28 maja 2024 08:03
Waldemar Nowak INFOAUDIO.PL Info EIC EIC tel: + 48 22 594 83 83 www.eic.com.pl

ORTOFON: Concorde Music - z wyglądu znane, a jednak to zupełnie nowe wkładki dla domowego Hi-Fi

Nazwa wkładek wywodzi się od charakterystycznego dziobu ponaddźwiękowego samolotu Concorde, który podczas startu i lądowania był opuszczany, by piloci mogli cokolwiek widzieć. Pierwotnie jako wkładki do użytku domowego z powodu swojej łatwości instalacji plug-and-play i beznarzędziowej wymiany stylusów zostały z czasem całkowicie przejęte przez branżę DJ'ską i obecnie produkowanych jest 13 modeli Concorde MkII z ponad 20-toma stylusami dedykowanymi do skreczowania jako częściami zamiennymi. 

Po latach te kultowe wkładki pod nową nazwą — CONCORDE MUSIC — powracają do domowego Hi-Fi z pięcioma stylusami do wyboru.


[img:1]

[img:7]Peter Wieth Hjordt — główny projektant w Ortofon

Zamiast od pytania: "Co?", zacznę od: "Dlaczego przywiozłeś to, co przywiozłeś?" 

Peter Hjordt: Dlaczego rzeczywiście wydaje się tu istotniejsze :)
W tym roku prezentujemy nowe wkładki z serii CONCORDE MUSIC. Concorde były znane jako wkładki Hi-Fi, by potem przez lata być dostępnymi wyłącznie w wersji dla DJ’ów jako wkładki zoptymalizowane pod kątem wytrzymałości, basu, skreczowania i grania do tyłu.
Jednak systematycznie pojawiające się pytania o możliwość ich powrotu spowodowały, że w końcu powiedzieliśmy TAK i ponownie wprowadzamy Concorde pod nazwą CONCORDE MUSIC. 

Jest to seria pięciu wkładek, z kodowaniem kolorami podobnymi do serii 2M (czerwony / niebieski / brązowy / czarny / czarny LVB 250 — red.), ale zależało mi, aby były one bardziej premium, no wiesz tak pełne premium premium. 
Zamiast tworzyć kilka różnych konfiguracji cewek, drutu na tych cewkach i stopów metali, zdecydowałem się na użycie jednego i wspólnego hi-endowego cartridge'a dla całej serii, plus wymiennych stylusów (igieł  red.). 


[img:6](kliknij)

Możesz więc kupić sobie CONCORDE MUSIC Red, która ma najwyższej klasy „silnik”, jaki mogliśmy wyprodukować i z czasem ulepszać ją za pomocą wymian samych stylusów. 

Do budowy wybrałem drut posrebrzany z miedzi beztlenowej, nowy układ czterech rozdzielonych cewek z czterema rozdzielonymi nabiegunnikami, które zapewniają przyjemną, szybką reakcję transjentów przy zachowaniu odpowiedzi w pełnym spektrum pasma, więc niczego na górze nie brakuje.

(tu Peter dokonał skrótu myślowego, nawiązując do modeli dla DJ'ów, które są mocno dobasowione, ale mniej uwagi poświęcają górze pasma, które w warunkach klubowych jest mniej istotna)  

Pomimo że z wielu powodów wkładki MM powszechnie są uważane za mniej premium niż MC, to w tym przypadku od razu wbiliśmy na poziom premium, a potem poszliśmy jeszcze wyżej.


[img:2]CONCORDE MUSIC Blue / ogromną zaletą wkładek jest ich system montażu plug-and-play, który jest kompatybilny z najpopularniejszym półcalowym standardem — wystarczy włożyć, a widoczny pin sam zablokuje optymalne ustawienie, dokręcić i po robocie, bez tego całego cudowania towarzyszącego zwykłym wkładkom

Zdecydowałem się również na odmienny sposób produkcji, dzięki czemu zmniejszyliśmy rezonans samego korpusu wkładki, dzięki temu stał się on sztywniejszy przy zachowaniu dotychczasowej masy. 
Jest więc sztywniej i z ulepszonym system cewek, które mają wyższą moc wyjściową o napięciu 6mV. Jest więc zachowana kompatybilność ze wszystkimi wejściami MM przy zalecanym obciążeniu 47 kΩ. 

Obudowa stylusa ma taki sam kształt zewnętrzny jak stylusy wkładek Concorde MkII, ale zmieniliśmy rdzeń narzędzia do formowania, ponieważ w tych wkładkach używamy bardzo, bardzo cienkich aluminiowych wsporników, bo to przecież modele  Hi-Fi. Dlatego konieczne okazały się również nowe małe zawieszenia i gumowe tłumiki. Rdzeń wkładki został więc zbudowany zupełnie na nowo. 

Razem ze stworzeniem nowych mieszanek na tłumiki osiągnęliśmy znacznie lepszą separację kanałów, lepszą równowagę kanałów, a także ogólną jakość dźwięku — realizm, dynamika i szczegółowość uległy poprawie. 
Zatem w porównaniu bezpośrednim pomiędzy przykładowo 2M Red i CONCORDE MUSIC Red, dostaniemy znacznie lepsze wrażenia słuchowe z nowych wkładek.


[img:3]Wymiana stylusów jest prosta i co ważne bezpieczna — wystarczy pociągnąć
(kliknij)

Czym zatem różnią się poszczególne kolory?

Zaznaczmy to jeszcze raz — wszystkie wkładki CONCORDE MUSIC współdzielą ten sam hi-endowy korpus. W czterech modelach stylusy są osadzone na aluminiowych wspornikach, a w LVB 250 wspornik jest wykonany z boru. 

Red — model podstawowy z diamentem o szlifie eliptycznym 
Blue — Nude Elliptical o wąskim profilu  bardziej otwarty, dynamiczny i szczegółowy dźwięk
Brown — Nude Fine Line  przenosi jeszcze więcej mikro szczegółów 
Black — Nude Shibata — najwyższy model oddający całą prawdę zapisaną w rowku 
Black LVB 250 — tu podobnie jak w serii 2M również używamy Nude Shibata na wsporniku borowym, który najlepiej przenosi wibracje rowka i tu również zdecydowaliśmy się na jeszcze wyższą aktualizację z użyciem wielościennych nanorurek węglowych w mieszance na gumowe amortyzatory

(w tym momencie Peter wyciągnął 4 kolorowe kulki by zademonstrować poziom różnic w zachowaniu się różnych odmian gumy) 

Ponieważ jak wiemy gumowe amortyzatory mają kluczowe znaczenie dla osiągów, to czasami miło jest zdobyć praktyczne doświadczenie. Na tłumiki używamy gumy technicznej i termoplastycznych elastomerów. Zapewne czujesz, że w twardości są niemal identyczne, ale mają różne właściwości. 
Natomiast jeśli posłuchamy jak się odbijają, to każda zabrzmi inaczej, no i każda inaczej się odbije (jedna pomimo podobnej twardości w ogóle się nie chciała odbijać i pacała na blat jak guma do żucia — red.).

Jak widzisz każda ma zupełnie inny dźwięk i stopień odbicia, ponieważ mają różne właściwości tłumiące i tu różnice są naprawdę duże. 
To pokazuje jak właściwości gumowych amortyzatorów (wielkości 1 mm — red.) mogą poprawić funkcjonalność, a zwłaszcza brzmienie.


[img:8]Na modelach pokazano podstawową różnicę pomiędzy Black LVB 250 (po lewej) i zwykłym Black — obydwie korzystają z diamentu o szlifie Shibata, który głębiej wchodzi w rowek i dzięki temu większą powierzchnią przylega do jego ścian, a przez to wolniej się zużywa, ale w LVB 250 diament jest przyklejony na samiutkim końcu wspornika z boru, a w pozostałych przypadkach na środku spłaszczonej rurki z aluminium
(kliknij)

Tak więc w przypadku serii CONCORDE MUSIC zdecydowaliśmy się bazując na naszej wiedzy  bo oczywiście nie zaczynaliśmy wszystkiego od zera  że chcemy, żeby to była seria tak bardzo premium, jak to tylko możemy osiągnąć i ze wspólnym układem napędowym pasującym do wszystkich stylusów...
(wcześniej w serii M2 tak nie było — red.) 
... i osiągnęliśmy całkiem niezłe ulepszenie w stosunku do istniejących wkładek. 


Nie obawiasz się, że konserwatywni audiofile uznają serię za zbyt... radykalną? 

Concorde wprowadziliśmy jako wkładki do słuchania muzyki w 1979, wkładki DJ’skie później, więc poinformowaliśmy klientów co jest do czego. Obecnie stoimy przed dokładnie odwrotnym wyzwaniem, żeby poinformować ludzi, że do skreczowania jest CONCORDE MkII, a do muzyki CONCORDE MUSIC
Myślę, że to będzie bardzo czytelny podział za sprawą dodania MUSIC do nazwy. 


Jak z kompatybilnością z istniejącymi ramionami?  

Mogą istnieć nieliczne przypadki niekompatybilności. Na pewno nie nadają się do prostych ramion do skreczowania gramofonów DJ-skich, natomiast do wszelakich ramion w kształcie "J" i "S" z wymiennymi główkami w standardzie 0.5"  a taka jest większość   będą pasować. 

Seria CONCORDE MUSIC jest ukończona i kompletna. 


[img:4]Wyniki sprzedaży czarnych płyt w/g amerykańskiego stowarzyszenia RIAA za lata 2008-2023 — z 4 do 44 mln. więc jest to rzeczywisty, a nie tylko marketingowy postęp / zamiast ciągle powtarzać "winyl wraca" powiedzmy głośno "winyl powrócił"

Na koniec zmieńmy nieco temat  jak oceniasz ogólną kondycję winylowego rynku? 

Na całym świecie nieustannie obserwujemy szybki wzrost. Otrzymujemy statystyki, zwłaszcza z USA, gdzie wielu artystów ponownie tłoczy czarne płyty. Przykładowo Taylor Swift, która króluje w streamingu i często jest grana w radiu, w zeszłym roku sprzedała niejako przy okazji ponad milion płyt winylowych w samych Stanach Zjednoczonych.
Tłoczy się  ogromnie dużo płyt. Rok do roku wzrosty są dwucyfrowe. To robi wrażenie i cieszę się, widząc jak wiele nowych tłoczni powstajeWzrosty obserwujemy wszędzie, ale z całą pewnością w USA i Europie są one bardziej ekstremalne. 
To coś więcej niż tylko modowy trend. 

Widzimy też, że ten rozwój dotyczy nie tylko takich ludzi jak ty czy ja, którzy dorastaliśmy z płytami, ale także nastolatków i osób po dwudziestce, którzy nagle odkrywają co to znaczy pójść na koncert, a potem móc kupić sobie płytę na pamiątkę. 

Fizyczne nośniki dostarczają muzykę jako coś namacalnego, co można zobaczyć, poczuć, dotknąć, postawić na półce. Szczerze mówiąc jest to zarówno droższe, jak i mniej wygodne hobby niż streaming, ale ludzie cieszą się tym w inny sposób, ponieważ położenie płyty na talerz nadaje tej czynności innego znaczenia. 

W ciągu ostatnich 10-15 lat, streaming zrobił dobrą robotę, ponieważ dzięki niemu zaczęto słuchać i poznawać więcej muzyki niż w epoce CD. Duża liczba dostępnych utworów sprawiła, że ludzie znaleźli więcej muzyki odpowiadającej gustom i łatwiej im teraz wybrać to, co chcieliby zachować na przyszłość. 

Tu pojawia się jeszcze jeden element, o którym mało kto myśli — póki płacisz miesiąc w miesiąc i rok w rok za subskrypcję to masz dostęp do 10 mln. utworów, ale jak przestajesz płacić nie masz nic.
Jak chcesz zmienić dostawcę tracisz zbudowane przez lata playlisty. Jak z powodów licencyjnych jakiś album z sieci znika, to znika też z twoich "zbiorów". 
Kiedy kupujesz płytę, jesteś właścicielem muzyki i to ma wartość samą w sobie.

Do tematu winyli jeszcze powrócę w ramach tekstu podsumowującego tegoroczną wystawę, bowiem na rynku wiele się dzieje dobrego, m.in. powstało w Niemczech Stowarzyszenie Producentów Winyli zrzeszające aż 50 podmiotów gospodarczych. 


EDITED: 

Jest już pełna dostępność, ceny sugerowane w/g schematu — komplet / sam stylus

Concorde Music Red — 679 / 339 zł 
Concorde Music Blue  1.149 / 699 zł 
Concorde Music Bronze  1.799 / 1.399 zł 
Concorde Music Black  2.699 / 2.299 zł 
Concorde Music Black LVB 250  4.499 / 3.999 zł 


[img:9]Wraz z powrotem w 2016 na rynek gramofonów Technics brakowało im jakby do kompletu wkładek Concorde, które designersko pasują do ich stylu jakby się razem urodzili, więc pewnie to nie przypadek, że na prezentacji w użyciu był SL-1210
 / na zdjęciu z najwyższym stylusem LVB 250 / charakterystyczne wcięcie wymyślono by ułatwiać trafianie w początki utworów

(kliknij)

[img:5]Widać było, że zwiedzających pozytywnie zaskoczyły ceny, a słysząc ciągłe prośby o przełączanie pomiędzy Red i Blue to najprawdopodobniej one zdominują rynek

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

EIC

tel.: + 48 22 594 83 83
tel.: +48 22 594 83 84
adres:
Łuki Wielkie 3/5 02-434 Warszawa

Sklepy muzyczne > Ortofon rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz