Kto kogo goni? (Sobieski cz. 2)
Po przerwie Świąteczno-Noworocznej ruszamy z ciągiem dalszym naszej wycieczki po zakamarkach Audio Video Show 2017. Uprzedzając ewentualne "zarzuty", że towar lekko już przestygł powiem tylko tyle, że waga imprezy i zakres prezentowanego na niej sprzętu był tak wielki, że byłoby wręcz nie fair wobec wystawiających się firm by wszystkich wrzucić do jednego wora, zamknąć całą imprezę w 2-3 odcinkach relacji i po tygodniu zapomnieć o sprawie.
Dla wielu wystawców (szczególnie debiutujących i/lub małych) wzięcie udziału w AVS jest ogromnym wysiłkiem finansowym - uszanujmy ich trud i wiarę w sensowność udziału w imprezie, dając im nieco więcej oddechu i przestrzeni medialnej - rozciągając relację w czasie.
Hotel Sobieski, piętro szóste...
607 Gold Note
Włosi pokazali całkowicie nową linią produktów. To co jest charakterystyczne dla Gold Note’a to, że wszystko, począwszy od wkładek gramofonowych, przez kable, a na kolumnach kończąc, jest produkowane u nich na miejscu. Jak na mistrzów włoskiego designu przystało, tworzą produkty eleganckie i spójne wizualnie.
Na szafce obok wysmakowanego wzorniczo gramofonu Mediterraneo, stał również przedwzmacniacz gramofonowy PH 10 oraz przedwzmacniacz P 1000, wyposażony w 5 wejść XLR, które pozwalały na prezentację tego samego materiału z płyty CD i winylu (i CD i PH 10 posiadają wyjścia symetryczne).
Przebojem ekspozycji były: prezentacja płyty Donalda Fagena "The Nightfly" wyprodukowanej w ściśle limitowanym nakładzie przez Mobile Fidelity w technologii UltraDisc One-Step - w porównaniu do "zwykłego" winyla - można było usłyszeć jak wielkie nieskonsumowane możliwości tkwią jeszcze w tym nośniku.
Dla wielu osób było również zaskoczeniem, że winyl może brzmieć lepiej niż CD, a pamiętajmy, że CD 1000 to utytułowany odtwarzacz. Gramofon z dobrą wkładką (Mediterraneo z Machiavelli Gold) był nie do pobicia.
Sporo emocji wzbudziły również zmiany krzywych korekcji - Leonard Cohen w charakterystyce RIAA, a Columbia to dwa różne byty brzmieniowe.
Gramofon Mediterraneo, CD 1000, przedwzmacniacz PH 10, końcówka mocy PA 1175, kolumny XS-85 i firmowa szafka Galileo - jeśli ktoś zwraca wyjątkową uwagę wygląd to bardziej spójnego stylistycznie systemu nie kupi
Zapraszam na film jaki nasza ekipa nakręciła podczas pobytu na stoisku, gdzie między innymi jest nieco więcej o krzywych korekcji.
(kliknij żeby obejrzeć)
615 Auris Audio
To już trzecia wizyta serbskiego Auris Audio w Warszawie. Firma zajmuje się projektowaniem sprzętu zarówno analogowego jak i cyfrowego (w tym wzmacniaczy lampowych) oraz kolumn. Na warszawskiej imprezie spotkałem dystrybutorów z Grecji i Izraela, a gdy wychodziłem pojawił się potencjalny Polski dystrybutor. Póki co nie czuję się upoważniony by zdradzać więcej szczegółów, zwłaszcza, że na stronie internetowej oficjalnie nikt jeszcze nie został przedstawiony.
Dla prawdziwych hedonistów przygotowano do kompletu wzmacniacz słuchawkowy (pokazywany na Stadionie) o jakże wdzięcznej nazwie Headonia. Nazwa, nazwą ale muzycznie robił wrażenie.
Światowa premiera kolumn Poison 8 i Poison 88, pan Milomir Trosic wręcz określił model 88 mianem kolumn referencyjnych
Każdy detal wysmakowany, a połączenie skóry i drewna aż się prosi by zaistnieć w jakimś stylowym wnętrzu
618 JAG Electronics (polski producent)
Jedno z najmilszych moich wspomnień z AVS pochodzi z tego pokoju. Pan Dariusz Gryglewski, to prawdziwy pasjonat, który od dobrych 30 lat bawi się lampami. Człowiek przemiły i potrafiący opowiadać dajmy na to o takiej ECL-86 jakby to była lampa co najmniej ze złota.
Akustyczną ozdobą prezentacji były nowe kolumny - Nirvana
Gdybym mógł wyjść z imprezy wynosząc pod pachą tylko jeden zestaw to byłby to zestaw Pana Dariusza - muzykalny, niezbyt drogi, łatwy w ustawieniu i co najważniejsze nie męczący przy dłuższym kontakcie. Na AVS było sporo spektakularnie brzmiących urządzeń, ale były albo koszmarnie drogie, albo wymagały salonu wielkości kortu tenisowego, albo po prostu w swojej pedanterii były na dłuższą metę po prostu męczące.
Wzmacniacz JAG 300 w swojej najnowszej odsłonie
W warunkach domowych zwykle słucha się cicho (przynajmniej ja tak robię) i do takich kameralnych odsłuchów mały wzmacniacz lampowy plus sprawne kolumny całkowicie wyczerpują temat.
Dariusz Gryglewski (właściciel i główny konstruktor): Ja w audio kreuję najprostsze rzeczy, które w audio zawsze się sprawdzają. By za „Biedronkowe” pieniądze zbliżyć się do rzeczywistości, do przysłowiowego koncertu na żywo. Po latach prób wiem, że najlepiej sprawdzają się najprostsze rozwiązania jak pojedyncza lampa i skuteczna kolumna. A jak kolumna to z głośnikiem szerokopasmowym i wtedy wzmacniacz lampowy może być dowolny, od 2 do 9W w klasie A.
Moja najnowsza kolumna Nirvana zbudowana na amerykańskich przetwornikach Audio Nirvana ma skuteczność 99dB, nie tworzy wąskiego sweet spotu, no i trzeba jeszcze wiedzieć jak sobie poradzić z tym co w paśmie się dzieje powyżej 2.500Hz (śmiech), moja pracuje w paśmie 31-20.000 Hz i tyle
616 Nautilus
W 616 Nautilus pokazał bardzo "gabinetowe" oblicze, z topowym jednopudełkowym odtwarzaczem Accuphase, najświeższym gramofonem Transrotora i mocną integrą Octave. Gwoździem programu były tu jednak bardzo przystępne cenowo, jubileuszowe monitory Dynaudio Special Forty, z których ten bądź co bądź, high-endowy system wyciągnął wszystko co najlepsze.
Zapytany przeze mnie przedstawiciel dystrybutora, o to jak wg niego powinien wyglądać wzorowy opis pokoju, zastrzelił mnie prostolinijnością: „Niech pan napisze Octave + Dynaudio i wszyscy będą wszystko wiedzieć”. Po chwili namysłu dorzucił: „... i Transrotor”
A tak bardziej szczegółowo to grały: jubileuszowa edycja monitorów Dynaudio Special 40, integra Octave V 110 SE, odtwarzacz DP-720 Accuphase i Transrotor Massimo, a wszystko na okablowaniu Siltech i Acrolink - i teraz to już chyba rzeczywiście wszyscy wszystko wiedzą :)
CZYTAJ> Wszystko o Hi-Endowej części ekspozycji Nautilusa w Hotelu Gulden Tulip
610 MJ Audio Lab: Bryston / My Monitors / Vicoustic
W MJ Audio Lab tradycyjnie było profesjonalnie - nowością i główną atrakcją był odtwarzacz plików cyfrowych wysokiej rozdzielczości Bryston BDP-3.
Co do Brystona to warto nadmienić, że na analogowe produkty (wzmacniacze, kolumny, preampy) udziela 20 letniej gwarancji. Tym się różni marketing snujący opowieści o wysokiej jakości produktów u 99,9% producentów XYZ, od absolutnej pewności Brystona podpartej realnym zobowiązaniem serwisowym - które przeżyje niejednego właściciela.
Kolejny polski akcent i kolejna nowość to aktywne monitory studyjne marki My Monitors - model MY5.
Na ścianach wisiały panele Vicoustic, a wśród nich Flatpanel VMT czyli płaskie panele z nadrukowanymi obrazami.
Niejedna żona chętnie dopłaci lub wręcz zasponsoruje wymianę dotychczasowych "dziwactw" (czyt. ustrojów akustycznych) na ładny widoczek a'la fototapeta lub coś jeszcze mniej rzucającego się w oczy
W przedsionku pokoju miała miejsce bardzo ciekawa prezentacja firmy Falcon Acoustics - symulacja pomieszczenie zaadaptowanego akustycznie vs niezaadaptowanego.
Hubert Jastrzębski: Często trudno sobie wyobrazić jak zmieni się akustyka pomieszczenia po adaptacji. W naszej symulacji jesteśmy w stanie wstawić dany model głośnika do wirtualnego pomieszczenia i dokonać symulacji HRTF (z maskowaniem międzyusznym głowy). Można na słuchawkach dokonać porównania jak będą brzmieć różne materiały oraz zobaczyć jak zmieni się wygląd pomieszczenia po adaptacji.
W wersji finalnej symulatora będzie możliwe połączenie wizualizacji z goglami do VR, by wrażenie było jeszcze pełniejsze.
608 Zweimann / Galeria Audio: Spec, stoliki
Kolumny urzekały swoją formą - tym razem były to kolumny wyprodukowane w niewielkiej manufakturze w Danii z giętej sklejki,
model na zdjęciu (jeden z 6 w ofercie) kosztuje 7.000 Euro.
Na górze bardzo ambitny lampowy DAC firmy Zweimann, poniżej (z pomarańczowymi nóżkami) japoński wzmacniacz zintegrowany w klasie D - SPEC RSA-F33EX skonstruowany przez Yazaki San, okablowanie również japońskie
Stoliki polskiej firmy Harmonium
602 IsoTek
IsoTek ze swoich produktów nie miał nic nowego do pokazania poza znanymi już modelami z poprzednich edycji AVS, co w sumie w niczym mu nie ujmuje. Generalnie ideą prezentacji była możliwość porównania produktów wg zasady dobry-lepszy-najlepszy i pokazanie jak poprawia się dynamika grania pomiędzy "czarnymi” przewodami podłączonymi do marketowej listwy, a ich produktami.
U Isoteka "entry level" zaczyna się od 500 Funtów...
Do odsłuchów używane były premierowe kolumny francuskiego Davis’a będące w dystrybucji Audio Anatomy
601 Audio Note UK
601 był drugim pokojem po 716 gdzie można było posłuchać oferty firmy Szemis Audio Konsultant. I tu również można było zobaczyć zasłuchanych ludzi. Prezentacja optymalnie skompletowanego zestawu urządzeń Audio Note (UK), o niewielkiej mocy potrafiła stworzyć istną magię subtelnego dźwięku, która w przypadku mocniejszych urządzeń zostaje "zagłuszona".
Lampy rządzą! W tym przypadku były to triody 300B, które zagrały tak jak zagrały, dzięki bardzo skutecznym kolumnom AN-E AlniCo. Na własny użytek określam takie prezentacje jako potrafiące grać ciszą.
Zdjęcie wykonanie niemal w ciemności, więc wygląda jak wygląda... pokazuję z kronikarskiego obowiązku :)