BUDDY GUY - WYWIAD

1 czerwca 2006
1 czerwca 2006 22:19

Zapewne nie ma osoby, która byłaby całkiem obojętna wobec jazzu. Napewno, każdy przynajmniej przez kilka sekund słyszał go w radiu, telewizji bądź za ścianą u sąsiada.

Nieważne, czy lubimy tę muzykę czy nienawidzimy, działa na nas pozytywnie lub negatywnie, zachwyca czy złości – wszyscy mamy na jej temat swoje zdanie. Po koncercie mistrza bluesa z Chicago Buddy Guy w dniu 27 czerwca w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu – też nie zostaniemy obojętni. Istniejący już od 50 lat na zawodowej scenie muzyki jazzowej Buddy Guy zgodził się udzielić ekskluzywnego wywiadu dla swoich fanów.                                                               

Proszę wyobrazić, że jest Pan w raju i może Pan spędzać czas w towarzystwie pięciu kobiet. Kim byłyby te kobiety?

Czy ma Pani na myśli pięć towarzyszek? Wszystkim mówię, że są różne rodzaje miłości. Byłem żonaty dwa razy, a miłość, którą czułem do tych kobiet była inna, niż miłość którą czuję do swojej mamy. Spróbujcie nago przybiec do swojej mamy. Patrząc na was najpierw powie: „Chłopcze, ubierz się!“ i wtedy zapyta o coś innego. Ale jeżeli nago wrócisz do domu do żony czy dziewczyny, ona zapyta: “Facecie, gdzieś Ty był do diabła?“. Widzicie, w rzeczywistości są dwa rodzaje miłości.

Proszę wyobrazić swoją przyszłą płytę, na której znalazłoby pięć Pana ulubionych utworów, wykonywanych przez innych muzyków. Jakie to byłyby utwory i kto byłby wykonawcą?

Chwilę pomyślę. Powiedziałbym, że utwór „Sweet Little Angel“ wykonałby B.B. King, Muddy Waters – „Mojo Worker“, Eric Clapton wykonałby „Strange Brew“, utwór „Juke“ wykonałby Little Walter?s, a Guitar Slim?s utwór „The Things That I Used To Do“.

Jaki najlepszy album bluesowy został kiedykolwiek stworzony?
Najlepszym albumem bluesowym jest „Alive at the Regal“ B.B. Kinga.

Czy gra na gitarze pomogła Panu spotkac kobietę?

Spotkać kobietę? Jasne! Ponieważ byłem bardzo nieśmiałym chłopcem do momentu, kiedy Muddy Waters i inni nauczyli mnie, jak trzeba pić. Naprawdę, dużo ludzi myśli, że byłem gejem, ponieważ nigdy nie obcowałem z dziewczynami. Ale kiedy grasz na gitarze, nie musisz nic mówić, dziewczyny same Cię zaczepiają.
Teraz jestem w takim wieku, kiedy już musiałbym się oświadczyć, jeżeli rozumie Pani, o czym mówię. Nie szukam młodych kobiet, ponieważ one widzą tylko gitarę. Nie interesuje je, co ty wiesz – one chcą tego, co robisz. Mam więc odpowiedź na Pani pytanie: „Tak“.

Czy na swoich koncertach używa Pan starych wzmacniaczy?

Tak. Z grupą „Rolling Stones“, Ericiem Claptonem i innymi kolekcjonowaliśmy wszystkie te diabelskie rzeczy, które z trudem gdzieś znaleźć. Za każdym razem, kiedy biorę do rąk jakiś sprzęt, przychodzi Eric Clapton i mówi: „Skąd je masz“, a ja odpowiadam: „Nie martw się skąd je mam i tak ich nie dostaniesz!“

Czy kiedykolwiek podczas koncertów używał Pan pedałów lub innych efektów specjalnych?

Czasami, kiedy chcę zagrać coś Jimmy’ego Hendrix’a, muszę używać pedałów. A tak podczas koncertów podoba mi się ruszać rękoma, szaleć na scenie i wszystko wykonywać na żywo.

Jak Pan wytłumaczy powiedzenie: „Im więcje ludzi, tym więcej pieniędzy“?

Dla sponsorów, wytwórni, kogokolwiek innego muzyka to zarobek.

Czy ma Pan coś podobnego do studia w domu, gdzie nagrywa Pan swoje nowe pomysły utworów?

Nie, ponieważ najwięcej pomysłów przychodzi właśnie gdy nie jestem w domu, na ulicy, w parku, w restauracjach czy w samolocie. Słucham rozmów, dzwięków, ludzi, którzy grają – tak przychodzi natchnienie.
.
Czy przed występem rozgrzewa się Pan?
Czasami biorę gitarę i rozruszam palce.

Jaką radę  dałby Pan młodym muzykom, które chcieliby robić karierę idąc w Pańskie ślady?

Nie lubię odpowiadać na to pytanie. Czasami młodzi ludzie mówią mi, że tylko 5 procent muzyków może zrobić taką karierę jak moja. Mi też nigdy nie przeszło przez myśl, że będę jednym z tych 5 procent, tymbardziej, że słyszałem jak grają tacy wykonawcy jak B.B. King, Earl Hooker, Muddy Waters, Howling Wolf i Junior Wells. Ale i tak grałem, bo lubiłem to.

Czy myśli Pan, że na rynek muzyki jest teraz trudniej trafić niż  w latach 1950 czy 1960?

Nie, ale myślę, że nagrywając dobry album w latach 1950 możnaby mieć pewność, że wszystkie stacje radiowe by go grały. Wtedy radio mogło grać tylko to, co chciało, natomiast w 1960 zaczęły się łapówki i coraz ciężej było trafić w eter.

Czy są młodzi bluesowi wykonawcy, których Pan słucha?

Słucham takich muzyków, jak Kenny Wayne Shepherd, Johnny Land i jestem ciekaw, skąd do licha przyszli Ci chłopcy? Johnny Lang mówi: „Jestem z tego samego kraju, skąd i Pan. Jestem chłopakiem z farmy“. A ja mówię: „Przekleństwo, człowieku“, ponieważ miałem wtedy 16, 17 czy 18 lat i nie miałem możliwości tego wszystkiego robić. To wspaniale, że są młodzi bluesowi muzycy. To czyni bluesowy gatunek żywym. Gdybyście zobaczyli jaką muzykę pokazuje telewizja i to, co jest popularne, zrozumielibyście, że teraz bardziej ważne jest, jak wszystko wygląda, niż jakość dźwięku.

Jak Pana kariera rozwija się w Chicago?

Kiedy przeprowadziłem się do Chicago, spotkałem dużo wspaniałych gitarzystów jazzowych i bluesowych, którzy mówili, że muszę się uczyć. Za każdym razem śledziłem, jak grają i zrozumiałem, że potrzeba tylko serca, rozumu i duszy, abym mógł robić to, co oni robią.

Zapraszamy serdecznie na koncert gwaizdy w Polsce:

Kasy „Buddy Guy”- 27 czerwca godz. 19.00, DMiT w Zabrzu

Ceny biletów: 160 zł, 130 zł, 100 zł, 70 zł
kolporter 603 657 284 DMiT w Zabrzu (32) 271 56 41,42;
Empik Katowice (32) 209 57 49;
www.ticketpro.pl, www.ebilet.pl,
Empik Warszawa (22) 551 44 37,
Empik Kraków (12) 421 64 05,
Empik Wrocław (71) 342 14 16,
Czas-Gliwice (32) 231 02 46,
www.bilecik.info, www.ticketportal.pl, www.ticketart.pl,
Eventim (22) 621 94 54;
Katowice: Sklep „All” (032) 253 88 56; S
alon Muzyczny (032) 206 96 64;
Sklep „B-mol” (032) 25 39 108;
Bytom: Sklep „DUO” (32) 282 91 88;
Tarnowskie Góry: Sklep „Lach i Lach” (32) 381 18 20;
Sklep Muzyczny „Pod Nazwą” (032) 383 12 50;
Bielsko-Biała: CH „Biała” (33) 816 54 48;
Zabrze: „Zatur” (32) 271 42 73, „Astra Tour” 278 79 10.
Tychy: Sklep „Luzak” (032) 217 00 16;
Sosnowiec: „Disc Centre” 501 856 476;
Dąbrowa Górnicza: „Sklep Remix” 888 196 688;
Kraków: Filmotechnika (012) 422 89 45, 421 23 43.

WIĘCEJ INFO O KONCERCIE

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... "Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji. Wywiad z Tomaszem Sierotko - Projektantem oświetlenia Sanah Rozmowa z realizatorem oświetlenia Tomaszem Sierotko z Art Light Group, odpowiedzialnym za oprawę wizualną reżyserią światła reżyserią światła i realizacją widowisk teatralnych, koncertów jak LemON,Sanah Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki....
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz