Ta bardzo ciekawa uwaga i przypomina nam, że DALI to firma, która w swoim DNA ma zaszyte stereo jako podstawę działalności, a cały "multichannel" jest produktem powstałym niejako na żądanie klientów. Priorytetem w DALI jest nadal reprodukcja muzyki.
Na prawo od Larsa Jorgensena pozostałe Oberony, na lewo bezprzewodowa Callisto
To przy okazji wyjaśnia przyczyny pewnego szerszego zjawiska. Firmy amerykańskie są sfokusowane na surround, a europejskie na stereo – wynika to z odmiennej kultury w podejściu do sposobów eksploatacji mediów. W USA stereo to nisza, tam główni producenci myślą kategoriami systemów wielokanałowych (będzie to doskonale widać w kolejnych relacjach z AVS). W europejskich kręgach jest dokładnie na odwrót. Na tym tle pojawia się wyjątek potwierdzający regułę – w Polsce DALI sprzedaje więcej sytemów surround niż gdziekolwiek indziej w Europie.
W UK panował czasowy zachwyt nad 5.1, który ponownie ustępuje stereofonii. W rejonach takich jak Niemcy, UK czy Skandynawia obecnie zapanowała moda na 2.1 – tam kompaktowe kolumny zwykle stoją obok TV i wsparte zostają solidnym basem z subwoofera.
DALI Callisto - regulacja głośności przez pocieranie obudowy palcem
Nie zapominajmy też o modelu Callisto (gwieździe ubiegłorocznego AVS), który wyznaczył kompletnie nowe szlaki z pogranicza Hi-Fi i Hi-End – to aktywne kolumny bezprzewodowe grające pliki Hi-Res. Wbudowane wzmacniacze zostały w 100% zoptymalizowane pod wykorzystane przetworniki i są w stanie „wycisnąć z nich więcej” niż jakikolwiek inny, przypadkowo podpięty wzmacniacz uniwersalny
Tak wyglądało przygotowywanie wywiadu od kuchni :)
Krótka reklama SMC, ważny nie tyle obraz co dźwięk