


ACME Lighting na frankfurckich salonach
ACME Group, która powstała w 1985 roku, to producent oświetlenia scenicznego i architektonicznego, a także systemów dźwiękowych i skrzyń transportowych. Sieć sprzedaży i usług wspierających rozciąga się na ponad 70 krajów na całym świecie. Fabryka ACME ulokowana jest w mieście Foshan w chińskiej prowincji Guangdong, a jej powierzchnia to ponad 6,5 hektara. Tu mieszczą się działy badawczo-rozwojowe, produkcyjne i sprzedaży. W 2021 roku otwarto nową fabrykę w mieście Kaohsiung na Tajwanie. Podczas wizyty na targach Prolight+Sound 2025 trafiliśmy na stoisko 12.1 E77, gdzie o produktach ACME opowiedział nam Rafał Kotasiński z firmy Stage Source, zajmującej się dystrybucją m.in. tej marki na terenie Polski. A więc po kolei.
ACME Tornado
Pierwszy z zaprezentowanych wyrobów spodobał mi się najbardziej. Mowa o TORNADO. Jest to bardzo intrygująca konstrukcja, łącząca pięć niezależnie sterowanych głowic w ramach jednego urządzenia. Każda z nich jest w zasadzie dwufunkcyjna – pośrodku znajduje się główne źródło światła, gdzie pracuje pięć 120-watowych ledów RGBL, zaś wokół niego widnieje pierścień tworzony przez 120 diod RGB, po pół wata mocy każda. Głowice mogą się poruszać w zakresie 59 stopni w osi pan i 221 stopni w tilcie. Daje to możliwość uzyskania np. efektu falowania, co widać na naszym materiale wideo. Oczywiście zarówno środek, jak i zewnętrzny pierścień mogą być sterowane niezależnie przy użyciu makr. Wachlarz możliwości dopełniają funkcje zoomu 3-30 stopni, stroboskopu oraz dimmera 0-100%. Całość można montować tak w orientacji poziomej, jak i pionowej, zarówno na scenach wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń. Pozwala na to szczelność IP66.
ACME Pixel Line IP
Idźmy dalej. ACME PIXEL LINE IP to ledowa belka o stosunkowo niedużych rozmiarach i klasie ochrony IP66. W smukłej obudowie umieszczone są 672 diody LED RGB, pogrupowane w 32 sekcje, plus odrębny segment złożony ze 112 białych diod, dzielony na 16 sekcji – Rafał mówi o ciepłej bieli, producent zaś informuje, że jest o biel zimna… Tak czy siak, segment ten pozwala m.in. na wzmocnienie efektu stroboskopowego i wspomaga pracę segmentu RGB. Urządzenie można uzbroić w filtr frost skonstruowany w opatentowaną przez ACME technologię Smart Glass. Oprawa daje szerokie możliwości sterowania za pomocą DMX, włącznie ze sterowaniem pojedynczymi pikselami. PIXEL LINE IP wyposażono we wstępnie zaprogramowane makra efektów i kolorów, co pozwala zaoszczędzić czas podczas programowania. Oprawa może pracować w dowolnym ustawieniu, zarówno na podłożu, jak i po zamontowaniu na kratownicy, a do wyboru są dwa warianty, 1- oraz 0,5-metrowy.
ACME Pulsar S2
Kolejnym produktem ACME, który jawi się równie ciekawie, co TORNADO, jest ruchoma głowica w formie „kostki”, PULSAR S2. Jej unikalność polega na tym, że świeci na dwie strony. Z przodu znajdują się cztery ledy RGBW po 60 watów, tworzące sekcję beam/wash, z możliwością zoomowania wiązki w zakresie od 2,5 do 28 stopni. Z kolei na tylnej ścianie pracuje 96 diod białych o mocy 3 W, 108 półwatowych ledów RGB oraz kolejne 9 białych o mocy 10 W. Tylna część, pracują jako strobo, rozprasza światło w obszarze 108 stopni, ale może też wytwarzać ciasną wiązkę o rozproszeniu 3,5 stopnia. Urządzenie pozwala na indywidualne sterowanie pikselami i może obracać się w osiach tilt i pan w nieograniczonym zakresie.
ACME Mana Hybrid
Ostatnim „eksponatem”, jaki obejrzeliśmy na stanowisku ACME, była hybrydowa głowica MANA HYBRID. Tu źródłem światła jest LED o mocy 600 W, przed którym znajduje się 17-centymetrowa soczewka. Dzięki zakresowi zoomu 2-45 stopni i dużej, wynoszącej 21.000 lumenów mocy świetlnej oprawa może pełnić funkcje różnego typu lamp. Zastosowano tu liniowy system mieszania barw CMY oraz regulacji temperatury barwowej CTO, od 2.700 do 7.000 kelwinów. Po zainstalowaniu filtru CRI parametr ten osiąga wartość 90. Na pokładzie urządzenia pracuje ponadto spory pakiet gobosów, 13 statycznych i 8 obrotowych. Generalnie rzecz biorąc, MANA HYBRID oferuje wszystko, czego należy oczekiwać po tego rodzaju oprawie, a dzięki szczelności IP66 można jej używać w każdych warunkach.
I to by było na tyle, jeśli chodzi o naszą wizytę na stoisku ACME Lighting we Frankfurcie. Jako że pod marką tą kryje się wiele ciekawych konstrukcji, zachęcamy do zasięgnięcia szerszych informacji u polskiego dystrybutora, czyli w firmie Stage Source.