4 stycznia 2020 07:51
Info Premium Sound - Dystrybucja Aleja Niepodległości 645 B 81-855 Sopot

PREMIUM SOUND - AUDIOSOLUTIONS VIRTUOSO M Hi-End za pół ceny (137 / Stadion) cz. 2

Gdy w Premium Sound powiedziano mi, że goszczą przedstawiciela litewskiego audio, moja ciekawość sięgnęła zenitu, bo co tu gadać: Francuzów, Anglików, Niemców, czy Amerykanów spotyka się w branży na co dzień, ale Litwin? To równa rzadkość, jak audiofil z Kamczatki, czy producent światłowodów z RPA. Jesteśmy sąsiadami, ale wiemy o sobie tyle, co nam w telewizji pokażą  taka prawda.


[img:1]AudioSolutions Virtuoso M  model środkowy pomiędzy S i L

Jest wiele krajów znanych ze swoich audiofilskich dokonań, ale niekoniecznie Litwa. Jak to się stało, że zająłeś się kolumnami i to na takim poziomie?

Gediminas Gaidelis (właściciel i główny konstruktor AudioSolutions): Ktoś musiał być pierwszy i padło na mnie :) Od zawsze miałem pociąg do pracy w drewnie i namiętność do muzyki. Jeśli więc zmiksujesz stolarstwo, elektronikę i muzykę to wyjdą z tego kolumny. Wystartowałem w wieku 16 lat produkując pierwsze kolumny na rynek lokalny. Jesienią 2011 uznałem, że jestem już gotowy, by wyjść z moimi produktami na świat, i tak oto jestem tu w 2019 na Audio Video Show w Warszawie.

To ile tych produktów macie w ofercie?

Mamy 4 kompletne serie, no wiesz  duże, średnie, małe, centralny itd., oraz 2 modele niezależne. 

Jak wygląda wasz rynek lokalny? 

Litwa to mały kraj, chyba wszyscy zajmujący się audio mnie znają. Przez te 8 lat, zainspirowałem kilka osób do działania i teraz jest nas już kilku. Jeszcze dwóch kolegów sprzedaje kolumny za granicą. Są też dwie duże profesjonalne firmy  Reed produkuje gramofony i ramiona, oraz LessLoss kable. Teraz, już co roku pojawia się ktoś nowy.

Używacie przetworników jakiejś konkretnej firmy? 

Nie jesteśmy do nikogo “przyszyci”, używamy markowych modeli jak Scan-Speak, czy Seas, ale poddawanych kustomizacji. 

Powiedz mi, czym twoje kolumny wyróżniają się, na tle setek innych?

Po pierwsze przy określonej jakość dźwięku, są przynajmniej dwa razy tańsze, od zachodnich odpowiedników. Płace u nas są niższe, niż w reszcie Europy, więc robocizna, oraz wykonywane na miejscu części: drewniane, metalowe i z tworzyw są również znacznie tańsze. Poza tym jesteśmy małą firmą, bez rozbudowanej administracji, a to wszystko wpływa na obniżenie ceny końcowej. 

A od strony akustycznej?

Wykorzystujemy dużo unikalnych pomysłów, których nikt inny nie stosuje. Jestem jednocześnie projektantem i inżynierem, nieustannie rozglądam się za nowymi materiałami. Mam długą listę takich nietypowych rozwiązań, używanych wyłącznie przez nas, nie wystarczyłoby nam czasu, żebym opowiedział o nich wszystkich.

To choć kilka przykładów…

Budując korpusy wykorzystujemy mechanizm połączeń samoblokujących, podobny do tych używanych w japońskim stolarstwie. 

Coś takiego jak “jaskółczy ogon”?

Och, mówię o znacznie bardziej skomplikowanych połączeniach. Możemy złożyć cały korpus bez kropli kleju i gwarantuję, że będzie się mocno trzymał. Części wsuwa się jedna w drugą i blokuje tzw. zamkami. Pomimo, braku kleju powstanie struktura niemal monolityczna.

We wszystkich naszych kolumnach używamy mini tub, które pomagają miękkim kopułkom obniżyć poziom zniekształceń. Kopułki mają taką właściwość, że przy niektórych częstotliwościach ich część centralna, przestaje się poruszać z uwagi na elastyczność samego materiału. Np. Sonus faber walczy z tym zjawiskiem poprzez umieszczenie pałąka z materiałem tłumiącym ponad środkiem kopułki. Ta metoda o tyle się nie sprawdza, że podczas głośniejszego słuchania powstaje nieliniowe tłumienie. Inni wkładają tytanowe pierścienie do wnętrza kopułki  to jest całkiem niezłe rozwiązanie, ale powoduje wzrost masy pracującego elementu, a to obniża jego skuteczność. Natomiast mini tuba “ładuje” tweeter dźwiękiem i to pomaga (o wykorzystaniu podobnego zjawiska pisałem przy okazji najbardziej zaawansowanych monitorów studyjnych JBL  red.), obniża zniekształcenia i podnosi sprawność w obszarach gdzie jest to niezbędne. 

Ponadto używamy regulowanych zwrotnic, np. w grających teraz Virtuoso są aż trzy różne zwrotnice, wykorzystujące technikę, której nigdzie indziej nie spotkasz. Jak wiesz, każdy przetwornik tworzy przy okazji pracy jakieś indywidualne zniekształcenia i nie można się ich pozbyć. Co więc zrobiliśmy? Wykorzystaliśmy zwrotnice w taki sposób, by “powycinać” fragmenty pasma ze zniekształceniami z zakresu pracy jednego przetwornika i zastąpić je pasmem z innego przetwornika, który dla danej częstotliwości jest wolny od tego zniekształcenia. Można więc manipulować zniekształceniami na poziomie zwrotnicy.
Posłużę się tu przykładem  gdy weźmiemy skrzypce, to każdy instrument oprócz tonów właściwych, wytwarza trochę specyficznych dla siebie przydźwięków (ang. overtones), dlatego też różne egzemplarze skrzypiec brzmią trochę inaczej, bo każdy instrument posiada unikalną kompozycję tych zniekształceń. W kolumnach istnieje identyczne zjawisko, z którym my walczymy poprzez "zarządzanie" zniekształceniami. 

Mamy więc 3 zwrotnice, z trzema odmiennymi charakterami dźwięku, jaki można uzyskać z każdego konkretnego przetwornika. W pomiarach wszystko wygląda identyczne, ale brzmienie jest zupełnie odmienne  to bardzo ciekawe zjawisko. 

To co mówisz, brzmi jak science fiction. Opowiedz coś więcej, by czytelnicy mogli lepiej zrozumieć jak to działa. 

Z technicznego punktu widzenia, manipulujemy nachyleniem krzywych, w miejscach gdzie częstotliwości z sąsiednich przetworników wypełniają owe “dziury” skąd zostały usunięte fragmenty zniekształcone. W ten sposób uzyskujemy idealnie “zszyte” pasmo. 
Jeżeli przykładowo średniotonowy “zachodzi” na częstotliwość pracy tweetera, to nachylenie tweetera pozostawiamy łagodne, a średniotonowca strome powstaje spójny dźwięk. Gdy odwróci się nachylenia, punkt przecięcia się zakresów pracy obu głośników pozostaje w tym samym miejscu (dlatego nie wpływa to na pomiary na wykresie  red.), ale dźwięk kompletnie zmienia charakter. To tak w największym uproszczeniu. 

Kolejny przykład  używamy bardzo szerokopasmowych średniotonowców  nie są to jednak pełnopasmowe głośniki, a wyspecjalizowane średniotonowe z membraną zaprojektowaną u nas. Jak zapewne wiesz, ludzkie ucho jest najbardziej wrażliwe na częstotliwości w okolicach 1-1.5 KHz, a gdzie większość producentów ustawia punkt przecięcia przetworników? Dokładnie na 1-1.5 KHz i to słychać, bo zwrotnica zawsze daje lekkie podbicie, lub przesunięcie fazowe. Dlatego nasze kolumny są głównie trójdrożne, a punkty przecięcia ustawiam tak daleko od siebie, jak to tylko możliwe. 

[lupa:1] Konstruktor Gediminas Gaidelis przy swoim dziecku,
każdy maluch waży po 75 kg (kliknij żeby powiększyć)

[img:5]Pasmo przenoszenia: 25-30.000 Hz

[img:6]Przetworniki: 3 cm miękka kopułka, 16.5 cm średniotonowiec z masy celulozowej i dwa 19 cm również celulozowe niskotonowce

[img:8]Przestawna zwrotnica  to jest dopiero egzotyczny wynalazek

[img:7]Oraz dwa szybkie porty bass-reflex i podwójne gniazda przyłączeniowe

[img:3]Nominalne zasilanie to 170 W, które z czegoś fajnego warto pozyskać

[lupa:2]Vantage (zdjęcie ze strony producenta)  czymkolwiek jest pokryta ta kolumna to wygląda niesamowicie
(kliknij żeby powiększyć)

Przykładowo, nasz najwyższy model Vantage ma punkty przejścia ustawione dla średnich tonów na 200 i 10.000 Hz  to jest baaardzo dużo. W praktyce “większość muzyki” pochodzi więc z jednego przetwornika i to słychać. Poziom zniekształceń jest bardzo niski i powstaje unikalny dźwięk. 
Takie kolumny wymagają precyzyjnego ustawienia, bowiem grają dość wąsko, ale to co się dzieje w sweet-spocie warte jest włożonego wysiłku. 

To ledwie kilka przykładów niestandardowych działań, jakie wykorzystujemy na co dzień, ale tak jak wspominałem  pełną listę omawialibyśmy do jutra :) O kolejnych porozmawiamy następnym razem :)))

Czy Polska jest twoim największym odbiorcą zagranicznym? (spodziewałem się, że zadaję pytanie retoryczne, no bo przecież Litwa w powszechnej świadomości potęgą audio nie jest, natomiast odpowiedź wprawiła mnie w prawdziwe zakłopotanie...) 

W Polsce sprzedajemy bardzo dużo, ale naszymi głównymi odbiorcami jest USA i Azja. Mamy znakomitego dystrybutora na USA i Kanadę i wielu świetnych dealerów. Natomiast Azja idzie w górę jak rakieta  jest tam bardzo wielu bogatych ludzi. Dla Azjatów, takie kraje jak Polska, Litwa i inne sąsiednie to wszystko razem nazywają Niemcy. Nieliczni jeszcze znają z nazwy Włochy :)

Nasze kraje łączy skomplikowana historia. Jak w związku z tym wasze produkty są odbierane w Polsce? 

Zaskakująco pozytywnie. Ludzie na forach zgadzają się, że zwłaszcza wysokie modele nie są najtańsze :) ale wszyscy zgadzają się co do jednego  to co dajemy klientowi za jego pieniądze, ma najlepszy na rynku stosunek ceny do jakości. To samo dotyczy wykonania i estetyki.
Komentarze “nadmierną” zwracające uwagę na kraj pochodzenia, skończyły się jakieś 5 lat temu. 


[img:2]To jest model średni w tej linii, a że sięga pod pachę? No i co z tego,
za 99.500 zł/para nie kupuje się karmnika dla ptaków :)

Nie macie wrażenia, że tradycyjne firmy papugują od siebie tak długo, aż powstaje pewien stan dynamicznej równowagi i utrzymuje się tak długo, aż nie wpadnie z wizytą ktoś taki jak Gediminas, kto oświadcza, że można to samo zrobić zupełnie inaczej i pozostawia dinozaury na pastwisku z stanie głębokiej zadumy  jak to możliwe, że sami na to wcześniej nie wpadli?
A myśmy omówili zaledwie kilka, z listy kilkunastu pomysłów podobnego kalibru...

Chciałbym by z tej rozmowy w ludzkiej pamięci pozostało również wyjaśnienie zjawiska skąd to wynika, że “na papierze” kolumna prezentuje się wyśmienicie, ale czasem nie gra jak byśmy się tego spodziewali  słowa te kieruję głównie do osób zapatrzonych w słupki, kreski i cyferki w materiałach promocyjnych. One mogą, ale wcale nie muszą gwarantować sukcesu.


[img:4]

Kolumny

Gdzie kupić?

AUDIOSOLUTIONS www.audiosolutions.lt

Dystrybucja w Polsce:

Premium Sound - Dystrybucja

adres:
Aleja Niepodległości 645 B 81-855 Sopot

Sklepy muzyczne > AUDIOSOLUTIONS rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz