Audiovector SR 1 AVANTGARD-owy pojedynek

Autor: Lech Spaszewski • 20 lipca 2016
AUDIOVECTOR SR 1 AVANTGARDE14.990 zł
19.490 zł
AUDIOVECTOR SR1 AVANTGARDE ARRETÉ
20 lipca 2016 08:30
Lech Spaszewski INFOAUDIO.PL Dostarczył Voice Voice tel: +48 338 512 691 www.voice.com.pl

[img:4:R]Przed nami dwa zestawy głośnikowe tego samego producenta. Modele SR 1 AVANTGARDE z modyfikacją ARRETÉ i bez niej. Kolumny zewnętrznie nie różnią się między sobą. Diabeł tkwi w szczegółach, a dokładniej w subtelnych niuansach konstrukcyjnych. Przy okazji odsłuchu tych droższych zaczęliśmy zastanawiać się nad materialnym aspektem wartości marzeń o lepszym dźwięku - więc oto obok siebie dwa bliźniacze zestawy, których cena różni się o około 5.000 zł.

Upgrade za mniejsze pieniądze niż nowy zestaw

[img:6:L]Jedną z najciekawszych koncepcji duńskiego producenta jest możliwość przeprowadzenia - w obszarze jaki wyznacza dana seria - upgrade praktycznie każdej z kolumn. Polega on na możliwości wymiany części podzespołów, co powoduje automatycznie upgrade do wyższego modelu. Tak więc zamiast kupować droższą kolumnę - można poprosić producenta lub dystrybutora o wymianę części podzespołów.

W zasadzie wszystkie serie kolumn marki Audiovector posiadają trzy lub cztery wersje. Wyjątkiem jest flagowiec R11 Arrette Arreté nie posiadający wariantów. Modelem podstawowym jest zestaw Super lub Signatrure, po nim następny jest model Avantgarde, który posiada zazwyczaj najwyższy odpowiednik w wersji Arreté. Testowane przez nas zestawy serii SR1 to dwa najwyższe modele - czyli SR1 Avantgarde i SR1 Avantgarde Arreté.

W serii SR1 model podstawowy nosi nazwę SUPER. Wszystkie zestawy serii to konstrukcje dwudrożne. W górnym paśmie pracuje miękka kopułka, natomiast głośnik nisko-średniotonowym posiada membranę typu sandwicz, skonstruowaną z włókien węglowych, szklanych oraz materiału o nazwie Nomex. W wersji SIGNATURE przetwornik średnio-niskotonowy zostaje bez zmian ale kopułką jest tu przetwornik Evotech 3-ciej generacji. Ta zmiana znajduje odbicie w parametrach technicznych: poszerzone jest pasmo przenoszenia z 45-23000 Hz do 43-27 000 Hz, nieco lepsza skuteczność (o 0,5 dB) i większa moc - zamiast 140 W mamy 160 W. Konstruktorzy przesunęli także nieznacznie punkt podziału zwrotnicy z 3.100 Hz na 3.000 Hz. Wersja AVANTGARDE wnosi zupełnie inny przetwornik wysokotonowy. Jest to konstrukcja dr. Heila typu Air Motion Transformer (AMT). W tej wersji zmianie uległ także głośnik nisko-średniotonowy. W Avantgarde zainstalowano stożek korygujący fazowość. Pasmo przenoszenia wersji Avantgarde ulega ponownie poszerzeniu: zaczyna się ono prz 41 Hz i kończy na 52.000 Hz. Przy mocy 180 W punkt podziału zwrotnicy znajduje się przy częstotliwości 2.900 Hz. Flagowym modelem serii SR1 jest zestaw AVANTGARDE ARRETÉ. Elementy przewodzące w tym zestawie poddane są procesowi obróbki kriogenicznej (NCS Freeze Technology). Zmianie ulega pasmo przenoszenia: 39 - 52.000 Hz, Moc wzrasta do 200 W a punkt podziału zwrotnicy przenosi się o kolejne 100 Hz do częstotliwości 2.800 Hz. Wśród różnic znajdziemy jeszcze rozwiązanie nazwane Internal Shock Absorber.

SR1
SUPER
SR1
SIGNATURE
SR1
AVANTGARDE
SR1
AVANTGARDE ARRETÉ
3.995,00 4.995,00 7.495,00 9.745,00 

  

Istotną różnicą jest także cena. Oczywiście z wiadomych powodów za wersje mniej skomplikowane zapłacimy mniej, ale rozbieżności cen w obrębie serii są bardzo czytelne i mogą być zapowiedzią dużych i wyraźnie zaznaczonych różnic brzmienia. 

 

 MODEL/CECHA

Audiovector SR1 
AVANTGARDE ARRETÉ 

Audiovector SR 1
AVANTGARDE

  [img:1] [img:2]
Pasmo przenoszenia  39 - 52.000 Hz 41 - 52.000 Hz 
Czulość (8 Ohm) 87.5 dB  
Impedancja    
Podział zwrotnicy  2800 Hz 2900 Hz 
Zalecana moc 200 W  180 W 
Wymiary  370 x 190 x 280 cm 
SEC Treble System + +
Non Parallel Surfaces + +
3 Point Fixing + +
Internal Shock Absorber +  
NCS Freeze Technology +  
2nd gen. DFF Crossover  

 

Różnice w budowie

Kolumny nie różnią się kształtem. Lutnia jest tym, do którego chętnie odwołują się projektanci kolumn. Skojarzenia z pudłem rezonansowym instrumentów strunowych to nie tylko próba oddziaływania na naszą muzyczną wyobraźnię. Ten piękny kształt - pomijając estetykę - doskonale wygasza wewnętrzne odbicia fal. Zauważyli to lutnicy a od nich był już tylko krok od decyzji zbudowania obudowy, która instrument naśladuje. Na lekko zaoblonej tylnej części obudów widzimy osłonięte siatką wyloty. Jeden z nich to bass-refleks, drugi   pomaga uwolnić energię produkowaną przez tylną stronę membrany przetwornika EMT. Poniżej znajduje się praktycznie identyczna tabliczka znamionowa, podwójne, złocone i połączone zworami porty głośnikowe. Z zewnątrz właściwie identyczne. Z przodu szare materiałowe maskownice, które montowane są do obudowy za pomocą magnesów. Estetyka projektu może się podobać, ale może też być inaczej. Jedni lubią minimalizm dla innych widoczne śruby, elementy montażowe przetworników stanowią element nieistotny lub nawet wart pozytywnego komentarza. Ten nieco industrialny design może się podobać lub nie. Dla tych drugich przygotowana jest maskownica.

Prawda jest też taka, że wszystkie zestawy Audiovector są do siebie podobne. Trudno je pomylić z inną marką, a w obrębie serii dla osób niezorientowanych kolumny praktycznie nie różnią się niczym.

Technologie w droższym zestawie

NCS Freeze Technology - (Natural Crystal Structure) jest jednym z niewidocznych ulepszeń wszystkich modeli Arreté. Temperatura komponentów w kontrolowanym komputerowo procesie obniżana jest do -238°C a następnie stopniowo podnoszona do normalnego poziomu. Dzięki procesowi kriogenicznemu zachodzą trwałe zmiany w strukturze materiałów co z kolei prowadzi do polepszenia właściwości przewodzących, zmniejszenia rezystancji i poprawy precyzji i dynamiki dźwięku.

Internal Shock Absorber - dzięki umieszczeniu odpowiednio dobranego materiału tłumiącego pomiędzy panelami eliminuje się rezonanse mechaniczne. Pozwala to zminimalizować wpływ obudowy na pracę głośnika oraz eliminację podbarwień dźwięku.

2nd gen. DFF Crossover (Dynamic Feed Forward) - zwrotnica drugiej generacji, której konstrukcja została poprawiona o doświadczenia inżynierów i uwagi użytkowników. 

 

[img:7]

Zwrotnica modelu SR 1 AVANTGARDE

[img:8]

Zwrotnica modelu SR 1 AVANTGARDE ARRETÉ. Zaznaczona została najważniejsza różnica - ferrytowy rdzeń zmianiający indukcyjność cewki. 

[img:9]

Na tylnym panelu praktycznie nie widać różnic.

Po odkręceniu tabliczki ze zwrotnicą i portami głośnikowymi w modelu Arreté widoczna jest ponadto wzmocniona konstrukcja wewnętrzna. To praktycznie wszystko co je różni. 

 

Różnice brzmienia  

Wynik odsłuchu tych kolumn, zwłaszcza w kontekście porównania droższego modelu z tańszym był dla nas - ujmijmy to wprost: mocno zaskakujący. Z doświadczenia wiem, że młodsza siostra - uczennica gimnazjum - to zazwyczaj ta bardziej rozwydrzona, podczas gdy starsza - licealistka jest tą mądrzejszą i bardziej skorą do kompromisów. 

[img:10:L]Test SR1 Avantgarde Arreté

Tu jest dokładnie odwrotnie. Dla nas to właśnie młodsza siostra, czyli SR1 Avantgarde jest niczym dziewczyna z sąsiedztwa, z którą zapragnęliśmy nieco dłużej zostać by móc nieco dłużej wsłuchać się w jej brzmienie. 

Jak pamiętacie z testu SR1 Avantgarde Arreté, były kolumnami niezwykle detalicznymi, lokującymi się po jasnej stronie mocy, szybkimi, a przede wszystkim wymagającymi. Z racji, że SR1 Avantgarde mają wspólne z Arreté DNA, główne ich cechy pozostają dokładnie takie same... tyle że w wersji przyjemniejszej. Tak, dokładnie: kolumna tańsza jest bardziej ludzka, przyjemna dla ucha, taka bardziej normalna. Na pierwszy rzut ucha jest gęściej, tracimy odrobinę szybkości, odrobinę szczegółowości i tego polotu starszej siostry z liceum, ale  w zamian otrzymujemy dźwięk gładszy o bardziej wyrównanej charakterystyce - spokojniejszy.

Podbicie na średnicy nadal jest odczuwalne, ale teraz już w znacznie mniejszym stopniu. Dźwięk jest osadzony niżej i podparty mocniejszym basem. Bas, jak na monitor w tym rozmiarze nadal jest szczupły, ale za cenę mniejszej kontroli fajniej podpiera średnicę, wydobywając z niej wszelkie jej zalety. Również wysokie tony wyrównały się zresztą pasma i nadal budują świetną scenę.

Kolumna SR1 Avantgarde jest kolumną sprawiającą subiektywnie więcej frajdy i jeśli zestawić ją z topowym modelem to bardziej mi się podoba. Doskonale składa się to z teorią: model Arreté - jak przystało na wzorzec - zrezygnował z wszelkich podbarwień i umiejętnie pokazuje prawdę. Doskonale różnicuje nagrania, kable i źródła. Jest to precyzja najwyższej klasy i niewiele firm jest ją w stanie zaoferować. Za to ta młodsza siostra okazała się bardziej ludzka - dokładnie odwrotnie niż można by się spodziewać.

Podsumowanie

Wzorzec pozostaje wzorcem i nie zamierzamy go redefiniować. Niższy model  oferuje podobną jakość, w bardziej przyjemnej i przystępnej formie. I nie mam wątpliwości, że jest to kwestia gustu, przyzwyczajeń, nazywana w audio bardzo często jako "estetyka". Kilka osób, które słuchały tych dwóch kolumn także podzielają tę opinię, ktoś nawet powiedział - bez cienia złośliwości, że "udziwniają". Czytając recenzję, badając talże ilość pracy włożonej w konstrukcję - można powiedzieć śmiało, że konstruktorzy wykonali doskonałą robotę. Modyfikacja Arrete jest doskonale słyszalna, ale nie każdemu przypadnie do gustu. 

Na pierwszy rzut oka ciężko dopatrzeć się większych różnic. I ktoś niezorientowany może posądzić producenta o nieuczciwość, ale różnice są i to na tyle czytelne, że trudno ich nie usłyszeć. SR1 Avantgarde Arrete polecam tym, którzy lubią brzmienie lżejsze, bardziej szczegółowe i bardzo precyzyjne. Te bez modyfikacji to siła nieco większego spokoju, opanowania i zrównoważenia. Wybór między nimi sprowadziłby do kwestii gustu. Jeden bowiem woli brunetki, drugi blondynki, a moja kobieta ma czarne włosy... Kurtyna w dół.

Gdzie kupić?

AUDIOVECTOR AUDIOVECTOR www.audiovector.com

Dystrybucja w Polsce:

Audio Center Poland

adres:
ul. Henryka Sucharskiego 49 30-898 Kraków
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz