14 stycznia 2016 23:49

Co Herodot powiedział o wojnach w AUDIO

Dziś felieton o rozwoju technologii w audio. Jeśli uznamy, że format CD audio jest dzieckiem płyty winylowej, a ta z kolei dziadkiem wszelkich cyfrowych plików audio, to pewien ciekawy fragment przypowieści z ksiąg Herodota pasuje do tej historii jak żaden inny.  

 

... w czasach pokoju synowie grzebią swoich ojców, ale gdy rozpoczyna się wojna to ojcowie kopią groby dla swoich potomnych.

 

Scena pierwsza, historyczna

[img:1:L]Połowa lat 80-tych XX wieku. W pewnej bardzo dużej firmie, w magazynach zalegało całkiem sporo odtwarzaczy CD. Użyte w nich przetworniki poprzedniej generacji, złapały morderczą technologiczną zadyszkę i zaczęły przegrywać wyścig z bardziej nowoczesnymi urządzeniami. Konkurencja miała już odtwarzacze oparte na układach 16-bitowych i klienci słysząc lub jedynie czytając magiczne cyfry w instrukcjach, wybierali urządzenia domyślnie lepsze.

Pewnego dnia, prosto ze swojego skromnego pokoju do magazynu swoje kroki skierował pewien bardzo młody inżynier. Zobaczył to o czym rozmawiał z dyrektorem sprzedaży przy porannej kawie: magazyn wypełniony starymi odtwarzaczami, odtwarzaczami, których nikt nie potrzebuje i na dodatek ta planowana sprzedaż po 100 £ za sztukę... bardzo tanio. Podrapał się po głowie, popatrzył w schemat, pomyślał i poprosił o 80 funtów. Wyszedł z 10 urządzeniami pod pachą, zainwestował w drobne poprawki, kupił trochę części i po dwóch tygodniach ulepszył to urządzenie do poziomu „najbardziej muzykalnego odtwarzacza na świecie”. W ciągu dwóch tygodni sprzedanych zostało około 2000 jego sztuk i od tej pory rozpoczęła się era sygnowania jego inicjałami różnych urządzeń...

Jest to prawdopodobnie jedna z pierwszych sytuacji gdy inżynier wygrał nierówną walkę z księgowym. Słowo "wygrał" jest tu niezwykle istotne, albowiem w czasach obecnych, wiele osób podejmuje się podobnego zadania. Będąc jednocześnie projektantem, inwestorem, konstruktorem, dyrektorem marketingu i sprzedawcą, starają się ulepszyć to i owo, inwestując często krocie w coraz bardziej wymyślne projekty. Urządzenia te jednak zamiast zabijać konkurencję jakością, mordują bez żadnej litości ich autora - finansowo i moralnie. 

Scena druga, współczesna

Bardzo przypadkowe spotkanie konstruktorów reprezentujących dwa pokolenia. Pierwszy z nich z ogromnymi zasługami dla audio. Jego urządzenia niegdyś uchodziły za referencyjne, nie znajdowały sobie równych w reprezentowanej przez siebie klasie cenowej, stoją do dnia dzisiejszego w wielu miejscach, można je też nadal znaleźć w sklepach. Potrafią tak samo zadzwić dźwiękiem jak i jakością użytych podzespołów oraz konstrukcją... jednym słowem klasa sama w sobie.

Drugi z nich oczywiście młody. Metodą prób i pewnie błędów, bazując na doświadczeniach z zupełnie innej dziedziny życia niż audio, skonstruował urządzenie, które spokojnie mogłoby być obiektem porządania, prawie każdego audiofila. Gdy dochodzi do dyskusji nasz młody bohater pozwala sobie na kilka uwag, które podważają autorytet jedengo z największych współczesnych konstruktorów. 

Atmosfera szybko zrobiła się skomplikowana i pokręcona jak włosy Jimiego Hendrixa. Pozycja młodego wynalazcy od samego początku nie wyglądała najlepiej. Wszak poprawienia czego co doskonale działa i jest uznane jako swoisty wzorzec nie przystoi komuś tak młodemu. Potencjalna ranga jego odkryć zmalała natychmiast do symbolicznych 8 £ zainwestowanych w każdy z up-gradeowanych starych odtwarzaczy CD z magazynu wspomnianej wcześniej firmy. Tym samym rewolucji pewnie na razie nie będzie i być może na szczęście, nie będziemy musieli zmieniać naszych wyobrażeń na temat tego co jest wzorcem idealnego metra.  

Scena trzecia, krótka konkluzja

[img:2:R]Czy to co archaiczne musi zostać zjedzone przez lawinę jaką wywołują nowości i czy nowinki całkowicie dyskredytują to, co od jakiegoś czasu uznajemy za wzorce? Prawdopodobnie gdyby nie odwaga i determinacja kilku osób, dalej słuchalibyśmy muzyki z szelakowych płyt lub chcąc posłuchać naturalnego brzmienia instrumentów, chodzili na koncerty do filharmonii... bo przecież tam rodzi się tak naprawdę to z czym potem - czasami z trudem - próbuje poradzić sobie nasz odtwarzający z "wysoką wiernością" sprzęt.

... to ostatnie naprawdę polecam.

 

  

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz