


NEAT ACOUSTICS: Mistrzowie małych kolumn z dużym dźwiękiem
Marka NEAT ACOUSTICS nie należy do szeroko znanych w naszym kraju, ale przyszedł już najwyższy czas, by to zmienić, zwłaszcza że pojawiło się ku temu kilka prostopadłościennych powodów…
(kliknij, żeby obejrzeć)
Dla potrzeb tego tekstu chciałbym podzielić producentów kolumn na dwie grupy — tych, którzy tworzą świetne konstrukcje techniczno-technologiczne i które znakomicie robią swoją robotę, oraz takich, których korzenie wywodzą się albo bezpośrednio z muzykowania, albo z rejestrowania muzyki — w przypadku NEAT w grę wchodzą oba przypadki bezpośrednich kontaktów z żywymi instrumentami, ponieważ założyciel NEAT ACOUSTICS — Bob Surgeoner jest zarówno muzykiem, jak i prowadzi studio nagraniowe.
Dlaczego to takie ważne? Ponieważ bycie czynnym muzykiem daje znacznie głębszy wgląd w to, czego od kolumn chce się uzyskać, a gdy idzie to dodatkowo w parze ze zdolnościami konstrukcyjnymi, to taki człowiek tak długo „męczy” prototyp, aż uzyska satysfakcjonujące go brzmienie.
Najmniejsze na zdjęciu to wybitne NEAT ACOUSTICS PETITE CLASSIC
(kliknij)
Drugą obserwacją, którą chciałbym się podzielić, to wykorzystanie tweeterów wstęgowych / planarnych / AMT — nie mam nic przeciw kopułkom, ale już kilkadziesiąt (poważnie zabrzmiało, ale 30-40 to już kilkadziesiąt) lat temu zauważyłem, że tam, gdzie pojawiają się przetworniki z lekkich materiałów, tam też pojawia się większa lekkość dźwięku, którą do dziś uważam, za jeden z kluczowych czynników oddzielających ziarna od plew, a w serii CLASSIC (przetwornik AMT) to standard.
MYSTIQUE CLASSIC i ELITE CLASSIC — kolumny wydają się niewspółmiernie małe w stosunku do wielkości wytwarzanego dźwięku, to może być zaletą w niejednym mieszkaniu / port basowy promieniuje w dół wiec z ustawieniem blisko ściany też nie powinno być problemu i ogólnie uznawane są za łatwe do wysterowania
Popatrzcie wtedy przychylnym okiem na model IOTA (tweeter planarny), który został zaprojektowany do leżenia na boku — nie każda kolumna musi stać pionowo, natomiast układ horyzontalny kolumn widać w niemal każdym studio nagraniowym. Jeżeli w gramofonach cywilnych konstruktorzy starają się zbliżyć do geometrii rylca nacinającego płytę, to może warto (zwłaszcza jeśli się słucha z niewielkiej odległości) używać kolumn leżących?
IOTA
Natomiast co do samej serii CLASSIC, to pojawiła się ona w ubiegłym roku wraz z nową wersją legendarnego i nagradzanego modelu PETITE, a że sukces smakuje, więc idąc za ciosem wznowiono również produkcję w odświeżonej wersji modelu ELITE z 2016 roku.
Gabarytowo kolumny są identyczne z oryginałami, natomiast przeprojektowano zwrotnice i wstawiono nowe jednostki napędowe.
Przetwornik nisko-średniotonowy to najnowsza wersja autorskiej membrany celulozowej z domieszką R3 — takiej samej, jaką zastosowano we flagowej serii ULTIMATUM, a głośnik wysokotonowy to niezwykły AMT (Air Motion Transformer).
Furorę zrobiły podstawkowe PETITE CLASSIC — świetny bas i dynamika, bardzo dużo osób nie mogło wyjść z podziwu jak to brzmi, zwłaszcza że kolumny są płytkie (technologia podwójnego basu)
Po lewej totalna nowość, która dopiero wchodzi na rynek AVM CS 2.3 i all-in-one AVM CS 30.3
/ kable głośnikowe TELLURIUM Q ULTRA BLACK
Niech puste krzesełka nikogo nie zmylą — to zdjęcie powstało przed godzinami otwarcia wystawy
Każdy kiedyś na jakimś rynku jest debiutantem, nawet jeśli ma się za sobą 30 lat w branży, więc to, że marka NEAT nie jest jeszcze szeroko znana w Polsce niech nie świadczy przeciwko niej, a wręcz przeciwnie, bo czasem fajnie odkryć coś nowego na własną rękę, a nie dlatego, że ktoś gdzieś napisał przychylną recenzję.
Jest już po Audio Video Show, co nie znaczy, że kolumny NEAT zniknęły z rynku. W prawdzie nie sprzedaje się ich w marketach, natomiast co można ich posłuchać u dystrybutora — Atmosfera Dźwięku w Warszawie, oraz w kilku innych miejscach w kraju.
Odnalazłem na Google Maps lokalizację firmy i tu kolejne pozytywne skojarzenie — w takich manufakturach odległych od wielkich miast pracują bardziej zrelaksowani ludzie, a ich dzieła to bardziej rzemiosło niż przemysł i to w ich produktach słychać. Budynek może i niewielki, ale powstaje w nim 5 serii kolumn: IOTA, MOTIVE, CLASSIC, STRATA, ULTIMATUM (więcej na ich temat tu)
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Atmosfera dźwięku
