Stagg SRM70, czyli mikrofon wstęgowy w rozsądnej cenie
Mikrofony wstęgowe to jedne z najbardziej ciekawych konstrukcji przetworników dźwięku, które powstały już w latach 20 ubiegłego wieku i do dziś cieszą się niesłabnącą popularnością. Dzieje się tak dlatego, że praktycznie jako jedyne potrafią dostarczyć bardzo realistyczne i ciepłe brzmienie, które jest przez wielu oceniane jako praktycznie identyczne z tym, jak słyszy ludzkie ucho.
Chyba każdy realizator zna (a jeżeli nie - to powinien tą wiedzę uzupełnić) mikrofony takie jak RCA-44, Oktava, Coles 4038 czy nieco nowsze - Royer R121. Każdy z nich łączy sam przetwornik dźwięku - czyli wstęga. Jest to bardzo cienki i wrażliwy na uszkodzenia kawałek metalu umieszczony w polu magnetycznym. Gdy wstęga wibruje, napięcie jest indukowane pod kątem prostym zarówno do prędkości taśmy, jak i do kierunku pola magnetycznego i jest odbierane przez styki na jej końcach. Napięcie to jest bardzo małe, więc większość popularnych konstrukcji tych mikrofonów wymaga wydajnego przedwzmacniacza z dużym zapasem możliwego wzmocnienia.
Jedną z ważnych zalet mikrofonu wstęgowego, jest to, że jego bardzo lekka wstęga, która jest bardzo słabo naprężona, ma częstotliwość rezonansową poniżej 20 Hz. Typowa częstotliwość rezonansowa tych mikrofonów mieści się w zasięgu ludzkiego słuchu. Tak więc nawet bardzo wczesne dostępne na rynku mikrofony wstęgowe miały doskonałą charakterystykę częstotliwościową w całym nominalnym zakresie ludzkiego słuchu (20 Hz do 20 kHz dla młodego dorosłego). Taka charakterystyka zapewnia wspomniane już wcześniej bardzo ciepłe, “przyjazne” dla ucha brzmienie, którego domyślnie próżno szukać w tańszych konstrukcjach dynamicznych i pojemnościowych.
Dzięki temu mikrofony wstęgowe doskonale sprawdzą się na wielu źródłach dźwięku - wzmacniaczach gitarowych, perkusji (jako overhead), przy rejestracji orkiestry, wokalu i wielu, wielu więcej. Tak naprawdę ilość możliwych zastosowań jest ograniczona tylko i wyłącznie do wyobraźni samego realizatora. Nowoczesne mikrofony wstęgowe mogą być także wykorzystywane na scenie, live - są one wówczas wyposażone w specjalne wzmocnienia ochronne dla delikatnej wstęgi i dedykowane transformatory wyjściowe.
Pokaźne ceny mikrofonów wstęgowych to jednak już przeszłość. Wielu producentów opanowało technikę budowania tych konstrukcji w przyjaznych, osiągalnych dla wielu domowych użytkowników cenach. Taki jest np. mikrofon Stagg SRM70, dostępny w cenie około 700 zł z prawdziwym przetwornikiem wstęgowym i kompletnym zestawem shockmount.
Warto także wspomnieć, że (o ile nowe już posiadają zabezpieczenia), to większość mikrofonów wstęgowych może zostać uszkodzonych poprzez zaaplikowanie napięcia Phantom +48V. Warto mieć to na uwadze, ponieważ mimo nowoczesnych standardów to wciąż bardzo wrażliwe i łatwe do uszkodzenia konstrukcje, tak samo, jeżeli chodzi o samą wstęgę i jej fizyczne właściwości.
Szanujmy zatem mikrofony wstęgowe i korzystajmy z ich niezwykłych właściwości brzmieniowych.
Stagg SRM70 - Cena: 700 zł
Przejdź do sklepu |
Specyfikacja techniczna:
- Przeznaczony do nagrywania wokali i instrumentów
- Typ: Wstęgowy
- Polaryzacja: Dwukierunkowa
- Czułość: - 52 dB +/- 2 dB
- Pasmo przenoszenia: 20Hz - 18kHz
- Impedancja wyjściowa: 350 ohm +/- 20%
- Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego: 148dB
- Stosunek sygnału do szumu: 77dB
- Szumy własne: 17 dBa
- Wymiary: 25 x 160 mm
- Waga: 420g
- Kolor: Srebrny
- Wyposażenie: Uchwyt mikrofonowy shock mount