
ZETA ZERO ORBITAL360 mk2 na targach AV&HOME CINEMA SHOW 2016
Producent bardzo ciekawych kolumn - Tomek Rogula oraz jego firma Zeta Zero, w czasie specjalnego pokazu pt. "Wojna światów - wojna formatów" na targach AV&HOME CINEMA SHOW 2016 zaprezentują swój najnowszy model ZETA ZERO ORBITAL360mk2.
TEKST: na podstawie materiałów producenta
W pojedynku trzech najważniejszych formatów w historii audio posłuchać będzie można kolumn ZETA ZERO w ich najnowszej wersji. To prawdopodobnie jedyne i pierwsze na świecie wszechkierunkowe szerokopasmowe kolumny wstęgowe, o których wypowiadają się osoby, które odwiedzają studio nagrań, które jest własnością Tomka. Znany, nominowany do nagrody Fryderyków 2016 muzyk, Tomek Lipiński po posłuchaniu i poznaniu możliwości Orbitali360 powiedział:
Dźwięk uwolniony, manifestujący się wprost w przestrzeni z wiernością i plastycznością nie do uwierzenia - Mt Everest audiofilski.
Tomek Lipiński
Orbital360 mk2
Najnowsza wersja kolumny Zeta Zero - Orbital360"mk2 wyposażona jest dodatkową funkcjonalność: to opcja płynnej regulacji kąta promieniowania. W kolumnach tych można w dowolny sposób i według własnych potrzeb kształtować charakterystykę promieniowania w zakresie 36 - 360 stopni. Optymalizować można także fazę i inne parametry kolumny, w tym emisję dźwięków w pionie. W odróżnieniu od wszelkich tradycyjnych kolumn promieniujących mniej lub bardziej punktowo, a szczególnie w odróżnieniu od wszelkich zestawach tubowych o niepożądanym skrajnie wąsko-kierunkowym działaniu, kolumny ZETA ZERO promieniują dźwięk swobodnie i w pełni dookólnie. Zatem szybko i równomiernie rozpraszają fale akustyczne i nie skupiają szkodliwie wąskiej wiązki dźwięku tylko w jednym, teoretycznie najlepszym do odsłuchu punkcie.
W Zeta Zero daje to komfort i ogromną swobodę wyboru optymalnego miejsca odsłuchu w pomieszczeniu domowym. Ułatwia to także swobodny dobór miejsca, w którym stać będą kolumny - może to być pomieszczenie o nieregularnych kształtach lub dowolna, mała powierzchnia. Zeta Zero Orbital360 eliminuje konieczność szukania zazwyczaj kłopotliwie małego miejsca odsłuchowego tzw. sweet spotu. Doznania przestrzeni w dźwięku w efekcie można równie dobrze odbierać i słuchać w dowolnej pozycji.
Ogromny zapas mocy sięga, dla różnych wariantów kolumny, od 300 W do realnych 2.5 kW RMS. Pasmo przenoszenia zaczyna się od kilkunastu Hz, a wysoka sprawność predestynuje te kolumny do miana najbardziej zaawansowanych i prestiżowych urządzeń audio. Zestawy doskonale sprawdzą się w systemach kina domowego - czyli wszędzie tam, gdzie pragniemy odtwarzać przestrzenny, koncertowy i bogato nasycony, dźwięk.
Przy Orbitalach ścieżka filmu katastroficznego potrafi niemal zatrząść domem w posadach. Amplituda drgań membran ultra-niskotonowych w tej kolumnie sięga bowiem wtedy 10cm, a pozbawiona cewek zwrotnica, poprawia dodatkowo jakość dźwięku i precyzję zakresu niskich częstotliwości.
Ultralekkie membrany wstęgowe przetworników w Orbitalu zapewniają znakomite przetwarzanie dźwięków. Dzięki zastosowaniu w głowicy wstęgowej tak zwanej wielokrotnej dzielonej membrany wstęgowej (składa się ona z 20 promieniujących elementów), w kolumnie zachodzi bardzo niezwykłe i unikatowe matematycznie zjawisko kancelacji (znoszenia się) zniekształceń. Dzięki temu dźwięk Orbitali okazał dla wielu wytrawnych słuchaczy i wyjątkowo miękki i aksamitny brzmieniowo. Analogiczną metodę, tyle że w dziedzinie elektronicznych układów równoległych źródeł prądowych, (np. zwielokrotnionych dla poprawy zniekształceń i obniżenia szumów w przetwornikach D/A) stosują w swych najdroższych flagowych modelach urządzeń firmy Accupahse, Studer, Neve. Metoda ta jest znana naukowcom i fizykom od ponad 50 lat, lecz bardzo rzadko stosowana. Ze względu na duże koszty i jej unikatowość spotkać ją można tylko w najlepszych, referencyjnych urządzeniach audio.
Kształt
Unikatowy, koncentryczny lub walcowy kształt całej kolumny - szczególnie narażonej przy dużych głośnościach na ogromne skoki ciśnienia - sekcji basowej, wymusił potrzebę stworzenia niezwykle stabilnej mechanicznie obudowy. Ściany tej sztywnej, walcowatej struktury są małopodatne na wygięcia, a co za tym idzie bardzo dobrze zachowują się przy odtwarzaniu najniższych częstotliwości akustycznych. Ponadto eliminują wszelkie niepożądane fale stojące w obudowie kolumny.
Konstrukcja batyskafów, łodzi podwodnych, wysokociśnieniowych przewodów hydraulicznych i gazowych jest tylko i wyłącznie w przekroju kołem, to samo tyczy się doboru przekroju obudowy w ZETA ZERO Orbital360. To nie przypadek. To prosta fizyka. Dzięki takiemu kształtowi w połączeniu z dwoma przeciwsobnie grającymi w nim driverami basowymi i dzięki wykorzystaniu w takim rozwiązaniu prawa zachowania pędu udało się w praktyce wyeliminować pasożytnicze drgania obudowy kolumny, a to dodatkowo poszerzyło pasmo odtwarzania na najniższych częstotliwościach (zmniejszyła się w stosunku do tradycyjnych kształtem kanciastych kolumn ilość i amplituda pasożytniczych modów przeciw-fazowych). W mniejszych, pokojowych wersjach kolumn Orbital z jednym driverem, stosujemy - zamiast obudowy bass reflex - labiryntowe linie transmisyjne. Daje to dodatkową poprawę selektywności odtwarzania, sięgającego często po niżej 20 Hz, pasma częstotliwości.
Tomek Rogula
Kolumn ZETA ZERO ORBITAL360mk2 posłuchać będzie można w czasie targów AV&HOME CINEMA SHOW 2016 w Krakowie. Więcej informacji o imprezie na oficjalnej stronie targów: