2 grudnia 2019 10:36
Waldemar Nowak INFOAUDIO.PL Info Suport Suport tel: +48 32 258 08 98 www.jbl.com.pl

HARMAN: MARK LEVINSON + JBL (108 / Stadion)

Chciałoby się zawołać, że oto audiofilski świat stanął na głowie, bo jakże inaczej określić sytuację, gdy gigant Hi-Endu  Mark Levinson wypuszcza serię nowych produktów za 50% ceny poprzedniej?
To jak Black Friday rozciągnięty na cały rok. 

Zapraszam do przeczytania rozmowy z Jamesem Toddem z Harman Luxury Audio Group o rzeczach, o których mało kto wie.


[lupa:2](kliknij żeby zmienić kadr)

Dla marki Mark Levinson to rok przełomowy, pod względem liczby premier pokazanych na High End w Monachium, ale przede wszystkim z powodu nieprawdopodobnej zmiany w podejściu do polityki cenowej nowych produktów, a co za tym idzie również zwiększeniu grona potencjalnych klientów. Takie rzeczy wśród hi-endowej elity nie zdarzają się codziennie.
Trzon nowej serii 5000 stanowią dwa wzmacniacze zintegrowane, oraz cyfrowe źródło. 
Korzystając z okazji, iż do Polski przyjechał James Todd, który jest trenerem z ramienia koncernu Harman (to taki człowiek, który wie wszystko), zapytałem go o kilka (mam nadzieję) ciekawych wątków.

James, powiedz tak wprost, jak udało się wam zejść tak mocno z cen i ile w tych nowych Levinsonach pozostało z dawnego Mark Levinson?

James Todd (Technical Trainer na Europę): 
Nº5802 i Nº5805 to nadal produkty znakomitej jakości, zaprojektowane przez tych samych inżynierów, posiadających nawet większe doświadczenie, niż gdy projektowali poprzednią generację wzmacniaczy i posiadające dzięki temu tę samą duszę za którą nasze produkty są uwielbiane, ale skierowane do znacznie szerszego audytorium. Ofertę uzupełniliśmy o streamer cyfrowy Nº5101, będący jednocześnie odtwarzaczem CD/SACD, tak by można postawić cały tor cyfrowy za jeszcze mniejsze pieniądze.  
Oczywiście musieliśmy poświęcić niektóre błyskotki. Nie ma tu wsparcia dla popularnego ROON’a, zniknął duży, kolorowy wyświetlacz TFT (jak w modelu No. 519 za 87.900 zł  red.), zamieniony na czerwony wyświetlacz matrycowy w starym stylu, korpusy z anodyzowanego aluminium zastąpiła lakierowana proszkowo stal. Natomiast to co pozostało to np. świetnie zaprojektowany zasilacz napięciowy, genialny DAC i ogólnie wysoka jakość wykonania z której Mark Levinson zawsze słynął. 

Od siebie dodam, że miałem okazję w maju b.r. porozmawiać osobiście z jednym z inżynierów pracujących przy tym projekcie i on bez owijania w bawełnę powiedział, że podczas projektowania kilku poprzednich urządzeń poszli na całość. Koszty podzespołów nie grały roli i gdyby potrzeba było użyć diamentowych śrubek, to by ich użyto. Natomiast gdy już wymyślono i zrealizowano wszystkie kluczowe obwody w sposób bezkompromisowy (mowa o cenach na poziomie 100-150.000 zł za klocek) stało się jasnym, że główne założenia, da się zrealizować wykorzystując mniej ekstremalne, a co za tym idzie znacznie tańsze rozwiązania. Trudno więc tu mówić o zubożeniu konstrukcji, a raczej o jej optymalizacji ekonomicznej, przy zachowaniu nadzwyczaj wysokiej jakości produktu końcowego i właśnie dlatego ta oferta jest tak atrakcyjna, pomimo że nadal mówimy o bardzo drogich „zabawkach”.

[img:5]

James Todd

[img:4]

 Tor analogowy można rozpocząć od
gramofonu Nº 536 (47.900 zł) i zakończyć na 
wzmacniaczu Nº 5805 (35.990 zł),
lub tor cyfrowy zbudować ze źródła Nº 5101 (24.900 zł)
 i wzmacniacza Nº 5802 (31.990 zł)

[img:8]Niepodpisane urządzenie to wielofunkcyjny Nº 519 (87.900 zł)

Warto wspomnieć, że oba wzmacniacze to dual-mono w klasie A-B (125W na kanał przy 8 Ohm, ok. 250W przy 4 Ohm, akceptują nawet kolumny 2 Ohm  red.), ich topologia wywodzi się bezpośrednio z końcówki mocy Nº 534 (86.900 zł – red.), wspierają dekodowanie MQA poprzez USB, posiadają Bluetooth aptX HD, a wbudowany DAC PrecisionLink II obsługuje pliki cyfrowe do ekstremalnych 32bit/384kHz i DSD 11.2. Na pokładzie są też wzmacniacze słuchawkowe. 

Jeżeli nie czujemy się uzależnieni od gramofonów i czarnych płyt, oraz innych źródeł analogowych to najciekawszą opcją może być zakup Nº 5802  to wzmacniacz posiadający wyłącznie wejścia cyfrowe w liczbie 6 sztuk.
Nº 5805 to konstrukcja przede wszystkim wzbogacona o przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC, posiadająca więc komplet wejść cyfrowych i analogowych. 

Światowa premiera serii 5000 miała miejsce pod koniec ubiegłego roku, ale dopiero teraz są one dostępne u europejskich dealerów i stąd moja obecność w Warszawie (relacja z polskiej premiery).

 
[lupa:1]Tu doskonale widać, że Nº 5805 to bardziej rozbudowany wzmacniacz
(kliknij żeby powiększyć)

Ciekawie brzmią kolumny na waszej prezentacji, co to jest?

Pierwszy raz pokazujemy w Polsce kolumny z serii HDI. To klasyczne w wyglądzie i dostępne w 3 wykończeniach monitory.
JBL HDI 1600  wygląda jak głośnik regałowy z 6.5” przetwornikiem basowym i modułem wysokotonowym wyglądającym jak wypłaszczona tuba (Compession Driver – red.). Ten opatentowany kształt znakomicie poszerza zakres promieniowania wysokich tonów na boki. Rozwiązanie to wymyślono w JBL podczas prac projektowych nad referencyjnymi monitorami studyjnymi JBL M2 (12.000 USD para - red.), uważanymi przez wielu za najlepsze monitory świata. Jak widać, ta niesamowita technologia jest teraz dostępna również w domowym sprzęcie konsumenckim. JBL HDI 3600 z trzema 6” przetwornikami w konfiguracji 2.5 drożnej, oraz na szczycie stojący model JBL HDI 3800 z trzema 8” o nieprawdopodobnej wręcz dynamice. 
Cała trójka wygląda dość niepozornie, ale w tym przypadku pozory mylą.


[lupa:3]Od lewej: JBL HDI 3800 Revel 226 Be JBL HDI 1600 JBL L100 i grały JBL HDI 3600

Compession Driver podnosi skuteczność wprowadzania mas powietrza w falowanie z 1-5% dla zwykłego tweetera do 50%. Na ten sam "tubowaty" kształt zwracałem uwagę pisząc o głośnikach imprezowych JBL Partybox i stąd pojawił się tam ten dopisek, że u konkurencji czegoś podobnego się nie uświadczy. Sam przetwornik nie wygląda jak rakieta, ale dokładnie tak działa  można stać dosłownie obok kolumny i nadal słyszeć całą górę pasma.
 

Czy mógłbyś, powiedzieć coś więcej o słynnych strategicznych badaniach "poszukiwania idealnego brzmienia"?

Harman prowadził i nadal prowadzi w swoich laboratoriach w Northridge w Kaliforni od 25 lat badania nad dźwiękiem, na czym polega ten tzw. „dobry dźwięk” i czego ludzie chcą słuchać. Mówimy tu wyłącznie o badaniach czysto naukowych, których wyniki zaczęto implementować dopiero jakieś 4-5 lat temu w produktach Harman/Kardon i JBL. Na podstawie tysięcy pomiarów przedstawicieli różnych ras, budowy ciała, preferencji muzycznych i zamieszkujących dosłownie na całej planecie stworzono idealną krzywą reprodukcji dźwięku w słuchawkach. To nie jest krzywa audiofilska, ani konsumencka tylko ludzka. Gdy uporano się ze słuchawkami zaczęto te same pryncypia implementować podczas projektowania: kolumn konsumenckich i profesjonalnych, systemów samochodowych i koncertowych. 


[img:6]OE oznacza słuchawki nauszne i wokółuszne, IE dokanałowe

Na podstawie tysięcy pomiarów (...) stworzono idealną krzywą reprodukcji dźwięku w słuchawkach (...) te same pryncypia (zaczęto) implementować podczas projektowania: kolumn konsumenckich i profesjonalnych,
systemów samochodowych i koncertowych. 

Na usta ciśnie się pytanie  skoro wszystkie wasze słuchawki, będą posiadały niemal identyczny charakter brzmienia (balans tonalny), to czym się będą od siebie różnić?

Odpowiedź jest na szczęście dość prosta  im droższy model, tym wyższej jakości komponenty i materiały są używane do budowy, większe membrany, szersze pasmo przenoszenia, większa dynamika, mniejsze zniekształcenia, plus najnowsze wcielenia różnych technologii jak np. bardziej zaawansowany Noise Cancelling itp.

Myślę, że to wyjaśnia tajemnicę sukcesu słuchawek JBL, które zgarniają ostatnio wiele nagród i to w różnych kategoriach. One po prostu brzmią w sposób, który odpowiada (jak udowodniono) większości populacji naszej planety, a dodatkowo posiadają zawsze komplet najnowszych bajerów technologicznych.

[img:7:R]Przyznaję, że nie zapytałem o to wprost, ale podejrzewam, że za mega sukcesem rynkowym kolumn JBL L100, które zostały entuzjastycznie przyjęte na świecie, może również stać wykorzystanie harmanowskich badań. Bo gdy się pyta ludzi jak postrzegają brzmienie tych kolumn to powtarzają się zwroty w stylu: „one dają tyle radości”, „dawno nie słyszałem równie ożywczego brzmienia” itp. Wiem, że trudno w to uwierzyć co teraz piszę, ale fabryki nie nadążają z produkcją L100, nie ma stoku magazynowego bo wszystko schodzi na pniu.



Tak patrzę na to zdjęcie i myślę, że trójdrożne L100 z 12” celulozowym niskotonowcem, to taki amerykański odpowiednik naszego Altusa 380s,
bo fajne brzmienie to nie koniecznie brzmienie idealne,
tylko takie które się podoba

Źródła Kolumny

Gdzie kupić?

MARK LEVINSON

Dystrybucja w Polsce:

Suport

tel.: +48 32 258 08 98
Godziny otwarcia:

Pon.-Pt. 8:30 - 16:30

adres:
Al. Korfantego 141B 40-154 Katowice

Sklepy muzyczne > MARK LEVINSON rozwiń listę sklepów

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Suport

tel.: +48 32 258 08 98
Godziny otwarcia:

Pon.-Pt. 8:30 - 16:30

adres:
Al. Korfantego 141B 40-154 Katowice

Sklepy muzyczne > JBL rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz