
Loop Masters - mistrzowie zapętlenia
Technologia sprzyja przełamywaniu stereotypowych form, a potrzeba jest matką wynalazków. Looper, traktowany pierwotnie jako dodatek, znalazł w ostatnich latach nie tylko entuzjastów, ale wielu muzyków wprost podniosło go do rangi pełnowartościowego narzędzia aranżacyjnego. Dzięki looperowi określenie "człowiek-orkiestra" nabiera dosłownego znaczenia. Przedstawiamy kilku artystów, dla których looper jest podstawą i środkiem wyrazu inwencji twórczej.
Reggie Watts
Urodzony w Niemczech. Tata Afroamerykanin, mama Francuzka, dzieciństwo w Baltimore (USA) i studia na wydziale jazzu w Seattle. Czy jest lepsza obietnica fuzji muzycznej? Looper dał Reggiemu Wattsowi techniczną możliwość zaprezentowania licznych inspiracji, czyniąc z niego jedną z ikon współczesnego performance'u.
Zoe Keating
Looper jako narzędzi pracy i twórczego eksperymentu dotarł także w rejony klasyki, zdominowanej przez smyczki. Zoe Keating to nieprzeciętna wiolonczelistka, która zarówno looper jak smyczek wykorzystuje w sposób daleki od klasyki. Apocalyptica to czterech gości – Zoe z looperem jest jedna.
David Ford
Performer i muzyczny włóczęga. Możliwości wykorzystania loopera przez multiinstrumentalistę doprowadził niemal do maksimum. Zagra na wszystkim i wszystko zapętli, parząc w międzyczasie kawę i biegając pomiędzy kolejnymi instrumentami. Zdecydowanie człowiek-orkiestra.
Beardyman
Muzyko-pata z looperem i jeden z najzdolniejszych współczesnych beatboxerów. Nie dość, że gardłowo tworzy dźwięki, które przeczą ludzkiej fizjologii, to jeszcze przetwarza z użyciem nowoczesnego ustrojstwa i zapętla do bólu. Plotka gminna niesie, że byłby w stanie sam wygenerować dźwięki do remake'u Star Treka wyłącznie z użyciem aparatu gębowego, klawiatury sterującej i loopera.
Keller Williams
Nazywany jednoosobowym zespołem jamowym i zaczynający tworzyć we wczesnych latach 90., Keller Williams jest jednym z prekursorów loopingu. Multiinstrumentalista, który nie potrzebuje zespołu, bo sam nim jest i tylko nieubłagana fizyka zmusza go do użycia loopera. Od 1994 r. wydał 21 albumów, w tym live'y.
Imogen Heap
Artystka o niespożytej kreatywności, graniczącej wręcz z wewnętrznym przymusem twórczym. Z looperem na scenie może wszystko. Nie boi się technologii i wciąż szuka nowych rozwiązań, czego najlepszym przykładem jest autorski kickstarter Mi.Mu, będący kontrolerem dla Abletone'a w postaci rękawiczki z chipem.
Dub FX
Klasyk gatunku, który podczas street-artowych popisów przybliżył szerszej publiczności nowoczesne i kreatywne wykorzystanie loopera. Gearfanów zainteresuje fakt, że Dub FX oblubił sobie loopery Boss (m.in. RC-3, RC-30, RC-300, RC-50 i kosmiczna "505-tka").
Ambre McLean
Wszechstronnie uzdolniona i z Kanady. Dobry przykład na potwierdzenie tezy, że muzyka jest wszędzie i da sie wydobyć ze wszystkiego, a najbliższy nam instrument to nasze własne ciało. Znalazła się w pierwszej dziesiątce listy "Najlepszych Kanadyjskich Nowych Artystów" wg CBC.