POLK AUDIO: Reserve - spróbuj znaleźć coś lepszego w tej cenie... cz.1
Nie codziennie pojawiają się TAKIE kolumny jak Polk Reserve – za równie utalentowane muzycznie skrzynki, u konkurencji trzeba by wydać ze dwa razy więcej.
Jak niemal wszystko obecnie, premiera prasowa (23.03.2021) miała charakter wirtualny, a przed państwem prawdopodobnie jedyna tak obszerna relacja – w połowie wzbogacona o informacje z dodatkowego spotkania w bardziej kameralnym gronie – a wiadomo, swobodniejsza atmosfera zachęca do opowieści o tematach, które nie zawsze trafiają do głównego przekazu.
Po wszystkim sami ludzie z Sound United przyznali, że o tym i o owym usłyszeli pierwszy raz, bo o niektórych sprawach wiedzą tylko osoby związanych bezpośrednio z projektem.
Z uwagi na sporą objętość tekst został podzielony na część poświęconą opisowi wszystkich nowych modeli kolumn Polk Reserve, oraz na część poświęconą zagadnieniom technicznym (moim zdaniem bardzo ciekawa) – pokazującą krok po kroku, z czego wynika ta cała wyjątkowość akurat tej konkretnej serii głośników. Z oficjalnego newsa, który trafił do mediów kilka dni temu pochodzą tylko ceny.
Od kameralnego stereo, po kino certyfikowane pod IMAX Enhanced
Polk zastał założony w 1972 roku, przez gościa o nazwisku Matthew Polk, który nigdy nie był prezesem własnej firmy – był jej głównym projektantem i zaczynał od wzmocnionych kolumn dla muzyków. Generalnie słynął z nieortodoksyjnych pomysłów akustycznych, które starał się implementować w produktach, by te mogły następnie trafiać do szerokiej publiczności za rozsądne pieniądze. Na czele listy priorytetów Matthew Polk’a zawsze stał głęboki, ale przede wszystkim swobodny i niewymuszony bas + gładka średnica. Wypada przyznać, że od kilkudziesięciu lat firma konsekwentnie trzyma się tej koncepcji niezależnie, czy mowa o flagowcach, kolumnach dla mas, czy soundbarach i co równie ważne nadal stara się nie przeginać z cenami.
Legend L700 z systemem tłumienia przesłuchów pomiędzy kanałami – SDA
W 2019 miała swoją premierę bardzo ważna seria kolumn dla kultury reprodukcji dźwięku – Legend (gdy wspominam ich prezentację na Audio Video Show 2019, to jakby to było przed wojną – masz podobnie?), która spotkała się z bardzo przychylnym odbiorem ze strony: prasy fachowej / internetu / użytkowników.
Pomiędzy Legend i kolejną w ofercie serią Signature istnieje ogromna luka cenowo-jakościowa. Zrodził się więc pomysł, by jakoś tę dziurę wypełnić, ale nie poprzez upgrade Signature, a raczej dzięki zaproponowaniu czegoś nowego i wyjątkowego. Wiadomo było, że wraz z Legend powstał komplet unikalnych przetworników (Polk korzysta z przetworników własnej konstrukcji) i od nich to rozpoczął się cały proces projektowania nowej serii.
Na początku „położono” na stół główne komponenty z Legend – tweeter Pinnacle / średnio-niskotonowy „Turbinowiec” / wydajny moduł basowy Power Port i zaczęto kombinować, jak zejść z kosztów do połowy ceny Legend
Polk projektuje nie tylko tradycyjne kolumny, ale też zajmuje się nowoczesnymi technologiami, ponadto posiada dwie ekipy inżynierskie – w Baltimore (akustyka i kolumny pasywne) i w Kalifornii, z czego ta druga odpowiada m.in. za design. I tak krok po kroczku stworzono nową jakość – Polk Reserve.
R700 + R400 + R900 i mamy audiofilskie nagłośnienie muzyczno-kinowe
Michael Greco w czasie tego mniej oficjalnego spotkania...
Skąd taka „nieoczywista” nazwa?
Michael Greco (Senior Director Category Managment Polk): Ja ją wymyśliłem – jestem koneserem win, a w enologii Reserve, to nazwa przypisana do win najwyższej jakości o szczególnie delikatnym smaku. Te kolumny, to nie są jakieś kolejne kolumny, a coś bardzo szczególnego, coś, co na wielu rynkach będzie naszymi flagowcami, a ta nazwa dopełniła je idealnie.
Od siebie dodam, że ponieważ takie wina dłużej dojrzewają, więc wchodzą na rynek później jako tzw. rezerwa w stosunku do zwykłych zbiorów. Tak wiec nie chodziło tu o zwykłe „zapasy” magazynowe :) Natomiast druga uwaga Greco odnosi się do sytuacji, że Legends nie wszędzie na świecie trafiły do sprzedaży i dlatego na niektórych rynkach Reserve staną się automatycznie najwyższymi modelami.
Wybrane modele kolumn będą dostępne również w kolorze matowo białym
(kliknij żeby powiększyć)
Seria Polk Reserve została zaprojektowana tak, by elastycznie rozwiązywać wiele różnorodnych potrzeb. Można na jej bazie stworzyć kameralne stereo do małego pokoju i kilkunastokanałowe kino w wielkim jak stodoła salonie, oraz wszystko pomiędzy. W skład serii wchodzą:
- 3 głośniki podłogowe
- 2 głośniki podstawkowe
- 3 kanały centralne
- 1 uniwersalny moduł efektowy – do powieszenia na ścianie, lub jako nadstawka na kolumny
W Europie będziemy mieli do wyboru kolory: czarny i biały – obydwa pokryte matowym teksturowanym winylem (łatwy w utrzymaniu czystości i niełapie odcisków paluszków małych dzieci).
To duża zmiana w wyglądzie dla Polk’a – tradycyjne forniry zastąpiły nowoczesne matowe winyle, zwężono przednie ścianki nadając im nowoczesny wygląd, no i pojawił się po raz pierwszy kolor biały
Głośniki podłogowe
R700 (kliknij żeby powiększyć)
R700 – trójdrożna i zarazem największa z kolumn – wyposażona dokładnie w taki sam tweeter i turbinowy nisko-średniotonowy jak Legend (6.5”), od spodu rozbudowany Enhanced Power Port w wersji 2.0, czyli otwór bass-reflex zaprojektowany tak, by zminimalizować turbulencje przepływającego powietrza.
Co rzuca się w oczy, to wyraźne zwężenie frontów w stosunku do starszych modeli – obecnie dwa 8” woofery niemal dotykają do krawędzi – taka teraz panuje moda we wzornictwie. R700 będzie dostępna tylko w wersji czarnej, gdyż biała nie będzie po prostu produkowana. Rozpraszająca bas podstawa – wykonana z odlewu aluminiowego – może opierać się na gumowych nóżkach (chroniąc podłogi drewniane i kamienne), lub na spajkach. Podwójne gniazdo pozwala na bi-amping lub bi-wiring.
Kolumna schodzi nisko i posiada bardzo płaską charakterystykę. To potężna konstrukcja, która potrzebuje odpowiedniego pomieszczenia i salon w bloku może dla niej być jak trzymanie Bernardyna na 50 m2 :)
R600 (kliknij żeby powiększyć)
R600 – dwu i pół drożna, znów przetworniki zaimportowane żywcem z Legend (w tym dwa 6.5”) i port basowy na dole. Zarówno R600 jak i R700 korzystają z tej samej opatentowanej technologii – X-Port (o czym dalej) i tylko te dwa modele posiadają Power Port 2.0. Tę kolumnę Michale Greco opisał jako regałówkę z niżej schodzącym basem. Dostępne dwa kolory.
R500 (kliknij żeby powiększyć)
R500 – dwu i pół drożna, to również kolumna podłogowa o cechach podobnych do poprzedniczek, ale nie dajmy się zwieść pozorom, czyli modułowi atmosowemu na górze, z którym często pozuje na zdjęciach, gdyż jest on do niej idealnie dopasowany rozmiarem – R900 (High Module) jest głośnikiem efektowym sprzedawanym osobno.
Ponownie przetworniki z Legend – ten sam Pinnacle tweeter, turbinowy 5.25” – wąski, elegancki profil. Oba kolory dostępne (dla nadstawki też).
Ostatnio panuje spore zainteresowanie niskoprofilowymi głośnikami centralnymi jak R350, które można wieszać również jako kanały frontowe L / R – zajmują mało miejsca, ładnie to wygląda, wystarczy tylko mocowane na magnes logo firmy odwrócić
Głośniki centralne
R400
R400 – potężny głośnik centralny z przetwornikami 6.5” dla ludzi, którzy wiedzą czego od kina oczekują – bestia jako jedyna z całej trójki posiada port basowy i również korzysta z technologii X-Port. Podobnie jak R700 będzie produkowany wyłącznie w wersji czarnej.
R300
R300 – pomniejszona wersja centralnego z przetwornikami 5.25”, która powinna dać się wcisnąć do większości szafek z wnęką na kanał centralny – z powodu panującej tam ciasnoty nie posiada portu basowego, natomiast jest to głośnik, który wiele wybacza jeśli chodzi o umiejscowienie.
R350
R350 – to dwu i pół drożna konstrukcja o niewysokim profilu, zaprojektowana przede wszystkim dla telewizorów wiszących na ścianie (lub nad kominkiem), pod którymi nie ma miejsca (lub zgody) na stawianie szafki. Głośnik z 4” przetwornikami został przewidziany do wieszani w poziomie i w pionie, może więc służyć za kanały boczne – L / C / R. Logo na magnes można obrócić by wyglądało prawidłowo. Masywne wieszaki pozwalające na zawieszenie w czterech kierunkach.
Tu widać, że zakładane na magnes maskownice „zachodzą" na zaokrąglone boki, co ładnie wygląda zarówno z , jak i bez nich. Kolumny w kolorze orzechowym będą dostępne najprawdopodobniej tyko w USA
Głośniki podstawkowe
R200 (kliknij żeby powiększyć)
R200 – podobna koncepcja przetwornikowa co w dużych kolumnach, pozwalająca jednak zejść niżej z basem (w stosunku do innych modeli z oferty Polk’a) z powodu wykorzystania otworu bass-reflex + X-Port. Gdyby ktoś pytał, dlaczego tu nie ma Power Portu? Powód jest banalny – kolumny regałowe nie wytwarzają aż tak dużego ciśnienia basu, by było to konieczne (a pilnujemy przecież cały czas kosztów) i sam X-Port jest wystarczający. Przetwornik średnio-niskotonowy 6.5”
R100 (kliknij żeby powiększyć)
R100 – Najmniejsza samodzielna kolumna podstawkowa z 5.25” przetwornikiem turbinowym. Prawdopodobnie z uwagi na niewielkie wymiary będzie traktowana przez potencjalnych klientów trochę per noga, acz może to być bardzo mylne założenie w przypadku konkretnie tego głośnika, gdyż oba podstawkowce grają podobno znacznie większym dźwiękiem, niż na to wyglądają.
Głośniki efektwe
R900
R900 – głośnik efektowy lub inaczej „górny” (ang. High Module) – może leżeć na kolumnie, lub wisieć na ścianie (ma dwa wieszaki i gwintowany otwór pod uchwyt). Wyposażony w przełącznik zmieniający charakterystykę zależnie od tego czy leży, czy wisi. W przeciwieństwie do pozostałych kolumn, gdzie tweetery mają po 1” (25 mm), tu mamy 3/4” (19 mm). Ponieważ nie jest to głośnik pełnopasmowy, to nie nadaje się do odtwarzania kanałów dolnych. Uwaga! Zgodnie z zaleceniem producenta, nie należy wieszać go na suficie (do góry nogami).
Polk HTS 10 i Polk HTS 12
Info dla kinomanów – seria Reserve nie posiada dedykowanego subwoofera z bardzo prostej przyczyny, obydwa dotychczasowe modele Polk HTS 10 i HTS 12 idealnie pasują wzorniczo do nowej serii i dzielą z nią kluczowe rozwiązania techniczne jak chociażby Power Port.
A od strony akustycznej, no cóż... w ubiegłym roku na CES, gdzie grały takie cztery ludzie zbierali szczęki z podłogi.
Natomiast osobną kwestią jest, czy aby na pewno sub będzie potrzebny przy kolumnach o tak dużej wydajności basowej?
Tyle na temat formalnego przeglądu modeli, a teraz koniecznie zapraszam do części 2, gdzie zobaczmy co czyni nowe Polk'i tak wyjątkowymi akustycznie. Większości wykorzystanych do ich stworzenia rozwiązań, próżno szukać gdzie indziej...
Ceny sugerowane (za sztukę):
- R100 - kolumna podstawkowa - 1249zł
- R200 - kolumna podstawkowa - 1699zł
- R300 - głośnik centralny - 1999zł
- R350 - głośnik centralny - 2499zł (smukły L / C / R)
- R400 - głośnik centralny - 2999zł
- R500 - kolumna podłogowa - 2999zł
- R600 - kolumna podłogowa - 3699zł
- R700 - kolumna podłogowa - 4999zł
- R900 - moduł wyższej warstwy - 1249zł
Czarne dostępne już, białe przełom czerwca / lipca