RELACJA: PRS Guitar Tour w Warszawie
Zanim Paul Reed Smith powołał firmę do życia w 1985 roku, przez około 10 lat budował prototypy gitar i testował je na najbardziej wiarygodnym poligonie doświadczalnym jaki może istnieć na ziemi – na SCENIE. Rozdawał gitary gwiazdom, by uzyskać opinię o swoich instrumentach. W ciągu tego czasu trzykrotnie zmieniał się kształt główki gryfu, wykonał wiele różnych korpusów eksperymentując z drewnem i metodami konstrukcyjnymi, wykonał wiele projektów tremolo by uzyskać charakterystyczny dla siebie mix, który jest widoczny obecnie.
By pokazać naszym polskim gitarzystom nowości z logiem PRS dystrybutor marki, czyli firma FX-Music, zorganizowała wraz z firmą Paul'a Reed'a Smith'a „PRS Guitar Tour” z gościem specjalnym Jose Luisem Chaure Bueno. W dniach 28-30 maja 2019 mogliśmy w trzech miastach: Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie posłuchać i zobaczyć, a także porozmawiać o propozycjach na nadchodzący rok i aktualnościach.
Jak ważną rzeczą jest dobór drewna w instrumencie tego wielu gitarzystom tłumaczyć nie trzeba - ma on wpływ na brzmienie. Nasz gość specjalny przypomniał jakie są rdzenne preferencje w fabryce w Annapolis w stanie Maryland. Korpusy w gitarach elektrycznych są mahoniowe z nakładką klonową z mahoniowym gryfem i palisandrową podstrunnicą, gryf jest wklejany.
Ta kompilacja materiałów jest dostępna u PRS'a w modelach z serii CORE i S2. Można było zobaczyć i posłuchać jak brzmią przedstawiciele serii Core – Custom 24 i nieprodukowany już P22. Za przekazanie brzmienia w tych modelach odpowiedzialny jest klasyczny dla PRS'a układ pickup'ów 85/15 przy gryfie i mostku. Dodatkowo, ten ostatni z wymienionych modeli został specjalnie zmodyfikowany przez Paul'a Reed'a o piezzo z dwoma osobnymi kanałami wyjściowymi po to, by gitarzysta mógł osobno wypuścić sygnał na kanał czysty i osobno na kanał z gainem. Z tego modelu przeszła kontynuacja na model Custom 22 piezzo. Warto wspomnieć, że piezzo to bardzo udany produkt współpracy z Lloyd R Baggs. Kiedy usłyszałem jak wiarygodny jest akustyczny dźwięk w gitarze elektrycznej to zacząłem się zastanawiać nad sprzedaniem swojego akustyka i kupieniem Custom 22 piezzo.
Pozostałe z prezentowanych modeli to gitary w konstrukcji BOLT-ON, czyli z przykręcanym gryfem. Tu dobór drewna jest inny. W modelu CE24 korpus jest mahoniowy, gryf i top wykonano z klonu, a podstrunnicę z palisandru. Tu także za brzmienie odpowiedzialny jest układ pickup'ów 85/15 zarówno przy gryfie jaki i mostku.
Inaczej jest w nowym dostępnym modelu – Silver Sky. Jest to model sygnowany przez najnowszy nabytek ze stajni PRS'a, którym jest John Mayer. Przez ponad dwa i pół roku ścisłej współpracy artysty z firmą powstał instrument inspirowany stylem vintage z lat 1963 i 1964. W wyniku czego widzimy wyidealizowaną wersję klasycznej gitary z pojedynczą cewką. Tu brzmienie podkreślają trzy single 635JM i dają one bardzo okrągłe i pełne brzmienie, czułe na artykulacje i atak dźwięku. Podkreśla to użyte do budowy drewno. Cały korpus tej gitary jest olchowy, gryf klonowy, a podstrunnica palisandrowa. To inny dobór drewna niż tradycyjne egzemplarze Smitha, który w charakterystyczny dla siebie, doskonały sposób zwraca uwagą na każdy detal w tej sygnaturze.
Wszystkie prezentowane modele w świetnie zorganizowanym „PRS Guitar Tour” nabrały „mocy” w rękach Jose Luisa Chaure Bueno. Nie oszczędzał strun i mocy wzmacniaczy, o których można by napisać osobny artykuł i w profesjonalny sposób wydobył z instrumentów to, co najbardziej charakterystyczne dla marki PRS. Warto było tego posłuchać, a także zobaczyć i dotknąć tych instrumentów. Niech więcej takich eventów ujrzy światło dzienne, a nawet nocne, bo to wielka promocja dla miłośników brandu i to w „dobrym tonie”!