Fezz Audio Titania oraz Pylon Audio na wystawie w Monachium
Pylon Audio jak i Fezz Audio: dwie młode polskie firmy od pewnego czasu spotykamy zazwyczaj razem. Uczestniczą w prezentacjach i premierach swoich produktów. Na tegorocznej wystawie w Monachium Mateusz Jujka i Maciek Lachowski postanowili przygotować wspólne stoisko, gdzie zaprezentowali praktycznie wszystko co mają w ofercie.
Rodzina wzmacniaczy Fezz Audio rozrasta się. Jednych to cieszy inni patrzą na ten proces z pewnym niedowierzaniem. Po premierze w listopadzie 2015 modelu Silver Luna niektórzy nie wróżyli temu produktowi wielkiej przyszłości. Inni - wręcz przeciwnie - dostrzegli w tym niepozornym urządzeniu dla siebie nadzieję. Do tej drugiej grupy zaliczają się osoby, które w końcu, za bardzo rozsądną kwotę mogą stać się właścicielem wzmacniacza lampowego, który jest seryjnie produkowany w Polsce. Nie jest to jeszcze wielki hi-end, ale okazało się, że za równowartość około 1.000 Euro można zostać posiadaczem bardzo dobrze grającego lampowca, który oferuje parametry brzmieniowe, których przy tej cenie nie godzi się krytykować. Do takiego budżetowego wzmacniacza doskonale pasują polskie kolumny Pylon Audio.
Można powiedzieć, że mogą one spełnić równie ważną funkcję co niegdyś kolumny marki Tonsil: są łatwo dostępne, charakteryzuje je przystępna cena, mają dobrą prasę i bardzo przyzwoite osiągi brzmieniowe. Dobre recenzje i bardzo pochlebnie opinie użytkowników wspierają sprzedaż tej markę na polskim rynku. Podobnie jak w przypadku wzmacniaczy Fezz Audio dość jasno zdefiniowany jest klient - na pewno nie jest nim zagubiony w niekończących się poszukiwaniach idealnego dźwięku audiofil. To raczej osoby, które świadomie decydują się na pewien kompromis, ale nie rezygnują z gwarancji jakości brzmienia.
To co łączy obie marki to biało-czerwony wątek patriotyczny oraz możliwość złożenia z tych dwóch elementów fragmentu toru audio, który bez żadnego wstydu polecić można każdemu początkującemu audiofilowi. Wyobraźnia podpowiada, że osoba taka znajduje się na początku przygody z dźwiękiem, nie dysponuje zawrotnym budżetem i nie posiada w mieszkaniu wielkiego salonu odsłuchowego. Jednocześnie osoba ta nie zadowoli się prostym, zakupionym w markecie systemem audio, ceni sobie estetykę i jest gotowa na pewnego rodzaju kompromis. Wydaje się zatem, że zarówno w odniesieniu do marki Pylon Audio jak i Fezz-a skorzystano z rady Alberta Einsteina, który był zwolennikiem upraszczania wszystkiego w granicach, które wynikają ze zdrowego rozsądku. Kolumny nie są skomplikowane - to wręcz proste skrzynki, które akustycznie oddają więcej niż można by się po nich spodziewać. Ich estetyka, staranność wykonania oraz dbałość o parametry stoi na najwyższym poziomie.
Różnorodność kolorystyczna oferty tych dwóch producentów zadowoli nawet najbardziej wymagających. Kilka kolorów obudów wzmacniaczy oraz szeroka paleta oklein głośników powodują dużą ilość wariacji tych produktów. Na dodatek Fezz Audio wprowadza na rynek kolejne dwa modele oraz modyfikację swojego pierworodnego dziecka. Tak więc zaczyna robić się na prawdę ciekawie.
INFOAUDIO.PL - Z czym mieliście jako producent wzmacniaczy najwięcej kłopotów?
Maciej Lachowski, Fezz Audio - największym kłopotem było to, że wzmacniacz nie był dobrze skalkulowany cenowo do realiów zachodnich. Problemem było to, że jesteśmy w stanie zaoferować wzmacniacz w cenie poniżej 1.000 Euro. Stało się to punktem zapalnym pomiędzy nami a dystrybutorami, którzy stwierdzili na początku, że taka półka wzmacniaczy lampowych nie istnieje. Zadałem im wtedy retoryczna pytanie:
- Jak to nie istnieje? Przecież są takie wzmacniacze na rynku.
- No tak, ale są to wzmacniacze chińskie.
No i okazało się, że są takie wzmacniacze na rynku, bo my je produkujemy. Okazało się, że jesteśmy w stanie wyprodukować taki właśnie wzmacniacz za podobne pieniądza, o wiele lepiej brzmiący i korzystający ze znacznie lepszych komponentów. Dystrybutorzy jednak nie chcieli go sprzedawać, bo ta półka cenowa jest zarezerwowana dla słabej jakości sprzętu azjatyckiego i nawet jeśli wzmacniacz byłby super, to oni nie chcą przełamywać pewnych barier i zmieniać stereotypów, przy których mówi się, że sprzęt za 1.000 Euro nie ma prawa grać.
To dlatego Silver Luna Prestige ma inną cenę?
No tak, dlatego przygotowaliśmy wersję eksportową, odpowiednio droższą. Nie stworzyliśmy nowego produktu głównie dlatego, że jestem przekonany, iż Silver Luna jest dobrym produktem.
Fezz Audio Silver Luna Prestige - zmodyfikowana wersja wzmacniacza Silver Luna
Jakie są różnice pomiędzy wersją krajową a wersją na export?
Różnica główna polega na tym, że klient kupując go dostaje cztery wzmacniacze w jednym urządzeniu. W komplecie klient otrzymuje dwie, wymienne pary lamp sterujących nie będące swoim bezpośrednim zamiennikiem. Jeden komplet to militarne NOS-y 6N2P, drugi to 12AX7 z bieżącej produkcji. Zamontowaliśmy przełącznik umożliwiający dokonanie tej zmiany.
Dodatkowo wprowadziliśmy możliwość zmiany trybu pracy z tetrodowego na pentodowy. Wykonaliśmy to w ten sposób, że przełączanie nie powoduje praktycznie żadnego zaburzenia dźwięku w głośnikach, a różnicę można usłyszeć od razu podczas odsłuchu. Tak więc w sumie mamy tu cztery wzmacniacze o czterech różnych charakterystykach dźwiękowych.
Ponadto zmieniliśmy nieco tył wzmacniacza. Znajdziemy tam wysokiej klasy zaciski głośnikowe, zaś na obudowie umieszczona jest tabliczka informująca, że jest to wersja PRESTIGE. Pozwala ona nieco odróżnić te urządzenia bo melomani, którzy nie mieli styczności z tymi wzmacniaczami mogą mieć problem z ich odróżnieniem. Jeden kosztuje 1.000 a drugi 1.700 Euro no i rodzi się zazwyczaj pytanie: skąd ta rozbieżność cenowa? Uważam, że jest to bardzo przystępna i atrakcyjna cena.
Nieco niżej, na środkowej półce znajduje się zupełnie nowe i chyba jeszcze niepokazane światu urządzenie.
Mira Ceti jest zupełnie innym urządzeniem. Pracowaliśmy nad nim trzy lata i w firmie nazywamy go "cukiereczkiem". Jest to wzmacniacz, który chcemy pokazać na warszawskiej wystawie Audio video Show w listopadzie 2016 roku. Jest to konstrukcja oparta na dwóch lampach 300B, które pracują w układzie Single-Ended. Znajdziemy tu lampy lampy sterujące 6N8S. Są to lampy rosyjskie, albowiem we wszystkich naszych wzmacniaczach bazujemy na lampach z Rosji, omijając szerokim łukiem produkty azjatyckie.
Ale dlaczego jest on tym przysłowiowym cukiereczkiem i waszym oczkiem w głowie?
Uwielbiamy go z powodu tego co jest na wyjściu tego wzmacniacza. Znajdziemy tam transformatory toroidalne, które przygotowaliśmy do pracy z układem SE. Są tam specjalnie zaprojektowane rdzenie i cały proces produkcji tych transformatorów jest opracowany przez nas. Nie ukrywam, że jesteśmy dumni z tych transformatorów, bo chyba nikt takich nie produkuje, powiem więcej - chyba nikt na świecie nie jest w stanie tego zrobić i tego powtórzyć. Takie transformatory po prostu nie istnieją poza naszymi.
Mamy wkład w przełamywanie stereotypów bo do konstrukcji push-pull to da się takie trafo zrobić, ale do SE to się nie da - taka jest ogólnie opinia. Pokazaliśmy więc, że się da i że będzie to grało, a wszystkich ciekawych brzmienia Mira Ceti zapraszamy na Audio Video Show - zapewniam, że będzie to przepiękne granie: w pełnym paśmie, dynamiczne, z zachowaniem specyfiki i charakterystyki brzmienia lampy 300B. Wzmacniacz Single-Ended na 300B za mniej niż 2.000 Euro - przypuszczam, że znowu na rynku będzie nieco zamieszania.
Fezz Audio Mira Ceti - wzmacniacz, który zobaczymy w listopadzie na Audio Video Show 2016
Na dole Tytania - wzmacniacz wygląda nieco poważniej i zdaje się, że ostatnio było nieco wokół niego zamieszania w internecie?
No tak, wydaje mi się, że nadal mamy dość duże grono osób, które nie życzą nam dobrze i próbują dyskredytować to co produkujemy. Titania jest najnowszym dzieckiem Fezz Audio i jest to nasze danie główne targów High-End w Monachium.
Zestawiliśmy go z kolumnami Pylon Audio Diamond 28 i nasz demo-room jest jednym z nielicznych miejsc na tej hali, gdzie można posłuchać muzyki. To wzmacniacz oparty na lampach KT88, które pracują w układzie push-pull. Sterują nimi rosyjskie lampy marki Electro-Harmonix 12AX7. Wzmacniacz dysponuje mocą 45 Watt na kanał i jest to bez wątpienia najmocniejszy nasz model.
Stąd pewnie nazwa?
No tak, to ma być tytan mocnego brzmienia, wzmacniacz grający mocno, dynamicznie, charakteryzujący się otwartym brzmieniem. Nie jest to wzmacniacz lampowy o typowym ciepłym brzmieniu. To jest ukłon w stronę osób, które dysponują bardziej wymagającymi zestawami. Do Tytanii można bez problemu podłączyć kolumny, które będą miały skuteczność na poziomie 85 dB. Przy 35 Watach mocy (w przypadku modelu Silver Luna i Silver Luna PRESTIGE) nie zawsze udaje się takie kolumny wysterować, a Tytania jest swego rodzaju potworem. Jest potężnie zbudowana. W jej wnętrzu ukryliśmy zasilacz z kondensatorami o pojemności 770 mF, który zapewnia zapas mocy, której po prostu ma nie zabraknąć. To oczywiście rzutować będzie na dynamikę i mam nadzieję, że się to spodoba przyszłym użytkownikom.
Fezz Audio Silver Luna Titania - najnowszy wzmacniacz Fezz Audio
Kable, które oferujecie to także nowość w waszej ofercie
Jak najbardziej. Rozpoczynamy od serii interkonektów dedykowanych do naszych wzmacniaczy. Oczywiście okablowanie Fezz można z powodzeniem stosować także w innych systemach nie opartych na naszych komponentach. Interkonekt FAC 01, dostępny jest w 3 długościach: 0.75 m , 1 m i 1.2 m . W FAC 01 otrzymujemy przekaz o niebywałej szczegółowości. Kable wiernie oddają szerokość, głębię i wieloplanowość sceny. Nie nadają muzyce swojej barwy, lecz podkreślają rzeczywistą charakterystykę realizacji materiału. Bardzo zależało nam na neutralności przekazu. Uzyskaliśmy to dzięki zastosowaniu specjalnej metody splotu żył przewodzących. Najwyższą jakość separacji kanałów oparliśmy na podziale sygnału pomiędzy dwa niezależne, ekranowane kable. Kabelki wykonywane są ręcznie przez naszych techników i podlegają rygorystycznej kontroli jakości. Do klienta kable docierają w drewnianym pudełeczku z grawerowanym logo Fezz Audio. Niebawem ofertę poszerzymy o kabel zasilający i przewody głośnikowe.
Konfekcjonowane przez Fezz Audio kable sygnałowe z wtykami firmy Amphenol
Osobnym wątkiem są pojawiające się od pewnego czasu przy wzmacniaczach Fezz Audio kolumny jarocińskiej firmy Pylon Audio. Niewątpliwie to przysłowiowy marketingowy strzał w "10". Zarówno prezentowane w Monachium zestawy jak i cała oferta Pylon Audio jest w stanie zaspokoić potrzeby zarówno początkującego audiofila jak i osób, które zaczynają myśleć o audio nieco poważniej. Kolumny oferują zazwyczaj więcej niż wskazywałby cena, co oczywiście - podobnie jak w przypadku Fezz Audio - bywa zaskakujące i denerwujące - szczególnie jeśli patrzymy na reakcje konkurencji.
Sukces tego mariażu na razie trwa w najlepsze. Jeśli chodzi o zestawy kolumnowe Mateusz Jujka nie powiedział zapewne ostatniego słowa, wiemy bowiem, że jego firma ma w planach nowe inwestycje, a te które były przez nas zapowiadane były sukcesywnie realizowane. Firma oprócz zestawów głośnikowych, produkuje także przetworniki. Korzystając natomiast z parku maszynowego, świadczy usługi w zakresie produkcji obudów głośnikowych dla innych producentów.
Rodzina zestawów Opal: monitory podstawkowe oraz kolumny podłogowe Opal 20 i Opal 23
Ciekawi was jaki będzie następny krok w rozwoju obu firm? Już wkrótce zaprosimy do obejrzenia zrealizowanego w Monachium filmu, w którym Maciej Lachowski i Mateusz Jujka opowiedzą o swoich planach.