DAN D'AGOSTINO: Relentless Preamplifier - referencyjny przedwzmacniacz dual mono z sekcją cyfrową
Piekło zamarzło, a niebo stanęło w płomieniach – to pierwsza myśl, która przeleciała mi przez głowę, gdy w newsie prasowym o przedwzmacniaczu Relentless Preamplifier zobaczyłem słowa „opcjonalny moduł strumieniowy”.
Wow, tu musiał chyba zadziałać Palec Opatrzności Bożej (w skrócie POB), bo gdy taka ikona ultra-hi-endu jak Daniel d'Agostino dopuszcza możliwość „skażenia” analogowego arcydzieła sekcją cyfrową (pod odtwarzacze strumieniowe), to oznacza że kończy się purytanizm i zaczyna liberalizm. Może to i dobrze – analogofilom trudniej będzie teraz psioczyć na cyfrofilów i w skostniałych poglądach coś drgnie :)
Przedwzmacniacze to urządzenia często traktowane po macoszemu, no bo co one tam takiego w środku mają? Kilka gniazdek i pokrętło głośności, jednak prawda jest taka, że to podatne na zakłócenia serce systemu, w którym zbiegają się wszystkie drogi. Sama regulacja głosności, o ile nie jest odpowiednio zaprojektowana i wykonana potrafi własnoręcznie zabić brzmienie...
Przedwzmacniacz Relentless, to 3 osobne obudowy – po jednej na kanał + pomiędzy nimi sekcja zasilania / sterowania
(kliknij)
Info dystrybutora: Umieszczony między dwoma kanałami audio zasilacz, wykorzystuje rozległe ekranowanie elektryczne i magnetyczne, aby powstrzymać szkodliwy wpływ pola elektromagnetycznego na krytyczne obwody przedwzmacniacza. Wewnętrzny obwód kondycjonowania linii filtruje zakłócenia RF na zasilaniu AC i kompensuje asymetryczne kształty fali mocy i prądu stałego podczas przesyłania. Zasilanie dla stopni przedwzmacniacza pochodzi z dwóch transformatorów toroidalnych 150 VA – jednego dedykowanego dla obwodów analogowych, a drugiego dla obwodów cyfrowych i sterujących. Transformatory te napędzają 8-amperowy prostownik mostkowy i filtry o pojemności 26400 mikrofaradów. Dwa regulatory stopni analogowych to pomniejszone wersje regulatorów stosowanych we wzmacniaczu Relentless Mono. Oddzielny regulator cyfrowy to monolityczna platforma z ochroną termiczną i zabezpieczeniem nadprądowym w mało prawdopodobnym przypadku awarii. Przedwzmacniacz Relentless ma prawie taką samą moc zasilania, jak wiele wzmacniaczy mocy wysokiej klasy.
Każdy szczegół tego urządzenia to materiał na osobną obszerną opowieść, ale dla potrzeb tego newsa postaram się maksymalnie streścić:
- Stopień wejściowy to nowatorska konstrukcja, która po „przetestowaniu” w przedwzmacniaczu Momentum HD w swojej najbardziej rozbudowanej formie trafiła do Relentless Preamplifier.
- Sygnał wejściowy / napięciowy o niezwykłej wartości 30 woltów.
- Impedancją wejściową powyżej 1 MOhm – stopień wejściowy jest odporny na wszelkie problemy związane z dopasowaniem źródeł.
- Dedykowany obwód pilnujący stabilnej temperatury pracy – niezmienna wydajność podczas długich odsłuchów.
- Zastosowano wyłącznie niewrażliwe na zakłócenia symetryczne wejścia XLR / zbalansowane obwody różnicowe.
- Całe wzmocnienie sygnału jest realizowane przy użyciu opatentowanych, wielowyjściowych luster prądowych o prawie 30-krotnie większej liniowości w porównaniu z innymi konstrukcjami.
- Zastosowano płyty czterowarstwowe w miejsce powszechnie używanych dwuwarstwowych.
- Obwody analogowe i cyfrowe (logiczne) odizolowane od siebie / osobne uziemienia / w razie potrzeby cyfrowe sygnały sterujące są sprzęgane z obwodami analogowymi optycznie.
- Przekaźniki z pozłacanymi stykami zamknięte hermetycznie.
- Ścieżka sygnału jest w pełni zbalansowana od wejścia do wyjścia, osiągając płaskie pasmo przenoszenia do 120 kHz.
Czarny z miedzianymi dodatkami wygląda jeszcze obłędniej niż srebrny
(kliknij)
Prawdopodobnie najbardziej uderzającym elementem przedwzmacniacza Relentless jest para regulatorów głośności z przodu obu obudów audio. Obwody regulacji głośności są często pomijane, jeśli nie aktywnie minimalizowane, w konstrukcjach przedwzmacniaczy. W przypadku przedwzmacniacza Relentless tak nie jest. Każdy regulator głośności jest zbudowany z 14 oddzielnych metalowych elementów zapewniających płynną reakcję i kontrolę wojskowych przełączników półprzewodnikowych o wysokiej liniowości i dyskretnych precyzyjnych rezystorów zastosowanych w obwodzie głośności. Pasmo i odpowiedź przejściowa przedwzmacniacza Relentless są całkowicie niezależne od ustawienia głośności. W rezultacie wysokie częstotliwości brzmią wyjątkowo gładko i szeroko, a muzyka wyłania się z „kruczoczarnej” ciszy.
Nastawa głośności jest wyświetlana za pomocą eleganckich regulatorów głośności inspirowanych szwajcarskimi zegarkami, oraz wyświetlana numerycznie od 0 do 99.
Czy określenie „pilot" w ogóle przystoi dla tak wyglądającego modułu sterowania?
Relentless Preamplifier to przedwzmacniacz z podwójnymi układami wejściowymi i dwiema strefami wyjściowymi. Oznacza to, że może jednocześnie sterować przełączaniem i głośnością dwóch źródeł w dwóch oddzielnych pokojach lub strefach. Źródłami mogą być dwa źródła analogowe, lub w przypadku wyposażenia w opcjonalny cyfrowy moduł przesyłania strumieniowego, jedno źródło cyfrowe i jedno źródło analogowe.
W systemie jednostrefowym górne pokrętło reguluje głośność w pomieszczeniu głównym lub w Strefie 1 Jeśli wymagana jest praca w dwóch strefach, górny regulator zarządza głośnością Strefy 1, a dolny regulator reguluje głośność Strefy 2.
- Pilot zdalnego sterowania (Bluetooth 5.0) w obudowie z aluminium i miedzi obsługiwany panelem dotykowym.
- Dwukierunkowe zdalne sterowanie – fizyczne regulacje na przednim panelu są odzwierciedlane na ekranie wyświetlacza pilota (wybór wejścia / głośności / balansu itd.).
- Współpraca z domem inteligentnym (wyzwalacze RS-232 i 12 V)
- Dodatkowe wyjścia zasilania prądem stałym dla przyszłych produktów + dwa porty programowania zapewniają możliwość rozbudowy w przyszłości.
Głównym celem przedwzmacniacza Relentless jest doskonałe odtwarzanie stereo, ale ten przedwzmacniacz równie doskonale zintegruje się z systemem kina domowego. Wejście trzecie można skonfigurować jako wejście procesora. W tym trybie regulacja głośności przedwzmacniacza Relentless jest pominięta, a regulacja głośności głównych głośników jest teraz kontrolowana przez podłączony procesor dźwięku przestrzennego innej firmy.
Komunikacja pomiędzy modułami odbywa się poprzez gniazda ukryte wewnątrz nóżek,
co oznacza, że nie można modułów postawić obok siebie
Cyfrowy moduł DSM wymaga trzech oddzielnych płytek drukowanych. Podstawowym jego elementem jest para przetworników cyfrowo-analogowych skonfigurowanych w trybie różnicowym, z których każdy jest skonfigurowany do obsługi sygnałów dodatnich i ujemnych dla każdego kanału.
Zdolny do obsługi źródeł o najwyższej rozdzielczości – sygnały PCM do 32 bitów / 384 kHz i sygnały DSD do DSD256 (11,2 MHz) są dekodowane natywnie.
Często pomijana lub bagatelizowana, sekcja analogowa przetwornika cyfrowo-analogowego znacząco wpływa na ostateczną jakość dźwięku muzyki cyfrowej. Wewnętrzne połączenia symetryczne przenoszą końcowy sygnał analogowy do nóżek łączących i dalej do każdej obudowy audio. Od tego momentu analogowy sygnał muzyczny wykorzystuje całą moc i obwody analogowe w trzech obudowach przedwzmacniacza Relentless.
Na koniec słowo komentarza redakcyjnego – bardzo ucieszyła mnie wieść o dostępności opcjonalnego modułu cyfrowego przesyłania strumieniowego (DSM), ponieważ będzie to pierwszy przedwzmacniacz D'Agostino z wejściami cyfrowymi. Mam świadomość, że sprzęt tej klasy nie zacznie się z tego powodu sprzedawać masowo (z uwagi na cenę to niemożliwe), natomiast chodzi o to, że gdy takie ikony Hi-Endu jak Daniel d'Agostino dopuszczają do swoich analogowych świątyń cyfrowe źródła to znaczy, że coś istotnego w ich myśleniu się zmienia.
Moduł cyfrowy dodaje możliwości przesyłania strumieniowego poprzez: USB / wejście koncentryczne SPDIF / optyczne / ethernet 10/100/1000 MBit/s / Wi-Fi.
Sterowanie odbywa się appką pod iOS i co miłe, subskrypcyjne usług przesyłania strumieniowego TIDAL / Qobuz / Spotify są natywnie dostępne w aplikacji. Dekodowanie plików MQA jest standardem. Natomiast osoby przywiązane do aplikacji Roon Music również mogą z niej nadal korzystać.
Dla uniknięcia jakichkolwiek negatywnych wpływów obwodów cyfrowych na analogowe, te pierwsze wylądowały w izolowanej części obudowy zasilacza / sterowania.
Nigdzie nie znalazłem jeszcze zdjęć gotowego modułu DSM, ale wiadomo
że znajdzie się on w miejscu klapki po lewej
(kliknij)
Główne cechy:
- Pasmo przenoszenia: 0.1 – 120.000 Hz, +/- 0.0 dB – (dobrze widzisz, nie 20, a 120 KHz !!!)
- Odstęp od zakłóceń: -105 dB, nieważony / -100 dB, ważony
- Wzmocnienie: + 8 / +14dB przełączane
- Kolor: srebrny lub czarny / inne kolory na zamówienie
- Zniekształcenia THD: <0.006 %, 20 Hz – 20 kHz
- Wejścia: 5 par zbalansowanych wejść XLR
- Wyjścia: 2 pary wyjść zbalansowanych w strefie 1 / 1 para w strefie 2
- Wymiary modułów: 43.2 x 9.9 x 43.2 cm
- Wymiar całkowity: 43.2 x 34.9 x 43.2 cm
- Waga: 60 kg
- Moduł wejść cyfrowych (opcjonalny): USB / Optical / SPDiF / Coaxial / Ethernet RJ45 / Wi-Fi
- Kontrola: pilot / RS232
Cena sugerowana:
Relentless Preamplifier: 839.440 zł
DSM – Digital Streaming Module 83.940 zł
Oczywiście pilot dla wersji czarnej przedwzmacniacza posiada czarny front