iRIVER LS150

GŁOŚNIK BT | TUNER | MULTIROOM Autor: Waldemar Nowak • 19 marca 2017
iRIVER LS1501.000 zł
19 marca 2017 20:16
Waldemar Nowak INFOAUDIO.PL Dostarczył MIP sp. z o. o ul. Działdowska 12 01-184 Warszawa
  • Bardzo uniwersalny głośnik. Doskonale działa zarówno jako urządzenie samodzielne lub jako element systemu multiroom. Ponadto z dwóch głośników iRiver zestawić można system stereo L+R.
  • Zapewnia wsparcie dla bardzo wielu formatów muzycznych - w tym plików FLAC 24bit/192KHz.
  • Obsługuje WiFi, Bluetooth z NFC, AirPlay, NAS, DLNA. Posiada także wbudowany fizyczny tuner FM.
  • Pomimo skromnego wyglądu, bardzo bogato wyposażony: zainstalowano tu 5 przetworników oraz pasywny radiator.
  • Wygodna aplikacja sterująca.
  • Posiada wyjście USB do ładowania smartfona.
  • Po zestawieniu w system multiroom, iRiver przycina parametry transmisji do 48KHz/16bit.
  • Obecnie, producent i polski dystrybutor proponują tylko jeden rozmiar głośników oraz obudowy wyłącznie w kolorze białym.

Nie samym ciężkim, w dosłownym znaczeniu, audio człowiek żyje. Pora więc na coś lajtowego i koncepcyjnie, pochodzącego z czasów vintage. Koreański producent zapewne niechcący nawiązał do rdzennie polskich korzeni, ale tym większa przyjemność by pokazać coś nowego i wspomnieć zasłużonego dla audio pewnego przedstawiciela krajowej myśli technicznej.

Na początek garść wspomnień. Firmę iRiver przez długi czas kojarzyłem - i pewnie nie tylko ja - z fajnymi, ale dość tanimi odtwarzaczami przenośnymi MP3. To taki sprzęt codziennego użytku, dla "normalnych" ludzi. Jakież było moje zdziwienie gdy ze 3-4 lata temu dostałem do recenzji pierwszego Astell&Kern’a i okazało się, że wyjechał on z tej samej fabryki, ale został wyceniony na... „100 razy” więcej. Potem był drugi, trzeci, czwarty Astell, a o marce iRiver wręcz zapomniałem.

Aż tu nagle dostaję do recenzji dwa kartony z czymś białym w środku i widzę, że zaistniała pilna potrzeba wykonania zwrotu o 180 stopni, bo oto mam przed sobą dwa głośniki bezprzewodowe iRiver Live Stream 150 Powered by Astell&Kern. Urządzenie kupuje się na sztuki ale przysłano dwa by móc przetestować ich zdolności do współpracy w sieci, stąd też chwilami recenzja będzie pisana w liczbie pojedynczej, a chwilami w mnogiej.

 

[img:5]


Gwoli ścisłości od razu należy dodać, że LS150 to nie jest typowym głośnikiem bezprzewodowym. Pierwszym co wpadło mi w ręce po otwarciu pudła był kawał drutu będącego anteną FM. Nazwanie LS150 tunerem albo po prostu rozszerzonym głośnikiem też jakby się mija się z istotą tego urządzenia. Nie ma co - najpierw trzeba to coś opisać, a na koniec może jakaś odpowiednia nazwa sama się znajdzie…

[img:4:L]

Firma iRiver promuje LS150 jako idealnego kompana dla hi-endowych odtwarzaczy Astell&Kern.
Jest w tym odrobina "przegięcia"  ale na pewno takie zestawienie wizerunkowi produktu nie zaszkodzi.

 

Wiek XX - deja vu

[img:2:R]Po wyjęciu LS150 z kartonu nie mogłem się oprzeć wrażeniu deja vu - już tłumaczę w czym rzecz - jeszcze dziecięciem będąc gdzieś we wczesnych latach 70-tych otrzymałem w prezencie radioodbiornik firmy Unitra - Fagot. Urządzenie miało fajne pokrętła, zakresy: długie, średnie, krótkie, UKF i szybko stało się moim oknem na świat. W Programie 1 ciągle leciała muza symfoniczna, przemówienia miłościwie panującego nam ówczesnego lidera partii (epoka minęłą, a pewne rzeczy się nie zmieniają) i Matysiakowie. Najlepsza jakość i najciekawsze muzycznie audycje odkryłem w Programie 3. Tak z perspektywy czasu aż sam sobie się dziwię w jak młodym wieku dostrzegłem, że w radio pracuje jakiś Piotrek Kaczkowski i że prezentowana przez niego muzyka: Led Zeppelin, The Beatles, Genesis czy Pink Floyd znacząco się różni od krajowej oferty: Danuty Rinn, Anny Jantar, Alibabek czy Skaldów. 

[img:6:R]No więc jak zobaczyłem tę antenkę i dwa pokrętła z prawej jakbym w ułamu sekundy odbył podróż w czasie. Podobieństw okazało się zresztą być więcej. Dlatego też niniejsza recenzja po części pochyli się nad Fagotem, a jednocześnie odda głęboki pokłon jego koncepcyjnemu następcy.

 Niech mnie ktoś inteligentniejszy oświeci - skoro do dyspozycji jest cała tylna ścianka to po co pakować wszystkie gniazda w jedno miejsce? USB to tylko gniazdo wychodzące - 5V do podładowywania smartfonów.

Co to jest?

[img:7:R]Najkrócej rzecz ujmując iRiver Live Stream 150 to bezprzewodowy głośnik z wbudowanym tunerem FM, ale posiada również Wi-Fi do tworzenia sieci multiroom, antenę NFC - do parowania źródeł Bluetooth przez zetkniecie obudowami i wejście audio 3.5mm. Szczególnie parowanie ze smartfonami przebiega przyjemnie - kładziemy delikwenta na LS150 i po kilku sekundach wszystko jest automatycznie połączone, a odtwarzana piosenka na głośniczku telefonu zaczyna zupełnie inaczej brzmieć. Każdej z naszych aktywności towarzyszy budzenie się równie vintagowo wyglądającego wyświetlacza ukrytego za metalowym grillem osłaniającym głośniki - słodki widok - segmentowy wyświetlacz w kolorze pomarańczowym.

Lewe pokrętło wybiera funkcję: Off / On / Bluetooth / Wi-Fi / FM / Aux. Prawe to regulacja głośności. Na górnej krawędzi strefy dotykowe: zmiana częstotliwości lub zmiana utworu / pauza lub odebranie telefonu / parowanie-WPS-skanowanie / antena NFC.

Od tyłu: wejście uniwersalne (2 w 1) AUX lub antena / wyjście USB do ładowania telefonu.

 

[img:8:R]Czyli mamy niemal dosłownie to samo co oferował mi 40 lat temu
mój Fagot, który też miał wejście (w standardzie DIN bo taki wtedy obowiązywał) na magnetofon szpulowy (kaseciaków jeszcze nie wynaleziono). Miał też wyjście na dodatkowy głośnik (odpowiednik multiroom bo kto wtedy miał więcej niż 2 pokoje do nagłośnienia)
i miał tuner, w którym chwilami sygnał uciekał i trochę szumiał. Ech, piękne analogowe czasy, o których nikt nie myślał, że są analogowe. 
Ale skoro można dziś jarać się trzeszczącym winylem, hardcorowcy powracają do kaset magnetofonowych to powiem od siebie, że ten niestabilny sygnał FM też ma swój urok. Można by rzec, że to jak posiadać doskonały filtr dodający w real-time efekt patyny - a to tylko kawałek miedzianego drutu.
No więc włączam ja sobie ten nowy tuner, szukam jedynej słusznej stacji w eterze i co ja słyszę w Trójeczce kochanej? Redaktor Kordowicz właśnie rozpoczyna audycję o muzyce elektronicznej. Łał… no czas nie dość, że się zatrzymał to wręcz cofnął. Czyżby „Ucho prezesa” miało sentyment do Kraftwerk, Tangerine Dream, Isao Tomity i wydane zostało polecenie służbowe by redaktora Kordowicza odszukać, z kurzu otrzepać i przywrócić na fale eteru?

[img:9:R]Ktoś bystry mógłby spytać: „A dlaczego wsadzili FM, a nie DAB+?” Powód jest prozaiczny - w rejonach skąd pochodzi urządzenie klasyczna radiofonia trzyma się dobrze i to nie pierwszy przypadek na jaki trafiam, że produkt Koreański tunery FM ma w standardzie. A co do DAB+ to byłoby miło, ale nadal poza dużymi aglomeracjami zasięg się urywa. Tak więc wśród klientów do których produkt jest adresowany FM bardziej się sprawdzi. W tym miejscu kończę opowieść o LS150 jako o czymś klasycznym i opartym o tradycyjne wzorce patriotyczne.

Pojedynczy LS150 jest głośnikiem stereofonicznym ale można sparować dwie sztuki do klasycznej stereofonii z L+ R.
Za solidność basu odpowiada głośnik oraz pasywny radiator umieszczone w izolowanym module obudowy, szczelina bass-reflex umieszczona jest od spodu.

Wiek XXI

Żeby ruszyć dalej pobieramy na smartfon aplikację IRIVER LIVE STREAM. Po włączeniu pytani jesteśmy o hasło do sieci domowej (no to akurat trzeba znać), przyciskamy WPS na obudowie, WPS na routerze i już. Komunikaty głosowe prowadzą nas za rękę. Nawet prezes by to pojął.

[img:10]

Od lewej: ekran powitalny / wybór źródeł / kiedyś w radio były 4 programy, teraz 10.000 w aplikacji TuneIn / Tidal - wchodząc w dowolny z serwisów strumieniujących po zalogowaniu mamy pełny dostęp do jego zasobów / mała ikonka w lewym górnym rogu przypomina nam które źródło jest w użyciu - tu Stonesi lecą z Tidala / Hołdys gra z telefonu / tryb multiroom - dwa głośniki działają niezależnie, gdy nasuniemy je na siebie powstanie strefa odtwarzająca wspólnie ten sam utwór, mała ikonka LR pozwala przypisać głośnikowi jeden wybrany kanał. 

Przez aplikację zyskujemy połączenie z całą planetą i jej serwisami strumieniującymi jak Tidal czy Spotify. Program TuneIn załatwia kwestię radiofonii internetowej więc DAB+ traci na znaczeniu skoro radio gra bez szumów. Możemy się łączyć z urządzeniami DLNA, używać Windows 10 Cast Media to Device oraz tworzyć multiroom do 8 urządzeń - co jak wiadomo jest aż nadto.

[img:11]Wewnątrz zadbano, by nic nie wpadało w rezonans czy się ocierało - część z części jest przyklejona lub wręcz zalana klejem, a reszta owinięta różnymi piankami.

[img:12] Tył sekcji basowej - pudło basowe oklejone materiałem tłumiącym. 
Sztywność membranie biernej nadaje kawał blachy, może to i nie jest bardzo eleganckie wizualnie rozwiązanie
ale pozwala na ekstremalną pracę.

 

Podsumowanie

 

[img:3:R]Zwyczajowo tej wielkości głośniki sieciowe udają, że są większe, brzmią głębiej, wyżej, dynamiczniej itd. Produkt iRiver’a jakby w ogóle o to nie dbał i podążał własną drogą bardzo spokojnego grania pozbawionego zbędnej nerwowości. Część słuchaczy w pierwszej chwili powie, że to do bani takie granie, że nuda itp. ale druga część (ta mniej nerwowa) odrzuci ten zarzut i powie - to fajne, spokojne, relaksujące granie - optymalne jak na głośnik kuchenno-sypialniany. 

 

Gdy budzę się rano lub gdy zasypiam ostatnią rzeczą jakiej pragnę to robienie z sypialni dyskoteki. Podobne, multiroomowe rozwiązania konkurencji kosztują 2-3-4 razy tyle i dla wielu klientów są po prostu zbyt drogie. A tu za 1K zł dostajemy bardzo fajny kombajn utrzymany wizualnie w starym dobrym stylu.

Sentymentalna magia tego urządzenia zaszyła się 
w tym wiszącym kawałku drutu...
... gdybym prowadził mały hotel kupiłbym po sztuce do każdego pokoju.
Goście mieliby radyjka w starym stylu z lekko szumiącą falą FM
albo graliby sobie ze smartfonów.

 

Oferujący podobną funkcjonalność jak systemy multiroom firm trzecich. Obudowa neutralna wzorniczo - ani nadmiernie nowoczesna, ani nazbyt vintage, w kolorze ecru (info dla facetów - czyta się ekri, to taki prawie biały).

 

Dla osób chcących rozpocząć przygodę z tworzeniem stref, strumieniowaniem czy po prostu szukających podręcznego radioodbiornika współpracującego ze współczesnymi mediami to strzał w dziesiątkę. Cenowy entry level w dobrym znaczeniu tego słowa, jakościowo znacznie więcej... a przyjemność włączenia sobie rano radyjka pstryknięciem pokrętełka - bezcenna.

 

  

 

 

 

Parametry techniczne

Parametry

 
  • Głośniki: 2 x 5W (średnio-tonowy) / 10W x1 (subwoofer), 
  • Przetworniki: 2 x 1.0" tweeter / 2 x 2.0" średnio-tonowy / Subwoofer x1 / Pasywny radiator x1
  • Wspierane formaty audio: MP3, WMA, WAW, ALAC, AAC, APE, FLAC, OGG
  • Zakres próbkowania: 8kHz ~ 192kHz (8/16/24bit na próbkę)
  • Zakres częstotliwości: 50Hz ~ 20kHz
  • Sieć: Wi-Fi (802.11b/g/n), DLNA (UPnP), AirPlay
  • Bluetooth: V2.1 + EDR (Zasięg 7~10m)
  • Wejście Audio: AUX 3,5 mm + 1 x Stereo 
  • Zakres częstotliwości FM: FM 88.0~108.0 MHz 
  • Serwisy strumieniowe: vTuner, Spotify, TuneIn, TIDAL, iHeartRadio. QINGTINGFM, QQMusic, DOUBAN, TTPOD (ilość wspieranych serwisów może ulec zmianie bez powiadomienia użytkownika)
  • Wymiary: 350 x 117 x 179 mm
  • Waga: około 2.89 kg

 

Gdzie kupić?

iRIVER

Dystrybucja w Polsce:

MIP sp. z o. o

adres:
ul. Działdowska 12 01-184 Warszawa

Sklepy muzyczne > iRIVER rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz