DALI początek nowej ery
Podczas wizyty na High End nie sposób było pominąć DALI, czy przypadkiem coś nowego się nie pokazało.
Od czasu imprezy DALI DAY gdy padło wiele liczb w kontekście handlu, nie ma wątpliwości, że to najlepiej sprzedająca się w Polsce marka kolumn.
Nie wiem jak jest na innych rynkach, czy tam też są liderami, ale jak podaje oficjalnie firma, ma już ponad milion zadowolonych klientów w 65 krajach! Z faktami się nie polemizuje.
Patrząc z nieco szerszej perspektywy zogniskowanej na muzykę, to dobra informacja i już uszczegóławiam o co mi chodzi - kolumny DALI słyną (a przynajmniej dla mnie to jest ważne) z łączenia jedwabnych kopułek z przetwornikami wstęgowymi, które przepięknie poszerzają pasmo w górę. W przeciwieństwie do podobnych konstrukcji konkurencji, DALI nie ogranicza zaporowymi cenami dostępu do tego dobrodziejstwa szerokim rzeszom klientów. Tak więc, to co inni (oczywiście w sporym uproszczeniu mówiąc) sprzedają jako hajendowy luksus w DALI można kupić w całkiem przystępnych cenach jako standard. A od tego tylko krok do m.in. możliwości słuchania muzyki z gęstych plików i słyszenia dlaczego brzmią one lepiej niż zwykłe CD.
Czy się to tradycjonalistom podoba czy nie, trzeba to potraktować jak znak obecnych czasów - na najbardziej hi-endowej imprezie świata jeden z największych graczy na rynku wystawia... wyłącznie kolumny bezprzewodowe
Mike Besser (Product Trainer na rynek niemiecki): W 2018 roku na High End Munich przedstawiamy Callisto. Callisto jest nowym kierunkiem. Jest to pierwszy system DALI, który jest w pełni aktywny, w pełni bezprzewodowy, w pełni cyfrowy. Mówiąc w pełni aktywny mam na myśli to, że w każdej kolumnie znajduje się osobny wzmacniacz, co daje nam łączną moc 250W.
Bezprzewodowość oznacza, że mamy tutaj nasz Sound HUB, który odpowiada za przesył sygnału do kolumn w jakości 24bit/96kHz, jest to sygnał I²S. Jest w pełni cyfrowy, ponieważ taki jest cały tor sygnału audio od HUB’a po kolumny. No i jest to dźwięk Hi-Res, gdyż pozwala odtwarzać zarówno za pomocą HUB’a, jak i modułu BlueOS - opcjonalny dla HUB’a - który jest oparty o oprogramowanie znane z głośników Bluesound czy produktów firmy NAD.
Mamy w tej chwili dwa modele w serii Callisto - model podłogowy Callisto 6C, oraz półkowy Callisto 2C. Ciekawostka dotyczy nazwy. Jak wiadomo DALI stosuje dla swoich kolumn nazwę w połączeniu z liczbą. Teraz pojawiła się dodatkowo litera C na końcu. Pochodzi ona od angielskiego słowa ‘connected’ (połączony) i od tej pory będzie zawsze stosowana dla bezprzewodowych urządzeń DALI. Callisto 6C będzie kosztować około 8.000 zł za sztukę. Sound HUB to kwota około 2.500 zł oraz opcjonalny moduł strumieniujący oparty o software BlueOS będzie kosztował ok 500 Euro. Z kolei mniejsze kolumny Callisto 2C będą kosztować około 6.000 zł za sztukę.
Przetworniki, które zostały tutaj zastosowane pochodzą w zasadzie z modelu Rubicon. Znaczy to, że membrana z mieszanki celulozy i włókien drzewnych oraz materiał zawieszenia pochodzi z Rubiconów, ale cała konstrukcja 6,5 calowego woofera została przeprojektowana na nowo specjalnie na potrzeby Callisto. Hybrydowy tweeter wywodzi się z modelu Opticon i również został zaadaptowany specjalnie pod Callisto.
HUB z zainstalowanym w prawej kieszeni modułem BluOS
Moduł wzmacniacza wykręcony wprost z kolumny
Jeśli chodzi o wzmacniacz - w kolumnach aktywnych taki być musi - przesłuchaliśmy około 30 różnych wzmacniaczy w poszukiwaniu odpowiedniego brzmienia i na koniec zdecydowaliśmy, że stworzymy zupełnie nowy wzmacniacz klasy D, który nie będzie brzmiał czysto cyfrowo. Nadaliśmy mu nieco analogowy charakter. System DSP, który jest czymś normalnym w zestawach aktywnych, to również nasz twór, poza tym, że niektóre układy pochodzą od Texas Instruments, a reszta to już nasza konstrukcja. A więc Callisto zostały w pełni opracowane i wyprodukowane przez DALI w Danii.
Zatytułowałem tę część relacji dość przewrotnie, bowiem DALI oczywiście nie jest prekursorem jeśli chodzi o budowanie ani aktywnych, ani podłogowych kolumn bezprzewodowych. Natomiast to co wyraża tytuł to odnotowanie faktu, że uwzględniając skuteczność sprzedaży produktów DALI już za niedługo wolnostojące bezprzewodówki przestaną być eksperymentalną niszą, a staną się codziennością.
CZYTAJ> DALI DAY - czyli rozprawa o tym jak zostać liderem...
CZYTAJ> DALI DAY - czyli o tym co w handlu piszczy
CZYTAJ> DALI: CALLISTO - przyszłość kolumn